• ilovebamse

Säga upp förskolan, bara vabbar

Hej.

Denna hösten har varit hemsk. Barnen är sjuka varannan vecka typ. Har 3 barn, 5 år, 3 år och 10 mån. Jag pluggar 50% samtidigt så barnen får gå 20h/v. Betalar alltså för 2 barn då nr 3 är hemma med mig, under ett år. Att jag pluggar är ett måste om de ska få gå på förskolan då vi har restid dit och här är 15 timmars fördelat på 5 dagar i veckan. Hade aldrig orkat åka fram o tillbaka för 3h vistelsetid, plus att barnens avdelningar är på olika platser, 5-10min emellan.

Barnen är sjuka så mycket nu att jag blir tokig. Inne på 2 veckan nu med förkylning. Mannen vabbar emellanåt men han är just nu pga av covid mycket ensam på jobbet och får en inre stress av att allt stannar upp när han är hemma. Nyligen diagnoserad med utmattningssyndrom och han får mer så kallade "anfall" hemma än på jobbet. Där kan han ta det lugnare, än hemma med 3 busar.

Ska jag säga upp förskolan? Göra paus i plugget, för att få friska barn igen? Till allt hör att jag är gravid igen o beräknad i maj. Så hade ändå tänkt säga upp förskolan i april typ. Så svårt att ta besluten. Äldste behöver ju träffa andra barn och det är svårt i dessa tider hemma.

Behöver hjälp, hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Säga upp förskolan, bara vabbar
  • Anonym (Nej)

Jag hade inte sagt upp platsen.

Du borde kunna klara 50% studier på kvällstid?

• Anonym (K)

Nej, barnen kommer att bli sjuka förr eller senare i vilket fall. Om deras immunförsvar inte byggs upp nu måste det alltså bli senare. Dessutom mår barn bra av att gå i fsk, de utvecklas massor på det sättet.

• ilovebamse
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-17 10:27:23 följande:

Jag hade inte sagt upp platsen.

Du borde kunna klara 50% studier på kvällstid?

Jag har ju pluggat kvällstid fram till hösten. Men så fort de är sjuka så är jag vaken så mycket på natten, sköljer näsor, tröstar efter hostan osv. Att nästa kväll stendäckar jag med minstingen. Plugget ligger jag efter med pga av allt. Men tar ikapp det fort på helgen såklart..
    Anonym (K) skrev 2021-11-17 10:31:50 följande:

Nej, barnen kommer att bli sjuka förr eller senare i vilket fall. Om deras immunförsvar inte byggs upp nu måste det alltså bli senare. Dessutom mår barn bra av att gå i fsk, de utvecklas massor på det sättet.

• ilovebamse
    Anonym (K) skrev 2021-11-17 10:31:50 följande:

Jo klart de kommer bli sjuka. Men verkar som att allt går på förskolan nu. Och med de strikta reglerna som är, så är de där knappt 1v/mån.. känns så otroligt onödigt att betala så mkt pengar, ja jag skriver mkt, då mina bara äter lunch på förskolan, ingen frukost eller mellis..
  • Jemp

15h/vecka har du ju gratis.

Jag hade inte sagt upp. Då förlorar du platsen, syskonförtur etc som gör det svårare sen när det är dags att börja igen.

• Anonym (Y)

Fast det strikta reglerna är borta. Man får gå med restsymptom nu och behöver inte vabba en vecka för varje nysning. 

Men nej, jag hade inte sagt upp platsen. Dels för syskonförtur och absolut för femåringens skull. Däremot kanske jag inte hade varit där varje dag. Tre timmar om dagen är ju helt värdelöst. Får du välja mer hur timmarna fördelas när de går 20 timmar? I så fall hade jag fortsatt plugga!

• Anonym (K)
    ilovebamse skrev 2021-11-17 10:39:02 följande:
    Jo klart de kommer bli sjuka. Men verkar som att allt går på förskolan nu. Och med de strikta reglerna som är, så är de där knappt 1v/mån.. känns så otroligt onödigt att betala så mkt pengar, ja jag skriver mkt, då mina bara äter lunch på förskolan, ingen frukost eller mellis..
    Ja. Och det kommer det göra nästa läsår också. Och året därpå. Och därpå. Just nu är väl reglerna inte särskilt strikta heller, snarare i stil med vad det var innan pandemin.

Hur mkt betalar du/ni per månad, för nyfikenhets skull? Vi betalar 900:-, vet inte om det skiljer sig beroende på hur mycket tid barnen går. Då ingår iaf fruktstund på fm och lunch.
  • ilovebamse
    Jemp skrev 2021-11-17 10:57:22 följande:

15h/vecka har du ju gratis.

Jag hade inte sagt upp. Då förlorar du platsen, syskonförtur etc som gör det svårare sen när det är dags att börja igen.

Bor i en mindre stad. Och förskolan/skolan barnen går på är på landet så här behövs ingen syskonförtur????

Japp 15h/v är gratis, men som jag skrev helt kassa tider här.
  • ilovebamse
    Anonym (Y) skrev 2021-11-17 11:05:27 följande:

Fast det strikta reglerna är borta. Man får gå med restsymptom nu och behöver inte vabba en vecka för varje nysning. 

Men nej, jag hade inte sagt upp platsen. Dels för syskonförtur och absolut för femåringens skull. Däremot kanske jag inte hade varit där varje dag. Tre timmar om dagen är ju helt värdelöst. Får du välja mer hur timmarna fördelas när de går 20 timmar? I så fall hade jag fortsatt plugga!

