• sapa

Restriktioner anhöriga vid sjukhusbesök

Hej, 
    I Karlstad är det inte tillåtet att ta med sin respektive under ultraljud eller på barnmorskebesök och de vet heller inte när detta ska upphävas. I dagsläget får ens respektive endast bli med under en förlossning om hen är symtomfri.
    När jag frågade om detta fick jag en lång föreläsning av en minst sagt upprörd sköterska. Så jag undrar, hur ser det ut i de andra regionerna/sjukhusen? Är det likadant överallt?

• Svar på tråden Restriktioner anhöriga vid sjukhusbesök
  • Ebo88
    sapa skrev 2021-11-18 14:02:48 följande:

Hej, 

I Karlstad är det inte tillåtet att ta med sin respektive under ultraljud eller på barnmorskebesök och de vet heller inte när detta ska upphävas. I dagsläget får ens respektive endast bli med under en förlossning om hen är symtomfri.

När jag frågade om detta fick jag en lång föreläsning av en minst sagt upprörd sköterska. Så jag undrar, hur ser det ut i de andra regionerna/sjukhusen? Är det likadant överallt?

I Västerås får partner följa med, än så länge. Dom har sagt att det kan ändras om smittan eskalerar men än så länge är det lugnt. Vi hade kub förra veckan och då var han med. Rutinultraljudet är i mellandagarna så vi får se hur det ser ut då.
  • svansmamman
    sapa skrev 2021-11-18 14:02:48 följande:

Hej, 

Min sambo har fått följa med på både hälsosamtal, inskrivningssamtal och tidigt UL. För oss är det barnmorskan som framfört att min sambo gärna får följa med, jag har alltså inte ens behövt fråga. Glad
  • svansmamman
    svansmamman skrev 2021-11-18 14:14:53 följande:
    Min sambo har fått följa med på både hälsosamtal, inskrivningssamtal och tidigt UL. För oss är det barnmorskan som framfört att min sambo gärna får följa med, jag har alltså inte ens behövt fråga. Glad
    Ett tillägg - jag tillhör region Norrbotten, om det är till någon hjälp. Glad
  • Anonym4848

Region Östergötland här. Sambon har fått vara med på KUB och RUL men inte andra besök tror jag, inte frågat om det heller iofs.

• Anonym (Hanna)

Jag är osäker på hur det ser ut just nu i min region (Skåne, Malmö). Men min kompis fick ta med sig sin kille på UL förra veckan så gissar på att de åtminstone får vara med på de besöken.

När jag blev gravid fick de inte följa med så valde att gå privat. Min kille har fått vara med på alla UL och BM-besök tack vare det.

• Anonym (Skåne)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-11-18 19:22:43 följande:

Jag är osäker på hur det ser ut just nu i min region (Skåne, Malmö). Men min kompis fick ta med sig sin kille på UL förra veckan så gissar på att de åtminstone får vara med på de besöken.

När jag blev gravid fick de inte följa med så valde att gå privat. Min kille har fått vara med på alla UL och BM-besök tack vare det.

I region Skåne får 1 följa med om hen är symptomfri
Svar på tråden Restriktioner anhöriga vid sjukhusbesök