• Matildaaa

Gravidpenning

Hej, ni som har ansökt om gravidpenning hos försäkringskassan, hur lång tid tog det tills ni fick ett beslut?

Kollegor har fått väldigt snabba besked, samtliga inom samma vecka. Jag är bara inne på dag 20 sedan inskick, så de hänvisar såklart till deras 30 dagars handläggningstid men börjar bli otålog.

• Svar på tråden Gravidpenning
  • Anonym (Tre)

Kan det vara så att dina kollegor redan haft en fastställd sgi när de ansökt? För isf kan det påverka handläggningstiden.

Räkna med 30 dagar. Hur lång tid det tar kan bero på massor av olika saker

• Anonym (3-barnsmamma)

Max en vecka, men som ovan skriver så har jag redan fastställd sgi samt barn sedan innan så är ?med i gemet? redan.

Söker du pågrund av avstängning från arbetet på grund av Corona eller av annan anledning?

• Matildaaa
    Anonym (Tre) skrev 2021-11-03 10:00:55 följande:

Kan det vara så att dina kollegor redan haft en fastställd sgi när de ansökt? För isf kan det påverka handläggningstiden.

Räkna med 30 dagar. Hur lång tid det tar kan bero på massor av olika saker

Tack för svar! Jag har inte ansökt om sgi, men jag fick ett beslut om sgi i veckan nu så det löste sig själv så att säga! Kanske kan bero på det, jag vet att de andra själva bad arbetsgivaren uppdatera deras inkomst iaf :)
  • Matildaaa
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-11-03 11:45:49 följande:

Max en vecka, men som ovan skriver så har jag redan fastställd sgi samt barn sedan innan så är ?med i gemet? redan.

Söker du pågrund av avstängning från arbetet på grund av Corona eller av annan anledning?

Tack för svar, pga fysiskt ansträngande arbete :)
  • Anonym (Tre)
    Matildaaa skrev 2021-11-03 12:10:26 följande:

Då tar det kanske tid för att de ska bedöma om det är fysiskt ansträngande eller inte.

Ändrar du inkomst/lägger in inkomst för första gången så utreder de sgi automatiskt
  • Anonym (3-barnsmamma)
    Matildaaa skrev 2021-11-03 12:10:26 följande:

Tänker oxå att de kan ta lite längre tid när det gäller fysiskt ansträngande arbete. Jag blev avstängd på grund av hög risk att utsättas för smitta, fick godkänt beslut snabbt när alla papper va inlämnade.
Svar på tråden Gravidpenning