• Anonym (Pappa)

Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?

Hallå,

Jag tänkte bara kolla vad den allmänna uppfattningen är.

Min Son har en surfplatta som han fick för 1år sen, en billigare Samsungplatta som kostade typ 1500 på förra årets BF. Nu har det visats sig att t.ex Roblox som spelas dagligen hackar på den plattan, den är alltså för dålig. Vid undersökning på vad som skulle krävas för platta för att t.ex Roblox ska flyta, så verkar det som att man ska hosta upp ca 4000kr. En ny iPad, eller en surfplatta med Android. Kanske går det att få ner priset på årets BF, men det lär knappast bli mindre än 3000kr.

Är det rimligt? 

Det skulle bli en julklapp. Men han kommer ju få julklappar från far och mor föräldrar, och jag gissar att man som förälder vill ge mer än EN julklapp.

Jag ser framför mig hur julklapparna summerar ihop uppåt närmare 8-10k och jag känner att det är orimligt att det ska kosta så mycket.

Eller?

• Svar på tråden Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?
  • Mrs Moneybags

Kanske är lika dyrt att köpa en speldator då? Där kan han även spela Minecraft t ex om han får intresse för det, samt använda till skolan. 

• Anonym (Pappa)

Han spelar redan Minecraft också. Jag föreställer mig att en dator är betydligt dyrare?

• fjanten

Jag hade nog inte köpt en ipad för flera tusenlappar till ett barn som i så fall skulle förvänta sig att få julklappar för ökat antal tusenlappar för var år. I så fall hade vi nog antingen köpt in plattan till familjen, och då är det INTE en julklapp till ett barn utan en platta som är till för olika aktiviteter för familjens samtliga medlemmar (som vill). ELLER pratat med barnet om att värdet på klappen är högre än ni egentligen ger i julklapp, men förklara att i år gör ni det undantaget (om du nu ser prislappen som ett undantag) och att barnet inte kan vänta sig julklappar i den prisklassen varje år. Det hela beror ju på vad ni tycker, vill, och barnets mognadsnivå och förståelse för pengar. Vissa ger ju saker för uppåt 10 000 varje jul, andra tycker att ens en tusenlapp känns mycket - vissa köper nästan bara saker till barnen på födelsedagar och jul (och då blir det mer och dyrare), andra köper löpande under året (och då blir det färre julklappar och kanske inte lika dyrt).

Våra barn spelar också roblox, men då på FAMILJENS datorer (vi har tre stycken - min laptop, och två stationära som min man byggt), så vi har köpt lite billigare plattor (iPads på rea för ca 2000 kr, och billigare samsung) som främst används när vi är iväg - långa flygresor, tågresor och liknande. Har ni någon dator? Möjligheten är ju i så fall att robloxspelandet sker på den så slipper ni köpa en dyr platta.

Hur som helst vill jag definitivt inte komma upp i några 10k per unge och jul - men enstaka år kommer det nog bli att något av barnen kommer upp i en högre summa än andra år. Då kommer vi vara tydliga med att det är just undantag och inget att förvänta sig varje år.

• Anonym (gal)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-11-11 09:53:24 följande:

Hallå,

Jag tänkte bara kolla vad den allmänna uppfattningen är.

Min Son har en surfplatta som han fick för 1år sen, en billigare Samsungplatta som kostade typ 1500 på förra årets BF. Nu har det visats sig att t.ex Roblox som spelas dagligen hackar på den plattan, den är alltså för dålig. Vid undersökning på vad som skulle krävas för platta för att t.ex Roblox ska flyta, så verkar det som att man ska hosta upp ca 4000kr. En ny iPad, eller en surfplatta med Android. Kanske går det att få ner priset på årets BF, men det lär knappast bli mindre än 3000kr.

Är det rimligt? 

Det skulle bli en julklapp. Men han kommer ju få julklappar från far och mor föräldrar, och jag gissar att man som förälder vill ge mer än EN julklapp.

Jag ser framför mig hur julklapparna summerar ihop uppåt närmare 8-10k och jag känner att det är orimligt att det ska kosta så mycket.

Eller?

Jag har aldrig köpt så dyra presenter till barnen när de var i den åldern, då hade jag istället satsat på en gemensam platta eller dator till hela familjen som inte specifikt var en present till 7-åringen, men som 7-åringen också kan använda. 

En 7-åring kan heller inte riktigt förstå pengarnas värde, att bara få en julklapp skulle säkert kännas jättejobbigt även om den var väldigt dyr. Bättre då att kunna få ett antal lite mindre dyra saker så att det blir lite paket. Först när mina barn var ca 12-13 år kunde de hantera att bara få en enda grej som var dyr, när de var 7 år hade det aldrig gått. 
  • Anonym (Pappa)

Ja, vi har inga datorer alls i hushållet, det finns en Xbox och ett Nintendo Switch.

