• Bellibusan

Kan man missa tvillingar?

Det här kanske låter helt sjukt. Men jag är i vecka 12+5 och ser ut som jag är i vecka 20-25. Jag har trott att det är tvillingar hela tiden men på UL idag så hitta hon en på en gång men tittade inte vidare. Frågade då om det bara va en och då sa hon ja. Jag känner mig så förvirrad. Kommer dom titta mer noga på RUL? Någon som vet? Så man kan få ro och sluta tro på nåt som kanske inte ens är sant? Känner mig ju galen.

• Svar på tråden Kan man missa tvillingar?
  • Anonym (Kan)
    Bellibusan skrev 2021-10-29 23:14:08 följande:

Det här kanske låter helt sjukt. Men jag är i vecka 12+5 och ser ut som jag är i vecka 20-25. Jag har trott att det är tvillingar hela tiden men på UL idag så hitta hon en på en gång men tittade inte vidare. Frågade då om det bara va en och då sa hon ja. Jag känner mig så förvirrad. Kommer dom titta mer noga på RUL? Någon som vet? Så man kan få ro och sluta tro på nåt som kanske inte ens är sant? Känner mig ju galen.

Alltså kan kan dom väl men i den veckan du är så är det inte lika sannolikt som i typ v.8.

Min första graviditet så såg jag ut som att jag var i v.30 när jag var i v.14. Gick upp mycket fort pga vätska och jag var så hungrig jämt.

Men min andra graviditet så gick jag knappt upp nå alls. Väldigt olika
  • Anonym (Mi)

Jag var så svullen under ett par veckor där omkring att jag såg höggravid ut. När svullnaden la sig blev jag rädd att något hänt. Nu har jag fått min riktiga mage i v 24 :)

• Anonym (G.)

Tror inte heller risken är så stor att de missar en bebis i den veckan. Men precis som andra säger så är det kanske mest svullnad och inte bebis som tar plats så tidigt. Jag har oxå varit väldigt svullen i början i 3 av 4 graviditeter. Sen kan det ju vara din egen upplevelse oxå, att du upplever den stor medens andra inte ser det, så var det för mig denna gång.

Vill du gärna ha tvillingar?

• Bellibusan
    Anonym (G.) skrev 2021-10-30 07:58:25 följande:

Tror inte heller risken är så stor att de missar en bebis i den veckan. Men precis som andra säger så är det kanske mest svullnad och inte bebis som tar plats så tidigt. Jag har oxå varit väldigt svullen i början i 3 av 4 graviditeter. Sen kan det ju vara din egen upplevelse oxå, att du upplever den stor medens andra inte ser det, så var det för mig denna gång.

Vill du gärna ha tvillingar?

Det är tyvärr alla andra som sagt att jag är för stor för att va i veckan jag är i, inklusive läkare osv. Men jag tror inte dom vet riktigt vilken vecka jag är i heller? dom frågade bara när min senaste blödning va men jag är ganska säker på att det inte va mens :( det va näst intill ingenting. Jag spyr minst 2 gånger dagligen, är sängliggandes för jag mår så illa. Jag har känt både rörelser och ?sparkar? på olika ställen. Det känns för tidigt för det i den här veckan och det mesta indikerar på att det är två? Vi har massa i släkten på min sida (min mor) vill helst ha en för det är första barnet men är så rädd för att det ska va två och dom ska missa, sen att man kanske får reda på det senare och man hamnar i chock liksom :(
  • Bellibusan
    Anonym (Mi) skrev 2021-10-30 00:31:08 följande:

Jag var så svullen under ett par veckor där omkring att jag såg höggravid ut. När svullnaden la sig blev jag rädd att något hänt. Nu har jag fått min riktiga mage i v 24 :)

Hoppas verkligen det är då med mig också då haha! Vill verkligen inte bli överraskad med två i efterhand så är lite orolig.
  • Bellibusan
    Anonym (Kan) skrev 2021-10-29 23:29:31 följande:

Alltså kan kan dom väl men i den veckan du är så är det inte lika sannolikt som i typ v.8.