Nee man behöver inte vabba en vecka för en nysning. Men här har vi turen att lillasyster får skiten först. Sen efter halva veckan hemma får storebror. Sen lillebror måndagen efter typ. Sen jag eller mannen. Här gäller att har syskon symtom får ingen gå. Jag får inte hämta lämna om jag har symtom.. dessa regler gäller fortfarande här. 7 dagar hemma eller 2 dygn utan symtom.. så det gäller ju vem av oss det än är. Så ja det kan lätt bli 2-3v i rad hemma. Det här med 2dygn utan symtom har vi aldrig kunnat använda då det alltid är något symtom kvar, lite hosta, snuva eller så.

Syskonförtur finns inte här. Men som du säger. 5åringen behöver det. Japp. De 20h får jag bestämma själv hur de går.
  • ilovebamse
    Anonym (K) skrev 2021-11-17 11:16:18 följande:

Ja. Och det kommer det göra nästa läsår också. Och året därpå. Och därpå. Just nu är väl reglerna inte särskilt strikta heller, snarare i stil med vad det var innan pandemin.

Hur mkt betalar du/ni per månad, för nyfikenhets skull? Vi betalar 900:-, vet inte om det skiljer sig beroende på hur mycket tid barnen går. Då ingår iaf fruktstund på fm och lunch.

Jo här är de lika som i början av pandemin. De har inte ändrat något, Jo nu får vi gå in o ta av barnen kläderna o på. Innan lämnade vi utomhus. Annars samma regler som innan.

Vi betalar närmare 1700:- tror ja det är. Hade ju såklart varit 0 om de bara haft 15h 3 dagar i veckan. Men nu är de ju som det är.. ändrades i min kommun i mars när pandemin kom. Inta pga den, utan besparingar på lunchen för 15h.
  • Anonym (K)
    ilovebamse skrev 2021-11-17 15:58:47 följande:
    Jo här är de lika som i början av pandemin. De har inte ändrat något, Jo nu får vi gå in o ta av barnen kläderna o på. Innan lämnade vi utomhus. Annars samma regler som innan.

Vi betalar närmare 1700:- tror ja det är. Hade ju såklart varit 0 om de bara haft 15h 3 dagar i veckan. Men nu är de ju som det är.. ändrades i min kommun i mars när pandemin kom. Inta pga den, utan besparingar på lunchen för 15h.
    Men då får ni påpeka för rektorn att FHM och 1177 har uppdaterat sina riktlinjer! Så strikta behöver man faktiskt inte vara nu.

Men då har ni ju fler än ett barn i fsk också, så ungefär samma nivå som här då.
  • ilovebamse
    Anonym (K) skrev 2021-11-17 16:01:54 följande:

Men då får ni påpeka för rektorn att FHM och 1177 har uppdaterat sina riktlinjer! Så strikta behöver man faktiskt inte vara nu.

Men då har ni ju fler än ett barn i fsk också, så ungefär samma nivå som här då.

Jaja. Vi har de två äldsta i förskolan. 5 åringen och 3 åringen. Tanken är att båda kommer ändå gå hem någon månad innan nästa bebis kommer. Alltså i mars/april. För att minska risken att någon av oss är sjuka till förlossningen. Sen börjar stora skolan till hösten, då kommer 3 åringen, 1,5åringen o 6mån vara hemma på heltid. För finns ingen chans att jag orkar studera då, så då får alla 3 vara hemma. För äldstas skoltid är 8,30-13,30 varje dag. O förskolans 15h är 8,15-11:15. Kan inte åka flera gånger fram och tillbaka för att hämta från skola/förskola.

De säger att de är rektorn som bestämt att vi ska fortsätta med dessa restriktioner, då många skiter i att ha barnen hemma. Vilket märks för mina blir sjuka stup i ett. Jag skickar inte tillbaka barnen efter 7 dagar om de inte är väldigt milda symtom. Som denna gången. Är inne på dag 14 nu. Barnen hostar och snorar fortfarande, alltså får de vara hemma denna veckan ut. Men andra föräldrar kör ju sina barn efter sju dagar och då smittar de fortfarande om de fortfarande är väldigt snuviga och hostiga. Men jag förstår dem, de har väll jobb att sköta gissar jag.
  • Anonym (K)
    ilovebamse skrev 2021-11-18 06:17:26 följande:
    Jaja. Vi har de två äldsta i förskolan. 5 åringen och 3 åringen. Tanken är att båda kommer ändå gå hem någon månad innan nästa bebis kommer. Alltså i mars/april. För att minska risken att någon av oss är sjuka till förlossningen. Sen börjar stora skolan till hösten, då kommer 3 åringen, 1,5åringen o 6mån vara hemma på heltid. För finns ingen chans att jag orkar studera då, så då får alla 3 vara hemma. För äldstas skoltid är 8,30-13,30 varje dag. O förskolans 15h är 8,15-11:15. Kan inte åka flera gånger fram och tillbaka för att hämta från skola/förskola.

De säger att de är rektorn som bestämt att vi ska fortsätta med dessa restriktioner, då många skiter i att ha barnen hemma. Vilket märks för mina blir sjuka stup i ett. Jag skickar inte tillbaka barnen efter 7 dagar om de inte är väldigt milda symtom. Som denna gången. Är inne på dag 14 nu. Barnen hostar och snorar fortfarande, alltså får de vara hemma denna veckan ut. Men andra föräldrar kör ju sina barn efter sju dagar och då smittar de fortfarande om de fortfarande är väldigt snuviga och hostiga. Men jag förstår dem, de har väll jobb att sköta gissar jag.
    Smart att hålla de andra hemma inför förlossningen!

Jag kan tänkta mig att rektorn inte kommer att lätta på restriktionerna då tyvärr, att det ska vara så tjurigt... Men det är som vanligt. Ens egen familj sköter sig och sen kommer man till fsk så möts man av ungar med grönt snor hängandes eller som hostar över hela stället. Blä.
Svar på tråden Säga upp förskolan, bara vabbar