• Anonym (Inte bekväm med kuratorn.)

Ej bekväm med kurator

Min lillebror gick bort för några månader sedan. Ganska brutalt. Efter alla förhör och begravning så kände jag att jag behövde prata med någon.

Bokade tid med kurator på min vC (dom har bara en kurator) men jag kände mig inte bekväm med honom alls. Han fick mig att känna att mina känslor och reaktioner var löjliga. Han skrattade och det kändes som att han hånade mig.

Jag vill inte tillbaka till honom. Men hur gör man om det bara ör han som jobbar där? Då kan jag ju inte byta heller.

• Svar på tråden Ej bekväm med kurator
  • Anonym (CC)

Ring vuxenpsykiatrin och be att få komma på egenremiss. Berätta det traumatiska som hänt så de har med sig det in i behandlingskonferensen när de prioriterar. Har de långa väntetider kan du kolla upp privatpraktiserande som har avtal med regionen. Vet inte om regionen har en lista på det. Det finns en del stiftelser som har avtal, t.ex Lukas (samtalsbeh är inte kyrkligt). Då kostar det även där samma som ett vanligt läkarbesök och räknas in i högkostnadsskyddet tillsammans med övriga vårdbesök tills du når taket och har fria besök.

• Anonym (CC)

Förlåt. Jag beklagar din förlust.

• Anonym (Dåligt)

Dåligt av honom.Hur fick han ens jobbet?Kan du kontakta läkare och få prata med en bra psygolog istället?

• Anonym (skitpersonal)

Finns lika många usla psykologer och terapeuter inom psykiatrin och inom landstinget överhuvudtaget. Endast de som har råd att gå privat har valmöjligheter. All vård inom landstinget är bedrövlig och sämre blir det.

Har också varit med om den kränkande och hånfulla behandling du fick av kuratorn när en anhörig gått bort. De är uttråkade och tappat respekten för både sina jobb och människorna de ska hjälpa. Känner med dig. Tyvärr lär du nog ha svårt att hitta nån annan om du inte kan betala 1100:-/tim.

• Anonym (B)

Varit med om att en psykoterapeut skrattat vid ett tillfälle. Några sekunder senare upptäckte han jag menade allvar och repade sig snabbt. 

• moaguuun
    Anonym (skitpersonal) skrev 2021-10-29 19:34:38 följande:

Finns lika många usla psykologer och terapeuter inom psykiatrin och inom landstinget överhuvudtaget. Endast de som har råd att gå privat har valmöjligheter. All vård inom landstinget är bedrövlig och sämre blir det.

Har också varit med om den kränkande och hånfulla behandling du fick av kuratorn när en anhörig gått bort. De är uttråkade och tappat respekten för både sina jobb och människorna de ska hjälpa. Känner med dig. Tyvärr lär du nog ha svårt att hitta nån annan om du inte kan betala 1100:-/tim.

Det finns privata som även har kontrakt med landstinget. 
  • Anonym (skitpersonal)
    moaguuun skrev 2021-10-29 19:37:42 följande:
    Det finns privata som även har kontrakt med landstinget. 
    Väldigt få och nästan omöjliga att finna numera. Var hittar man såna?
  • Anonym (Annan)

Om det känns okey rekommenderar jag istället en präst, pastor eller diakon/diakonissa. Förmodligen betydligt mer empatiska.

• Anonym (Tinna)

Låter som att du blivit riktigt dåligt bemött i en svår situation i ditt liv, förstår om du är besviken. Vet inte vart du bor och vilka möjligheter som finns där men skulle du kunna tänka dig att prata med din kurator och berätta hur du känner och se vad VC kan göra? De kanske kan skicka dig vidare till någon annan? Kommuner brukar ofta också erbjuda samtalsstöd, är det ett alternativ?

• Anonym (Tinna)

Av ren nyfikenhet när vi ändå pratar om kurator, hur tycker ni att en bra kurator ska vara?

