• Missone

Sen mens

Tog bort mitt P-plåster i juli, har haft det i ca 14-15 år. Men planerar nu att skaffa barn. Hade äl den 13/10 mensen har ändå varit regelbunden sen jag tog bort p-plåstret. Nu är mensen sen med 2 dagar, tog ett gravtest i morse som visade neg. Är inte stressad eller något så min mens borde ändå ha kommit redan igår.

När ska man ta ett nytt grav test för att se om man är gravid eller ej?

• Svar på tråden Sen mens
  • Jag är bara jag

Mensen styrs av äl och inte stress. Om man haft äl och inte blivit gravid får man mens när man ska- det kvittar om man så är superstressad. Du har troligen haft lite senare äl än du brukar och har därmed inte passerat BIM än. Ta ett nytt test om 2 dagar igen om mensen inte kommit.

• Missone

Du kanske ska läsa på lite innan du svarar? Mensen kan faktiskt hoppa över om man har varit stressad. Det är inte bara ÄL som gör att mensen kommer utan även hur man mår både psykiskt och fysiskt.

Som jag skrev så är jag inte stressad har haft en regelbunden mens innan detta.
    Aldrig varit sjuk detta året heller peppar peppar som även de kan göra att mensen kan hoppa över.

• Jag är bara jag
    Missone skrev 2021-10-29 22:07:16 följande:

Du kanske ska läsa på lite innan du svarar? Mensen kan faktiskt hoppa över om man har varit stressad. Det är inte bara ÄL som gör att mensen kommer utan även hur man mår både psykiskt och fysiskt.

Som jag skrev så är jag inte stressad har haft en regelbunden mens innan detta.
    Aldrig varit sjuk detta året heller peppar peppar som även de kan göra att mensen kan hoppa över.

Nej, har man haft äl får man mens om man inte är gravid. Extrem stress kan göra så att ägglossningen uteblir, men inte mensen såvida man haft äl. Mensen "hoppar inte över" utan då har man haft utebliven äl i så fall. Rena fysiologiska fakta.
  • svansmamman
    Missone skrev 2021-10-29 19:28:28 följande:

Tog bort mitt P-plåster i juli, har haft det i ca 14-15 år. Men planerar nu att skaffa barn. Hade äl den 13/10 mensen har ändå varit regelbunden sen jag tog bort p-plåstret. Nu är mensen sen med 2 dagar, tog ett gravtest i morse som visade neg. Är inte stressad eller något så min mens borde ändå ha kommit redan igår.

När ska man ta ett nytt grav test för att se om man är gravid eller ej?

Är du helt säker att du hade ägglossning den 13/10? Det är ju inte alltid ägget släpper om än exempelvis ÄL-stickor ger utslag. 
  • Missone

Ja det är jag. Då jag får mer flytningar än normalt vid den tiden. Nu är mensen 5 dagar sen och har aldrig varit så här sen inte ens förra året när jag tog bort p-plåstret då pga bruten och opad fotled.

Dock fick jag känningar i magen i lördags kväll typ som mensvärk fast de händer inget. Nu idag måndag och igår har de fortsatt samma visa. Samma värk men ingen mens.

Svar på tråden Sen mens