Blöjfri
När var er barn blöjfria. Och tips om hur man gör. Min dotter villl inte sitta på potta eller toa. Har hänt ibland.
När var er barn blöjfria. Och tips om hur man gör. Min dotter villl inte sitta på potta eller toa. Har hänt ibland.
Första barnet drygt 2 år. Andra barnet 1, 5 år. Vi bestämde oss för att ta bort blöjorna bara. Så försökte vi sätta dem på pottan med jämna mellanrum. Om de inte ville så upptäckte de att det inte var så skönt att kissa på sig. Så tillslut fattade dom när det var dags att gå. Första barnet lärde sig snabbare än andra.
Mina har varit knappt 2,5 när vi tog bort blöjorna. Att uppmuntra (ganska oregelbundet) att sitta på pottan har vi gjort mycket tidigare.
Då har de börjat visat intresse för att sitta på pottan, det kommer nåt i den ibland och de har börjat märka när de själva kissat/bajsat. Sen tog vi av blöjan, sa åt dem att det är potta/toalett som gäller och låtit de gå utan nåt på underkroppen första dagarna. Haft pottan lättillgänglig.
Båda två har fattat direkt, även om det såklart krävts lite påminnelser och hänt några olyckor.
Båda har varit blöjfria dagtid vid nästan exakt 3. Nattetid nån månad senare. Vi har inte påskyndat processen utan erbjudit potta och gått i tid och otid när vi väl började ha dom utan blöja. Det hände olyckor, men vi gjorde ingen affär av det. Madrasskydd i sängen och ta upp den äldre innan vi själva lagt oss har funkat bra.