• Anonym (Undran)

Får man gräva ner sina döda anhöriga i skogen?

Eller är man tvingad att blanda in kyrkan och en begravningsbyrå? Det känns så onödigt att lägga ut så mycket pengar när någon har dött. Visst kommer jag sörja när mina föräldrar går bort. Men jag har inte behovet att ha en grav och besöka. Utan de finns i mitt minne och det räcker. Ska de kremeras så ska man likförbannat punga ut en massa pengar på en kista som ändå ska brännas. Så kan man ta saken i egna händer och gräva ner dem i skogen eller liknande?

• Svar på tråden Får man gräva ner sina döda anhöriga i skogen?
  • Anonym (Ja)

Ja, men inte för nära promenadstigar.

• Anonym (Really?)

Är du seriös?

Förhoppningsvis trollar du eller så är du rejält ung och ovetande.Självklart får man inte begrava sina föräldrar i skogen. Det är brott mot griftefriden. Det finns lagkrav på att avlidna måste gravsättas eller kremeras endast på platser med tillstånd. Länsstyrelsen kan godkänna att man sprider aska 300 m från bebyggelse eller 300 m från strand.

Källa:

Brottsbalken 16:10
    Begravningslag 11:1

• Anonym (Nej)

NEJ. Absolut inte. Du begår flera lagbrott om du gör det och det är respektlöst mot dina föräldrar.

Luktar helgtråd.

• Anonym (Kiki)

Det du önskar heter direktkremering. Helt gratis blir det inte, men kostnaden tas, vad jag vet, från dödsboet.

• Anonym (Kiki)

...och kyrkan behöver man aldrig blanda in. Av de begravningar jag har varit på har de flesta inte haft med någon religion alls att göra.

Att själv gräva ner någon på valfri plats är inte tillåtet. Som skrivits kan du sprida askan efter kontakt med länsstyrelsen.

• Friger

TS kanske inte avsåg att dumpa föräldrarna i ett dike.

Kan tycka att den officiella gravfälten är lite tråkiga. Den eviga villan är 25 år numera. Det är vad som ingår i begravningsavgiften.

Jag skulle gärna bli begraven på någon plats där min gravsten får fortsätta stå.

• Anonym (Oooo)

Som ovan svar nej. Läs på om lagtexten.

Oavsett så spelar kostnaden inte dig någon roll eftersom du inte betalar för detta. Den avlidne betalar själv kremation, gravsättning och gravplats i 25 år genom begravningsavgiften, kommunen eller landstinget som betalar omhändertagande och förvaring fram till begravningsbyrån tar över som bekostas av dödsboet. Har inte dödsboet tillräckliga resurser kan kommunen hjälpa till.

Jag förstår inte varför du oroar sig för kostnader som inte berör dig. Jag förstår så klart att du önskar att arvet ska vara så stort som möjligt men det är ganska sniket eftersom de är pengar som dina föräldrar slitit ihop under ett helt liv. De kan själva skriva ned hur de önskar att sina respektive begravningar blir och vad kostanden får vara. De kan själva välja en dyr kista eller en pappkista. Det är deras pengar och deras val. De pengarna är inte dina. Det du ärver är en bonus (om man u kan uttrycka sig så i det här sammanhanget men jag hoppas du förstår galoppen).

• elmadumle
    Friger skrev 2021-11-20 21:09:43 följande:

TS kanske inte avsåg att dumpa föräldrarna i ett dike.

Kan tycka att den officiella gravfälten är lite tråkiga. Den eviga villan är 25 år numera. Det är vad som ingår i begravningsavgiften.

Jag skulle gärna bli begraven på någon plats där min gravsten får fortsätta stå.

Om det finns en gravrättsinnehavare så får den stå hur länge som helst. Vi har släktgravar i andra delar i landet där det dessutom är för all evig tid, det använder man för massor av år sedan. 
    Om du dör så är det 25 år som gäller men anhöriga tillfrågas om någon vill ta över och gör de det så får graven vara i ytterligare 25 år osv. Den dagen ingen gravrättsinnehavare finns får graven röras och man begraver någon annan där. 

• Friger
    elmadumle skrev 2021-11-20 22:30:05 följande:

Om det finns en gravrättsinnehavare så får den stå hur länge som helst. Vi har släktgravar i andra delar i landet där det dessutom är för all evig tid, det använder man för massor av år sedan. 
    Om du dör så är det 25 år som gäller men anhöriga tillfrågas om någon vill ta över och gör de det så får graven vara i ytterligare 25 år osv. Den dagen ingen gravrättsinnehavare finns får graven röras och man begraver någon annan där. 

Jo, jag vet. Därför jag skrev att det ingår 25år. Därefter står gravstenen kvar om gravrättsinnehavare finns och är beredd att betala för saken. Det är ingen symbolisk summa. Det kostar en bra slant.

Det här med evinnerliga tider tog politikerna bort. Mot lagrådets rekommendation. En mycket grundläggande princip är att ingångna avtal ska hållas. Jag läste lagrådets yttrande. Den principen spolade man ner i toaletten.

Människor förr betalade stora pengar för att deras gravsten skulle vara kvar för evigt. Nu tar man bort gravstenarna när man inte får tag på gravrättsinnehavaren. Vilket är ett avtalsbrott mot den avlidne.
  • Glinda från Oz
    Friger skrev 2021-11-20 22:44:56 följande:

Jo, jag vet. Därför jag skrev att det ingår 25år. Därefter står gravstenen kvar om gravrättsinnehavare finns och är beredd att betala för saken. Det är ingen symbolisk summa. Det kostar en bra slant.

Det är lite olika priser, det dyraste är 6000 kronor för 25 år, det är 20 kronor/månad. Jag tycker inte 20 kronor/månad är en bra slant, det känns väldigt symboliskt.

www.svenskakyrkan.se/vetlanda-pastorat/gravratt
  • Anonym (T)
    Friger skrev 2021-11-20 22:44:56 följande:
    Jo, jag vet. Därför jag skrev att det ingår 25år. Därefter står gravstenen kvar om gravrättsinnehavare finns och är beredd att betala för saken. Det är ingen symbolisk summa. Det kostar en bra slant. Det här med evinnerliga tider tog politikerna bort. Mot lagrådets rekommendation. En mycket grundläggande princip är att ingångna avtal ska hållas. Jag läste lagrådets yttrande. Den principen spolade man ner i toaletten. Människor förr betalade stora pengar för att deras gravsten skulle vara kvar för evigt. Nu tar man bort gravstenarna när man inte får tag på gravrättsinnehavaren. Vilket är ett avtalsbrott mot den avlidne.

De är inte svårare än att d får stämma kyrkan för avtalsvrott.
  • Friger
    Anonym (T) skrev 2022-01-04 05:44:57 följande:

De är inte svårare än att d får stämma kyrkan för avtalsvrott.

Det var sossarna som ändrade reglerna. Kyrkan är oskyldig.
  • Friger
    Glinda från Oz skrev 2022-01-04 04:48:04 följande:

Det är lite olika priser, det dyraste är 6000 kronor för 25 år, det är 20 kronor/månad. Jag tycker inte 20 kronor/månad är en bra slant, det känns väldigt symboliskt.

www.svenskakyrkan.se/vetlanda-pastorat/gravratt

De flesta jag känner anser att en faktura på 6.000kr är kännbar.

Många har dessutom fler än en död släkting.
Svar på tråden Får man gräva ner sina döda anhöriga i skogen?