Min första graviditet så såg jag ut som att jag var i v.30 när jag var i v.14. Gick upp mycket fort pga vätska och jag var så hungrig jämt.

Men min andra graviditet så gick jag knappt upp nå alls. Väldigt olika

Ja jag hoppas bara på att dom gjorde rätt :( kändes väldigt hipp som happ liksom. Hon sa att det va väldigt dålig bild för jag hade för lite urin med. Men förhoppningsvis är det ju som dom säger. Vill verkligen inte bli överraskad på nästa UL hur dåligt det än låter. Vill helst ha 1 bebis som första barn. Både jag och sambon tyckte vi såg något mer men hon ville inte kika vidare så man blir ju lite orolig tyvärr.
  • Anonym (G.)
    Bellibusan skrev 2021-10-30 11:00:16 följande:

Det är tyvärr alla andra som sagt att jag är för stor för att va i veckan jag är i, inklusive läkare osv. Men jag tror inte dom vet riktigt vilken vecka jag är i heller? dom frågade bara när min senaste blödning va men jag är ganska säker på att det inte va mens :( det va näst intill ingenting. Jag spyr minst 2 gånger dagligen, är sängliggandes för jag mår så illa. Jag har känt både rörelser och ?sparkar? på olika ställen. Det känns för tidigt för det i den här veckan och det mesta indikerar på att det är två? Vi har massa i släkten på min sida (min mor) vill helst ha en för det är första barnet men är så rädd för att det ska va två och dom ska missa, sen att man kanske får reda på det senare och man hamnar i chock liksom :(

Mätte hon inte bebisen för att beräkna vilken vecka du var i? Vad var det för typ av ultraljud du gjorde? Mina ultraljud i den veckan har tagit runt 20 min för att mäta och kolla allt. Helt omöjligt då att missa ett barn. I vecka 12 är nog väldigt ovanligt att känna de rörelser du beskriver, framförallt som förstföderska.. man känner ju isf lite fladder, bebisen är ju för liten för att kunna göra några större rörelser. Och i början har iaf jag tyckte de vart svårt att veta om det är tarmarna eller bebis.
  • Jag är bara jag
    Bellibusan skrev 2021-10-30 11:00:16 följande:
    Det är tyvärr alla andra som sagt att jag är för stor för att va i veckan jag är i, inklusive läkare osv. Men jag tror inte dom vet riktigt vilken vecka jag är i heller dom frågade bara när min senaste blödning va men jag är ganska säker på att det inte va mens :( det va näst intill ingenting. Jag spyr minst 2 gånger dagligen, är sängliggandes för jag mår så illa. Jag har känt både rörelser och sparkar på olika ställen. Det känns för tidigt för det i den här veckan och det mesta indikerar på att det är två? Vi har massa i släkten på min sida (min mor) vill helst ha en för det är första barnet men är så rädd för att det ska va två och dom ska missa, sen att man kanske får reda på det senare och man hamnar i chock liksom :(
    Man kan omöjligt känna sparkar i v.13. Barnet är fortfarande väldigt litet då och fladdrar mest runt och gör volter i fostervattnet. Mätte de inte fostret? Det gjorde mina läkare väldigt tydligt när jag var i v.13. Med första barnet kände jag fladder v.17 tror jag. Andra barnet v.14. Men det låter som du grundat på senaste mens kan vara längre gången. Det borde dock den som gjorde ditt UL sett om dom mätt ordentligt.

Tvillingar ger inte nämnvärt större mage redan så tidigt. Som sagt är fostret fortfarande väldigt litet och även om det är 2 föranleder det inte en jättemage. Livmodern kommer ovanför bäckenet v.12-13.
Svar på tråden Kan man missa tvillingar?