• syster yster

Så less på min 7 årings eviga klädproblem

Hejsan!

Har en son på 7 år. Det är i stort sett alltid problem med hans kläder. Köper jag nya skor så är de för svåra att ta på, sitter för hårt osv. Köpte ett par som han hade jämt ett tag. Så de gick sönder. Å då ville han bara ha likadana. Så köpte det till han. Svindyra skor, å nu tar han inte på dem. Köpte fina nya på stadium nu som han provade. Å när han skulle ha dem dagen efter vägrar han ta på sig dem. Samma sak med byxor, mössor, vantar osv. Känner mig riktigt less på det nu. Så nu får han gå med sina sommarskor å bli blöt. Orkar inte med det längre.

Vet inte hur jag ska få ordning på detta.

• Svar på tråden Så less på min 7 årings eviga klädproblem
  • Mortiscia80

Vänta lite med dyrare kläder, särskilt pojkar sliter så oerhört på skor också känns det som, under hela uppväxten. Hoppas du skickar med extra strumpor ifall han blir blöt iaf.

• syster yster

Han har strumpor med sig till skolan. Sen vet jag inte om han byter.

Detta är inget problem som kommit nu utan varit länge länge.

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Jag kan inte köpa skor å åka å byta flera gånger. Det funkar inte att ha det så. Han är ju med och provar dem i affären så varför blir det ett problem hemma.

• Mortiscia80

Nej precis, du kan ju inte köpa nytt jämt för att det inköpta inte passar, fast han varit med och valt själv. Det kan vara så att han inte är mogen nog att ta sådana beslut, det kan vara så att du behöver styra mer, ställ fram ett fåtal modeller han får välja mellan (skor tänker jag, eftersom det var där vi började lite grann). Sedan får han använda dem tills de blir slitna. "Det är de här skorna vi har hemma så du får använda dem", ungefär. Vi vuxna kan ju inte heller springa och köpa/byta skor stup i kvarten för att vi tröttnar ;)

• hammarhajen

Vad händer om du helt enkelt tar bort sommarskorna? Göm dem på vinden eller något. Så att det enda valet som kan göras är höstskor eller stövlar. 

• Trippelmamma76

Testa att ställa de nya i skolan och se om läraren kan säga att det är bättre han tar de rejäla skorna som står emot vädret och inte sommarskorna? Tror mina barn mycket lättare skulle ta den typen av ?råd? från läraren faktiskt.

• Norrut

Vi brukar plocka undan sommarkläderna på vinterhalvåret, så då är det antingen väderanpassade stövlar eller att gå barfota att välja mellan - kanske kan vara värt att testa?

• Hyllemor
    syster yster skrev 2021-10-29 07:55:43 följande:

Hejsan!

Har en son på 7 år. Det är i stort sett alltid problem med hans kläder. Köper jag nya skor så är de för svåra att ta på, sitter för hårt osv. Köpte ett par som han hade jämt ett tag. Så de gick sönder. Å då ville han bara ha likadana. Så köpte det till han. Svindyra skor, å nu tar han inte på dem. Köpte fina nya på stadium nu som han provade. Å när han skulle ha dem dagen efter vägrar han ta på sig dem. Samma sak med byxor, mössor, vantar osv. Känner mig riktigt less på det nu. Så nu får han gå med sina sommarskor å bli blöt. Orkar inte med det längre.

Vet inte hur jag ska få ordning på detta.

Får din son prova kläderna i fysisk butik? Om inte, så dra med honom på en shoppingtur. Jag hade samma problem med min 7-åring, men efter att ha dragits runt med mig i olika affärer under semestern i somras, så säger han bara: "Nu vet du vad jag gillar och vad som känns bra, så beställ du på nätet, men om jag inte gillar det, så skickar du tillbaka det, som vi har bestämt." Skor och jackor köper jag bara i fysisk butik, för de ska ju kännas bra och är inte som annat.

Svar på tråden Så less på min 7 årings eviga klädproblem