• Anonym (H)

Klarar man sig på runt 7000 kvar efter alla räkningar?

Kommer bli ensamstående och har ett barn i mellanstadiet. Kommer ha runt 7-8000 över efter alla räkningar och mat är betalda. Kommer det funka? Vad har ni andra ensamstående kvar och hur många barn ?

• Svar på tråden Klarar man sig på runt 7000 kvar efter alla räkningar?
  • hammarhajen

Tror att du får bättre svar om du är tydlig med vad som menas med räkningar.

En del tar allt på kreditkort och räknar i stort sett allt som "räkning", andra ser poster som bensin, månadskort och utgifter som årsavgiften till dansskolan och  liknande som utöver räkningar. 

Så, är de 7000 enbart till sparande och nöjen? Eller ska det också räcka till resor i kollektivtrafiken, bensin, barnets fritidsaktiviteter och annat? 

Jag undrar också hur gammalt barnet är, dvs blir det mycket vab? Sådant gör ju att summan 7000 kan vara lägre vissa (alla?) månader.

• Anonym (ok)

Så 7000-8000, till en vuxen och ett barn, du måste ha levt helt bland molnen innan.

Självklart räcker det, om du inte glider i på Gucci, Louis V och annat.

• Anonym (lll)
    Anonym (H) skrev 2021-11-16 17:38:25 följande:

Kommer bli ensamstående och har ett barn i mellanstadiet. Kommer ha runt 7-8000 över efter alla räkningar och mat är betalda. Kommer det funka? Vad har ni andra ensamstående kvar och hur många barn ?

Det är ju mycket pengar
  • teaf

Ensamstående med ett barn i många år. Vi har klarat oss på allt mellan 1000 till 5000:- i alla år. Vissa perioder har vi haft mer.

• hammarhajen
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-16 17:44:41 följande:

Hur kan det ens vara en fråga? Gör du av med 7000 på nöjen/ onödiga saker varje månad?

Man tolkar ju "efter räkningar" olika. 

För mig skulle kläder, bensin, SL-kort, mediciner och en del andra tråkiga måsteutgifter räknas in i räkningar. Ser inte heller sparande som en räkning, men minst ett par tusenlappar  skulle jag varje månad lägga undan bara till tråkiga saker som kommande bilbyte eller reparation, nya vitvaror, tandläkarräkningar och liknande.

Men visst, 7000 borde man ändå leva gott på. 
  • Anonym (me)

Jag är ensamstående med två, 6 och 8 år. 6000 kronor är vad jag har över efter mina räkningar. De räcker till mat, kollektivresor, nöjen, vårdbesök, mediciner, och vad som räknas som nöjen i det här huset, mest pyssel och en och annan bok

• Anonym (Fkassa)

Jag får ut ca 7500 varje månad från försäkringskassan.

Det är runt 10000 från början men det tas ut över 2000 i skatt.

Jag har tur som delar bostad.

Man klarar sig på 7000 om man håller sig till en budget och planerar inköpen. Kollar på nätet vad samma varor kostar i olika butiker. Det kan skilja enormt på pris mellan affärer.

Köper storpack med skölj och tvättmedel. Passar även på att köpa flera pumptvålar så att jag har ett lager. Samt toalettpapper och diskmedel eftersom det är sådant som används varje dag.

Storkok och matlådor i frysen sparar tid och pengar. Tillagar jag 1 kg ris så steker jag köttbullar, korv, kyckling och glr olika såser. På det sättet kan jag variera riset utan att äta samma mat flera gånger om dagen.

Vet flera som fryser in pannkakor och dom de sedan värmer i stekpannan om barnen vill ha en lätt lunch innan eller efter träning.

Se över abonnemang på mobil,tv, streamingtjänster. Jag kommer att tex avsluta Netflix då de kommer att höja priset igen.

Köp kläder under fel säsong.

Köp vinterkläder då som mössor, vantar m.m på vår och sommar kanten. Många affärer vill bli av med de sakerna för att få in nya varor. Leksaker som hör sommaren till kan vara väldigt billiga nu. Ver du om att barnen vill leka i sanden så höt efter i olika grupper på nätet lm någon säljer hinkar m.m

Börja redan i Januari med en lista på vad som händer under året. Typ ett barn fyller år, sommarlov m.m

Då man har en lista då har man mer kontroll över ekonomin samt att lättare kan planera in presenter m.m

Att ligga flera steg före ger mindre ångest i slutändan.

