Bellibusan skrev 2021-10-30 11:00:16 följande:
Det är tyvärr alla andra som sagt att jag är för stor för att va i veckan jag är i, inklusive läkare osv. Men jag tror inte dom vet riktigt vilken vecka jag är i heller dom frågade bara när min senaste blödning va men jag är ganska säker på att det inte va mens :( det va näst intill ingenting. Jag spyr minst 2 gånger dagligen, är sängliggandes för jag mår så illa. Jag har känt både rörelser och sparkar på olika ställen. Det känns för tidigt för det i den här veckan och det mesta indikerar på att det är två? Vi har massa i släkten på min sida (min mor) vill helst ha en för det är första barnet men är så rädd för att det ska va två och dom ska missa, sen att man kanske får reda på det senare och man hamnar i chock liksom :(
Man kan omöjligt känna sparkar i v.13. Barnet är fortfarande väldigt litet då och fladdrar mest runt och gör volter i fostervattnet.
Mätte de inte fostret? Det gjorde mina läkare väldigt tydligt när jag var i v.13. Med första barnet kände jag fladder v.17 tror jag. Andra barnet v.14. Men det låter som du grundat på senaste mens kan vara längre gången. Det borde dock den som gjorde ditt UL sett om dom mätt ordentligt.
Tvillingar ger inte nämnvärt större mage redan så tidigt. Som sagt är fostret fortfarande väldigt litet och även om det är 2 föranleder det inte en jättemage. Livmodern kommer ovanför bäckenet v.12-13.