• Anonym (Undrar)

Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation

För en tid sedan blev jag väldigt sjuk. Jag fick bland annat hög feber och hade svårt att andas i annat läge än liggande. Jag var flera gånger nära att svimma.

Jag var ensam med barnen som jag har varannan vecka. Jag frågade honom om han hade möjlighet att hjälpa till, men det kunde han inte. Mina föräldrar var bortresta, men startade genast sin hemresa för att avlasta mig. Ingen annan var intresserad av att hjälpa någon som var sjuk (fullt förståeligt).

Sen ett drygt halvår har jag träffat en ny man. Barnen hade ännu inte träffar honom, även om vi planerade detta på jullovet. Han erbjöd sig genast att komma över och se till att barnen fick mat och kom i säng ordentligt. Allt gick jättebra. Barnen var förtjusta i mammas kompis, de blev mätta och jag slapp svimma. Sent på natten kom mina föräldrar och han åkte hem till sig. Dagen efter blev jag inlagd med lunginflammation.

Mitt ex är nu helt galen över det som skedde. Han upprepar gång på gång att man inte kan lita på mig, att jag svikit ett förtroende (vi hade bestämt att vi skulle träffa nya partners innan barnen) och att jag hade tusen lösningar, men valde den sämsta. Dessutom hade jag kunnat bita ihop, menar exet. Han hotar med att försöka dra ner mitt umgänge och få boendet, eftersom man som sagt inte kan lita på mig.

En av anledningarna till att jag lämnade honom, var att han ständigt tryckte ner mig och ville berätta på vilka sätt jag var dålig och opålitlig. Därför blir jag fortfarande osäker av hans utbrott.

Gjorde jag verkligen så fel, och har han något att komma med kring detta?

• Svar på tråden Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation
  • Whitehorse1979

Be du den idioten berätta dessa 1000 lösningar?
    Inte ens han själv kunde ställa upp.

Du gjorde helt rätt.
    Man kan ha manliga vänner.

Ditt ex är dum i huvudet och inget kommer att ske.

• ventilera mera

Nu tänker jag inte ens linda in orden utan skriva precis vad jag tänker och tycker.

Ditt ex är en jävla idiot och ska bara hålla käften. Hjälpte han själv till? Nä just det. Förälder är man 100% av tiden och är ens barns mamma så sjuk att hon knappt kan ta hand om sig själv och än mindre barnen så släpper man det man har för händer och hämtar sina barn. 
    Jag har själv lämnat ett julfirande tio mil från hemstaden för att åka och hämta mina barn hos pappan som plötsligt fick influensa med över 40 graders feber.
    Jag handlade på apoteket på vägen dit också, vilket väl kanske inte är ett tvång men ren jävla medmänsklighet. 

Så kort sagt - NEJ, han har inget att komma med. Men låt honom för all del dra igång hela apparaten så, om du har tur, kanske någon myndighetsperson kan tala om för honom hur patetisk han är. 

• Anonym (Helt rätt)

Du har gjort helt rätt. Han borde vara glad för att både du och barnen mår bra. Och om hans argument för boende etc är att du bad om hjälp i en nödsituation för både dig och barnen så kommer det inte gå långt. Hoppas du mår bra nu :)

• Anonym (A)

Håller med inlägg 1 och 2. Han är en idiot och du löste det på bästa sätt. Bry dig inte om honom, tomma tunnor skramlar mest. 

• fjanten

Hans problem är att han inte kan begripa att det måste få vara skillnad på hur man agerar när läget är lite oförutsett kris, kontra hur man agerar när allt flyter på som vanligt. Du gjorde så gott du kunde i situationen du var i:

- Du frågade honom, han kunde inte.

- Du frågade vänner, de kunde/ville inte (vilket förstås är förståeligt när vi lever mitt i en pandemi och en väldigt jobbigt RS-situation).

- Dina föräldrar kunde, men det skulle dröja väldigt länge.

- Din nya kunde, så det fick bli så.

Det är fullt rimligt. Ni löste också situationen bra genom att förklara att det var en kompis till mamma som kom och hjälpte till eftersom mamma blev så dålig.