En del köper en present varje månad till sina barn och bygger upp födelsedagspresenter och julklappar under hela året istället för att få panik in i det sista. Tyvärr blir saker dyrare vid oktober och november eftersom folk ska handla julklappar.

Skaffa sedan en burk som du lägger växelpengar eller småmynt i. Pengarna i den burken kan bli glass pengar i sommar.

• Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-11-16 17:38:25 följande:

Ja, ni ska kunna klara er på under 2000:- i månaden efter räkningarna och maten, då tänker jag att en del av det går till buss eller bil också.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Fkassa) skrev 2021-11-16 19:25:43 följande:

Jag får ut ca 7500 varje månad från försäkringskassan.

Du har missförstått ts... Hen kommer alltså ha KVAR 7000:- EFTER alla räkningar OCH maten betald.
  • Trudy86

7000kr räcker gott och väll. Jag hade några år då jag och 3 barn klarade oss på 5000kr och då gick det aldrig någon nöd på något. Så du kan slappna av och njuta utav familjen.

• Stockholm32

Alltså om allt nödvändigt är betalt och du 7000 kr kvar så kommer det funka galant - förutsatt att du hanterar det. Det hade funkat med mycket mindre.

Vad är det för andra utgifter du tänker på? Sålänge räkningar och mat är betalt, vad mer behövs? Resten är ju nöjen och kläder och liknande, och eventuella engångsutgifter. Men sånt kan du säkert planera eller förbereda dig för genom att lägga undan en del av d de 7000kr.

• Stockholm32

Alltså om allt nödvändigt är betalt och du 7000 kr kvar så kommer det funka galant - förutsatt att du hanterar det. Det hade funkat med mycket mindre.

Vad är det för andra utgifter du tänker på? Sålänge räkningar och mat är betalt, vad mer behövs? Resten är ju nöjen och kläder och liknande, och eventuella engångsutgifter. Men sånt kan du säkert planera eller förbereda dig för genom att lägga undan en del av d de 7000kr.

• Anonym (Stina)

Det fixar du men se till att du verkligen räknat med ALLT, det är så lätt att glömma vissa saker. Som eventuella abonnemang, avgift till hyresgästföreningen, försäkring, busskort. Se också till att du och den andra föräldern har gjort upp om hur ni delar på barnets kostnader. Ska ni ha ett gemensamt konto att ta ifrån? Ska ni dela på kostnader för julklappar och födelsedagspresenter? Kommer ni kunna vara överens om vad en ny jacka får kosta eller om barnet ska få en ny telefon? Gör upp om detta innan så minskar risken att du plötsligt står för massa kostnader själv. Jag gjorde inte så och i flera år stod jag för massa kostnader för barnen som mitt ex inte kändes vid. Han handlade t ex bara deras jackor och skor vilket gjorde att han köpte fyra jackor och fyra par skor per år medan jag köpte precis alla andra kläder. Det blir såklart en mycket högre kostnad. Jag stod också för barnens försäkringar, deras bussresor och allt extra. Satte mig ner för ett par år sedan och räknade på de faktiska kostnaderna och blev rätt förvånad över hur mycket mer jag betalade varje månad.

Se också till att ni får förskole- eller fritidsräkning uppdelad så att man räknar på era respektive inkomster. Ni ska inte bara splitta.

Vab-dagar är en annan sak, se till att ni gör upp om sådant. Om barnet är sjukt under flera av dina veckor, hur gör ni då?

Min erfarenhet är att den stora kostnaden som separerad mamma är att man får en större utgiftspost än pappan samtidigt som man delar på barnbidrag. Sådant tror jag egentligen bidrar mer till sämre ekonomi än vad man har kvar efter räkningarna.

• Anonym (Lite pengar)

Ensamstående med 3 barn. 
    Har kvar 1500 kronor när allt är betalt. Då har jag inte räknat med om barnen behöver kläder, men allt annat är medräknat.
    Är stressande varje månad.. alltid ont i magen.

Svar på tråden Klarar man sig på runt 7000 kvar efter alla räkningar?