• emma31

Tips på aktivering 3åring

Hejsan!

Jag väntar barn och är beräknad den 6/1. Vi har en dotter som är 3år som jag snart kommer att hålla hemma från förskolan, just för att vi ska försöka hålla oss friska. Hela hösten har hon och jag varit sjuka var 3dje vecka, så för att undvika RS virus och dylikt kommer hon vara hemma tills slutet av mars.

Jag hade behövt tips på aktivering för en 3åring, hon älskar att lära sig och vi bor precis vid skogen på landsbygden. Jag hade behövt aktivering där hon lär sig alfabetet och räkna på ett roligt sätt. Och jag har just nu ingen som helst fantasi. Någon som sitter inne med något bra? Någon pedagog som finns här och kan ge mig tips?

• Svar på tråden Tips på aktivering 3åring
  • Anonym (Madde)

Gör naturbingo (rita kottar, pinnar, hus, bilar, traktorer som ni ska hitta längs turen med vagnen som du vet ni kommer gå förbi eller lätt kan hitta).

Räkna med kottar, stenar, pinnar i skogen.

Skriv eller rita upp ett antal saker hon ska hitta (5 kottar, 4 stenar, 2 björkpinnar) på promenaden.

Skriv upp en bokstav G och så ska hon finna så många saker på G som möjligt på er tur (grus, gran, gräs).

Rita skattkarta eller 6 olika ledtrådar som hon ska förstå och finna till nästa plats. Du kan ha kuverten i fickan och ge henne nästa när hon hittat rätt. Det kan vara en tekning på en plats ni ska till för nästa ledtråd, en ritat gåta eller enkla ord hon ska läsa (katt så ska ni gå till grannens katthus och där ger du nästa ledtråd). Kanske en vist i slutet i form av en clementin eller fika.

Så kan man försöka hitta föremål i naturen som er ut som bokstäver eller som kan bli bokstäver. En krokig pinne kanske ser ut som ett S, tre kottar kan bli både H och A.

Jag köper bokstavskex och skriver ord som barnen läser innan de äter upp.

• Spucks
    emma31 skrev 2021-11-27 21:12:15 följande:

Jag hade behövt aktivering där hon lär sig alfabetet och räkna på ett roligt sätt. 

Varför just det? Är hon intresserad av det just nu?
  • emma31
    Spucks skrev 2021-11-28 11:31:04 följande:

Varför just det? Är hon intresserad av det just nu?

Ja, det är hon. Hon älskar att räkna och lära sig ABC, vill underhålla det så hon inte tappar det
Svar på tråden Tips på aktivering 3åring