Klart det hade kunnat vara bättre om det dröjt lite till innan introduktionen och ja, det hade väl varit bra om han träffat exet först om det från början varit planen - MEN NÖDEN HAR INGEN LAG.

Vad var exets 1000 lösningar på problemet?

Så kan "man" väl tycka att du kunde ha stått ut tills dina föräldrar kom, visserligen, men denna lösning var såklart inte hela världen.

• Drottningen1970

Nu är jag helt med på att man ska undvika att introducera nya partners för tidigt, men i det här fallet var det ju en nödsituation.

Er överenskommelse som om att exet ska träffa en ny partner innan barnen låter däremot jätteskumt?

• Drottningen1970

Hans lilla utbrott kan du förövrigt låta rinna av dig som vatten på en gås. Argumentera inte, försvara dig inte. Ignorera idiotin. Det biter bäst.

• Anonym (Runka i Ryssland.)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-11-12 08:27:09 följande:

För en tid sedan blev jag väldigt sjuk. Jag fick bland annat hög feber och hade svårt att andas i annat läge än liggande. Jag var flera gånger nära att svimma.

Jag var ensam med barnen som jag har varannan vecka. Jag frågade honom om han hade möjlighet att hjälpa till, men det kunde han inte. Mina föräldrar var bortresta, men startade genast sin hemresa för att avlasta mig. Ingen annan var intresserad av att hjälpa någon som var sjuk (fullt förståeligt).

Sen ett drygt halvår har jag träffat en ny man. Barnen hade ännu inte träffar honom, även om vi planerade detta på jullovet. Han erbjöd sig genast att komma över och se till att barnen fick mat och kom i säng ordentligt. Allt gick jättebra. Barnen var förtjusta i mammas kompis, de blev mätta och jag slapp svimma. Sent på natten kom mina föräldrar och han åkte hem till sig. Dagen efter blev jag inlagd med lunginflammation.

Mitt ex är nu helt galen över det som skedde. Han upprepar gång på gång att man inte kan lita på mig, att jag svikit ett förtroende (vi hade bestämt att vi skulle träffa nya partners innan barnen) och att jag hade tusen lösningar, men valde den sämsta. Dessutom hade jag kunnat bita ihop, menar exet. Han hotar med att försöka dra ner mitt umgänge och få boendet, eftersom man som sagt inte kan lita på mig.

En av anledningarna till att jag lämnade honom, var att han ständigt tryckte ner mig och ville berätta på vilka sätt jag var dålig och opålitlig. Därför blir jag fortfarande osäker av hans utbrott.

Om det du skriver stämmer löste du situationen på bästa sätt.

Undrar vem ditt dysfunktionella ex är. Hur vet han han veta hur du kände?

Han har bestämt sig för att allt du gör är fel oavsett vad du gör.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-11-12 08:27:09 följande:

Inte ett dugg! Skit i exet, han är bara sårad för att han vill bestämma över ditt liv. Du måste sluta ursäkta dig inför honom, sluta försvara dig! "Ja det var tänkt att vänta men nu blev det så." Ffs, han får väl leva med det då. Och han får tycka att du är opålitlig och allt möjligt, vem bryr sig..? Förhoppningsvis inte du iaf. Om han fortsätter skälla på dig så säg att ni redan diskuterat saken och att det är som det är och inte hjälper att fortsätta prata om, och att du så klart avslutar samtalet om han inte klarar av att byta ämne.

Och seriöst, vad skulle du ha gjort...? Bita ihop var knappast läge för, och den nya killen ställde upp på ett fantastiskt sätt för dig dessutom. Det ska han ha cred för.
  • Anonym (Ee)

Enda anledningen till att ditt ex vill träffa ny partner innan barnen är pga att han vill ha koll.

Mitt ex är sådan att han måste veta allt om de jag träffar för att försöka hitta något som gör de olämpliga för mig och barnen. Självklart säger jag inget men han använder sociala medier mm för att hitta saker. Sjukligt beteende..

Svar på tråden Exet galen efter att barnen fick träffa min nya under en nödsituation