9-åring pubertet
Hej!
Har en dotter som fyller 10 om ca 4 månader .
I våras utreddes hon om hon var i puberteten och det visade sig stämma . Det vi reagerade på var att hon sen ca 8 års ålder växt otroligt mycket på kort tid . Tycker också det är väldigt tidigt .läkaren tyckte inte att det var nödvändigt att bromsa det hela då hon verkade må bra och och menade på att det är normalt.Hon verkar inte lida av att hon är före sina klasskamrater, men det här med tillväxten oroar mig . Det verkar inte som det pausas utan hon växer och växer . Hon är nu ca 157 cm och ser ut som 13-14 år . Jag ser hur killar och män börjar titta mer på henne ute på stan och det stör mig. Hon är bara 9 år. Är bekymrad att andra ska behandla henne som äldre och, vem som än möter henne blir schockad av att höra hennes ålder.
Finns det fler oroliga föräldrar därute med barn som är i liknande situation . Jag ringde läkaren igen men hon menade på att det är oetiskt att sätta in broms då dels har det gått ganska lång tid in i puberteten och slutlängden kan påverkas samt att man kan få biverkningar som depression och ökad matlust . Fler som har erfarenhet ??