• anonym2005

2 åring bajsar igenom blöjan nattetid

Hej!

Jag är förälder till en pojke på snart 2 år (om 1 månad), allting har funkat bra hittills och han är inte komplicerad vare sig vad gäller hälsan eller något annat.

Men nu är vi helt förvirrade...!

Vår son har senaste veckan börjat bajsa så mycket under natten att blöjan blir fullständigt överfull och det blir bajs i hela sängen och han får bajs från rumpan hela vägen ner till foten. Det är inte diarré men det är kladdigt och kolossalt mycket, mer än någonsin innan!

Vi har ingen aning om vad det kan bero på, vad gäller mat och allergier har han inga så vitt vi vet - Han äter varierat.

Han är inte heller jättestor i maten, utan mer lagom.

Vi har provat att gå upp i blöjstorlek, men det hjälper inte.

Vad kan man göra?

Vet inte om man ska vända sig till BVC eller direkt till vårdcentralen.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden 2 åring bajsar igenom blöjan nattetid
  • Anonym (hej!)

Hej,
    Kolla med BVC först, så kan de ge er en eventuell remiss till läkare! Låter ju som det kan vara någon irritation i tarmen, nån magåkomma? Är bajset löst? 

Testa att gå upp en blöjstorlek till? Eller sitter de för löst då?

• Anonym (hej!)

Tror iaf att ni ska kolla upp detta. Hur länge har det pågått?

• anonym2005

Det är kladdigt men inte diarré, förskolan liknade det vid gelé men vet inte om jag håller med om det riktigt.

Det började för ungefär 1 - 1 ½ vecka sedan.

För övrigt är allt som vanligt med honom

• Anonym (Virus)

Låter ju som något virus om det bara har hållit på i någon vecka. Håll honom hemma en vecka och se hur det går om han är ok i övrigt? Eller prata m 1177. Eller fråga om ni kan lämna ett prov på Vc om de tycker att det är befogat såpass snart. Ha plastade lakan i sängen. Jag hade inte varit alltför orolig. /3-barnsmamma

• Anonym (hej!)
    Ja, ring 1177 eller BVC. Nåt är det ju. Sannolikt nåt virus som nån sa.
  • Anonym (hej!)

Se till att han får i sig vätska.

• anonym2005

Tack för tipsen!

Det är ungefär så vi resonerar också, vi är inte jätteoroliga men vi upplever ju att någonting

• anonym2005

Tack för tipsen!

Det är ungefär så vi resonerar också, vi är inte jätteoroliga men vi upplever ändå att allt inte är som det brukar vara.

Ska ringa 1177 i helgen, eller bvc på måndag.

För övrigt äter och dricker han bra och är lika pigg och glad som vanligt, vilket känns skönt :)

• Alessia

Barnet kan ju ha utvecklat allergi eller överkänslighet mot något t ex gluten, laktos eller mjölkproteiner och att detta ger sig till känna på detta sätt.
    Kolla upp det!

• Anonym (Bk)

Jag tror också att det är ett virus, men att ni förstås ska kontakta BVC.

Bajsar han på dagen?

Det kan ju vara så att han håller sig under dagen och på natten slappnar han av och allt komemr ut?

Under tiden kan ni kanske testa att sätta honom på potta efter middagen.

Sen förstås allergi-spåret men det kan ni nog vänta med nån vecka tills ev. virus är ur kroppen.

Svar på tråden 2 åring bajsar igenom blöjan nattetid