• antonanton

Skoltrött son i gymnasiet

Hej,

Min son som går 3:e året på gymnasiet har insett att han har valt fel linje. Han tycker att han har kastat bort 2,5 år och vill inte fortsätta! Men han vet inte vad han vill göra istället bara att det inte är det här han vill. Han går ett yrkesinriktat program. 
    Vi pratade om det för ca en månad sedan och då tyckte han själv att han skulle bita ihop och stå ut tiden som är kvar för att få en godkänd gymnasieutbildning. Nu har han brutit ihop och gråter på morgnarna. De sista dagarna har han stannat hemma!
    Finns det någon här som har liknande erfarenheter eller några tankar och råd? Han har varit hos studievägledaren men kom därifrån ännu mer nere. Det fanns tydligen inga andra alternativ än att stå ut eller hoppa av. Jag tänker att det måste det göra ...

Tacksam för uppslag <3

• Svar på tråden Skoltrött son i gymnasiet
  • Magical

SYV borde kunna ha gett lite mer info än så. Skolan bör också ha en specialpedagog som kanske kan hjälpa sonen hitta lite strategier, om det är så att han ändå vill gå klart och ta studenten med sina kamrater. 

Jag arbetar på ett gymnasium och ibland kan det hjälpa eleven att diskutera möjligheten att "ta F" i någon kurs för att orka med de övriga. Man kan ha 250 p F i betyg (inte vilka kurser som helst, dock), och det här vet SYV:en, som kan hjälpa eleven att räkna på detta. 

Annars finns både folkhögskola och komvux om man inte läser klart gymnasiet. Ibland är det bättre att hoppa av och läsa mer när man faktiskt orkar. 
    Om han inte läser färdigt nu, och söker sig till Komvux (man måste vara 20 år), finns en större frihet att välja kurser. Man måste inte följa det program man en gång läste på gymnasiet. Det kan en SYV på komvux berätta mer om. 
    Det finns också yrkesvux. Där krävs (om jag inte minns fel) betyg i sv1, en5, ma1, så är man behörig att söka - kan vara värt att läsa på lite om detta och vilka yrken det i s fall kan handla om.

Folkhögskola behöver man vara 18 år för att söka och det finns mängder med kul profiler. Vill man söka till januari så är det hög tid att söka nu!
    In och läs på folkhögskola.nu
    Då räknas det man redan gjort i gymnasiet bort så i din sons fall skull det kunna handla om att läsa ett år, för att få ihop en examen (om han har alla betyg från åk 1 + 2). 

Ibland behöver ungdomarna jobba lite innan de kommer fram till vad de ska gå vidare med. 

• antonanton

Stort tack för sitt informativa svar! Hjärta
    Nu har jag formulerat specifika frågor till studievägledaren som jag hoppas på svar på. 

Svar på tråden Skoltrött son i gymnasiet