• Aaspen

Svartsjuk mot mitt ex

Hej.

Jag (25) blev för några veckor sedan väldigt hastigt lämnad av mitt numera ex, inget bråk eller liknande.

Men jag upplever mig väldigt svartsjuk, vilket jag aldrig har varit under tiden vi hade en relation.

Jag fick höra av en gemensam vän att hon skall gå ut till helgen med några vänner.

Och tanken att hon skulle gå hem med en man slog mig direkt, och fick mig helt ur balans och magen vred sig helt och hållet.

Jag vet att jag inte har något med detta att göra och bara gå vidare med mitt liv.

Men bara tanken att det kan hända, vilket det förr eller senare kommer göra påverkar mig något enormt.

Speciellt när jag fortfarande är hjärtekrossad över separationen och mår skit.

Är detta normalt, och vad kan jag göra för att få bort dessa tankar?

• Svar på tråden Svartsjuk mot mitt ex
  • Nicco123

Hej TS,

Att känna så som du gör är väldigt vanligt och helt normalt så länge du inte agerar på dessa känslor. Ni har ju nyligen tagit slut och då känns det såklart jobbigt bara tanken på att sin fd partner skulle vara med någon annan.

Med tiden kommer det kännas bättre och vad du kan göra är att fokusera på dig och ditt liv. Fråga inte vänner och bekanta vad hon ska göra i helgen osv utan planera själv nått kul så du tar bort tankarna från henne.

Kramar

• gabi1969
    Aaspen skrev 2021-10-27 22:29:03 följande:

Hej.

Jag (25) blev för några veckor sedan väldigt hastigt lämnad av mitt numera ex, inget bråk eller liknande.

Men jag upplever mig väldigt svartsjuk, vilket jag aldrig har varit under tiden vi hade en relation.

Jag fick höra av en gemensam vän att hon skall gå ut till helgen med några vänner.

Och tanken att hon skulle gå hem med en man slog mig direkt, och fick mig helt ur balans och magen vred sig helt och hållet.

Jag vet att jag inte har något med detta att göra och bara gå vidare med mitt liv.

Men bara tanken att det kan hända, vilket det förr eller senare kommer göra påverkar mig något enormt.

Speciellt när jag fortfarande är hjärtekrossad över separationen och mår skit.

Är detta normalt, och vad kan jag göra för att få bort dessa tankar?

Det är normalt om man blir lämnad. Du har inte riktigt vant dig ännu din hjärna ger dig dessa känslor. Det tar lite tid innan du slipper dessa känslor.

Det är jobbiga känslor som kan få dig att må dåligt. Men med tiden bleknar känslorna
Svar på tråden Svartsjuk mot mitt ex