Negativa hälsoeffekter vid graviditet (gymnasiearbete)
Hej jag heter Vega och jag går natur i tvåan på gymnasiet. Jag har sen kanske 4 år tillbaka haft ett intresse i den medicinska diskrimineringen som sker mot kvinnor då jag själv har ett flertal kroniska sjukdomar som främst drabbar kvinnor och är väldigt dåligt undersökta på grund av just den anledningen. Därför tänkte jag skriva mitt gymnasiearbete om hur negativt en graviditet kan drabba kroppen. Det finns en sån specifik bild av graviditet att det är det finaste som en kvinna kan gå igenom och jag håller absolut med, att skapa liv är något väldigt speciellt. Men det känns som det finns en så stor okunskap som att man nästan inte får säga att graviditeten kan ha livslånga negativa konsekvenser på kroppen för att det är en ?helig process? eller vad man nu ska säga, riskerna nämns så sällan. Exempelvis min mor har nu kroniska problem från att ha varit gravid med mig och jag känner många andra kvinnor vars hälsa har fått ett slag från att ha varit gravid.
Därför frågar jag er som har varit gravida och som är gravida då jag själv inte direkt har någon erfarenhet, hur påverkade graviditeten din kropp?