Men surfplattan är den som används mest, samt så är vår dotter nu 2.5år och har också börjat låna plattan, så ett behov av en varsin platta finns. Framför allt vid långresor med bilen som görs ibland. Tanken är att Dottern får ärva den plattan som Sonen har nu, om vi köper en ny till Sonen. Eller så köper vi en likadan till för Dottern.

• cosinus

När barnen velat ha nya paddor så har jag helt enkelt gjort en kalkyl och så låtit det ta en födelsedag och en julafton och sen har de haft pengar nog att köpa den om de sparat det mesta av sina månadspengar.

Säg att paddan kostar 4000 och att 7-åringen har 100 kr i månadspeng och fyller år i Juni. Då är det 800 kr i månadspeng fram tills dess (om jag räknar både nov och juni). Säg att man räknar med att 600 av dessa ska gå till paddan. då är det 3400 kvar. Då kan barnet få 1000 kr av föräldrarna i julklapp och på födelsedagen vilket ger utrymme för några fler klappar vid båda tillfällena. 1400 kvar och dessa pengar kan då önskas av släkten fördelat på 2 tillfällen vilket (beroende på släktens storlek) ev också kan ge utrymme för något mer litet från dessa.

Mina barn har redan från den åldern klarat att hålla sparfokus den tiden eftersom de haft ett tydligt mål och deadline och jag sett till att den gått ihop och tiden varit under ett år.

När ena sonen önskade sig en speldator för 12 000 så erbjöd jag mig att gå in och betala resten när han själv sparat ihop 3500. Då var jag inte lika generös på jular och födelsedagar utan det fick ta 1.5 år och det talade jag om innan. Att med tanke på hur mycket jag skulle betala i slutändan så skulle mitt bidrag på vägen vara mindre och det köpte han när han fick en tydlig tidsplan.

• Anonym (AB)
    cosinus skrev 2021-11-11 10:33:46 följande:

När barnen velat ha nya paddor så har jag helt enkelt gjort en kalkyl och så låtit det ta en födelsedag och en julafton och sen har de haft pengar nog att köpa den om de sparat det mesta av sina månadspengar.

Säg att paddan kostar 4000 och att 7-åringen har 100 kr i månadspeng och fyller år i Juni. Då är det 800 kr i månadspeng fram tills dess (om jag räknar både nov och juni). Säg att man räknar med att 600 av dessa ska gå till paddan. då är det 3400 kvar. Då kan barnet få 1000 kr av föräldrarna i julklapp och på födelsedagen vilket ger utrymme för några fler klappar vid båda tillfällena. 1400 kvar och dessa pengar kan då önskas av släkten fördelat på 2 tillfällen vilket (beroende på släktens storlek) ev också kan ge utrymme för något mer litet från dessa.

Mina barn har redan från den åldern klarat att hålla sparfokus den tiden eftersom de haft ett tydligt mål och deadline och jag sett till att den gått ihop och tiden varit under ett år.

När ena sonen önskade sig en speldator för 12 000 så erbjöd jag mig att gå in och betala resten när han själv sparat ihop 3500. Då var jag inte lika generös på jular och födelsedagar utan det fick ta 1.5 år och det talade jag om innan. Att med tanke på hur mycket jag skulle betala i slutändan så skulle mitt bidrag på vägen vara mindre och det köpte han när han fick en tydlig tidsplan.

Mycket bra tips att involvera barnen, och få dom att förstå att man måste spara och ha framförhållning när man vill ha saker. Att man måste vänta, och under tiden avstå annat. 
  • Anonym (Annat)

En Ipad ger vi inte i julklapp utan det förser vi barnet med när det behövs. Visst kan vi slå in den till jul om det slumpar sig så men inte på bekostnad av andra klappar. Skulle heller inte få för mig att be henne själv att spara sin månadspeng till en.

• Anonym (J)

En 7-åring har inte begrepp om pengars värde. Det innebär att barnet inte kommer vänta sig motsvarande en ipad varje år bara för att det får en nu. 40 tuschpennor kan vara lika mycket värda nästa jul.

Om ni har råd och tycker att ni vill ge en ipad passar det väl utmärkt som julklapp. Vi skall ge vår 6-åring en ipad till jul för att hon behöver en. Den skulle hon få även om det varit mars, men eftersom det snart är jul passar det bra med julklapp. Vi kommer ge några billigare klappar också eftersom en 6-åring gärna får några stycken paket, och som sagt själva värdet inte säger henne något.

• Anonym (J)
    Anonym (AB) skrev 2021-11-11 10:41:05 följande:

Mycket bra tips att involvera barnen, och få dom att förstå att man måste spara och ha framförhållning när man vill ha saker. Att man måste vänta, och under tiden avstå annat. 

Jag tycker inte det är rimligt att vänta ett år på en ipad om man är 7 år (såvida familjen har ekonomin till en). Det är ju som att säga till en 50- åring att "du får en fungerande smartphone om 7 år".
Svar på tråden Hur mycket pengar på julklappar är rimligt till en 7åring?