• Sandralinnea123

Kan jag vars gravid ?

Hej. Jag och min sambo har sökt hjälp för ofrivilligbarnlöshet och väntar nu på tid hos sahlgrenska för där vi bor gör dom bara den första utredningen.

Men grejen är de att jag hade min mens senast 29 september vilket inte är konstigt då min mens cykel kan variera ifrån 28 dagar till 60 dagar på grund av oregelbunden mens.

Men igår fick jag sådant illamående & ont i magen & har hållt i sig idag också, får knappt i mig någon mat för mår så illa. Kan det vara gravid symtom? Hur känna gravid illamående ?

Jag gjorde ett test igår som va negativt men kan de visat fel ?...

• Svar på tråden Kan jag vars gravid ?
  • Kiiwii

Det lilla gravidillamåenee jag haft i början av mina graviditeter har känts som att jag har jättehungrig, illamående och tom i magen, och när jag ätit litegranna går det över. Har måstat småäta hela tiden för att inte bli jätteillamående och så vet jag många som känt. Men det finns ju hundra varianter av hur man känner och upplever illamående.

Är du gravid borde ett test kunna bevisa det, mår man illa så borde hcg-nivån vara ganska hög och ge utslag på ett test?

Kanske är du gravid och har testat för tidigt, testa om några dagar igen. Annars beror det på annat som magsjuka, något du ätit, stress, magkatarr. Lite liknande magkatarrs-illamående tyckte jag mitt graviditets-illamående kändes?

• svansmamman
    Sandralinnea123 skrev 2021-11-28 20:08:27 följande:

Hej. Jag och min sambo har sökt hjälp för ofrivilligbarnlöshet och väntar nu på tid hos sahlgrenska för där vi bor gör dom bara den första utredningen.

Men grejen är de att jag hade min mens senast 29 september vilket inte är konstigt då min mens cykel kan variera ifrån 28 dagar till 60 dagar på grund av oregelbunden mens.

Men igår fick jag sådant illamående & ont i magen & har hållt i sig idag också, får knappt i mig någon mat för mår så illa. Kan det vara gravid symtom? Hur känna gravid illamående ?

Jag gjorde ett test igår som va negativt men kan de visat fel ?...

Som nämndes ovan borde ett gravtest visa graviditet nu om de symptom du har beror på det. Symptomen vid graviditet beror ju på att HCG ökar och de vanliga testerna brukar ha en rätt låg känslighet. Om jag skulle gissa skulle jag tro att du inte är gravid men testa dig igen om ett par dagar för att få klartecken. HCG fördubblas ju varannan dag och ett test borde ge utslag då om du nu är gravid.

Illamåendet som upplevs vid graviditet är ju på inget sätt unika vid just graviditet tyvärr utan kan ju bero på mängder andra saker. För mig har illamåendet känts som åksjuka och verkligen satt sig i magen.

Uppdatera gärna om hur det går för dig!
Svar på tråden Kan jag vars gravid ?