• Anonym (E)

Prata med hans chef, man skrattar inte åt vårdtagare!! Och kräv att få byta kurator, de får väl lösa problemet.

• Anonym (HH)

Hör av dig till Patientnämnden, hans beteende är inte okej.

• Kråksången
    Anonym (skitpersonal) skrev 2021-10-29 19:57:14 följande:

Väldigt få och nästan omöjliga att finna numera. Var hittar man såna?

Kommunen köper in deras tjänster om det är nödvändigt. Har själv en som min kommun köpt in specifikt för mig.
  • Kråksången
    Anonym (Inte bekväm med kuratorn.) skrev 2021-10-29 19:11:18 följande:

Min lillebror gick bort för några månader sedan. Ganska brutalt. Efter alla förhör och begravning så kände jag att jag behövde prata med någon.

Bokade tid med kurator på min vC (dom har bara en kurator) men jag kände mig inte bekväm med honom alls. Han fick mig att känna att mina känslor och reaktioner var löjliga. Han skrattade och det kändes som att han hånade mig.

Jag vill inte tillbaka till honom. Men hur gör man om det bara ör han som jobbar där? Då kan jag ju inte byta heller.

Beklagar verkligen din förlust. Har du kontaktat den psykiatriska mottagningen i din kommun? De har oftast ett par psykologer och du har då möjlighet att få den som passar dig bäst, har dom enligt deras bedömning ingen som är utbildad inom just det du behöver så köper dom in tjänsten externt och du får då en som är expert på just ditt trauma.
  • Anonym (S)

Beklagar verkligen din sorg! <3

Om du känner dig bekväm med att prata med någon digitalt kan man ta kontakt med någon via Mindler tex. Finns även ungdomsmottagningen online om du är i den åldern. Hoppas du hittar någon du trivs att prata med! Jag själv tycker att det hjälpt väldigt mycket (även om jag inte ALLS har vart med om det som du har)

• Qami
    Kråksången skrev 2021-10-31 19:44:45 följande:

Kommunen köper in deras tjänster om det är nödvändigt. Har själv en som min kommun köpt in specifikt för mig.

Är det inte regionen? Kommuner ansvarar väl inte för någon psykiatri?
  • Anonym (Annan)
    Qami skrev 2021-10-31 20:05:41 följande:
    Är det inte regionen? Kommuner ansvarar väl inte för någon psykiatri?
    Precis. Den enda vård kommuner bedriver är äldreomsorg, inte regelrätt sjukvård.
  • Anonym (förstår)

Hej!
    Beklagar din sorg..

jag har varit med om liknande, gick hos en psykolog för två år sen. 
    För det första tog det långt tid för mig att ens boka en tid, då jag tyckte de kändes allmänt jobbigt och att mina problem inte var stora nog.

Gick dit kanske 4 ggr, innan jag valde att avsluta. Jag upplevde flera ggr att han förlöjligade mina problem, vid nåt tillfälle skratta han också åt mig.
    Mådde sämre av samtalen och nångång grät jag när jag åkte därifrån, han kändes inte alls trygg.

Avslutade det och betalde för mig. Kan tilläggas att när jag sa att jag ville avsluta kontakten, fattade han inte alls varför och försökte få mig att fortsätta gå till honom.
    Ett halvår senare, en sen fredagkväll hade han skickat ett mail till mig.
    Det stod nåt om att "kan inte hitta betalningen från dig, sitter här med bokföringen, kan du kolla vilket datum du betalade"

Kollade upp det och skrev till honom (ett kort svar). Då försökte han fortsätta konversation "hur mår du nu? hur har du det?" nåt sånt, svarade inte. 

Det jag har hört är att man kan behöva testa olika kontakter till man hittar någon man "klickar" med.

I en annan kris jag var i, pratade jag med en präst och hon var heeeeeeelt underbar!!!!! <3 

Svar på tråden Ej bekväm med kurator