• Fagerlund

Varför spelas Yasin byn men inte Ultima Thule

Sveriges radio har så kallad dödskallemärkning på musik av Ultima Thule och den får inte spelas i radio, men däremot gangster-rappare som Yasin Byn får spelas.

Hur är logiken här? 

Exempel på UltimaThule: 

Här blev jag upplyft på min faders arm. 
    Här blev jag vaggad trygg i moders famn. 
    Här nötte jag mina första skor. 
    Här har jag min syster och min bror.

Yasin Byn: Ah, jag har fastnat, jag stryper Zastas

Telefonen kastas, Champagne vaskas
    Plast kan jag lasta, hasch plastas
    Glock 40 mantlas, folk de askas
    De säger benim got no heart
    Jag rattar AMG:n som en gokart
    Jag blåser marijuana, ge mig lightern
    Jag sa till pappa "Lyssna, I'm a striker"
    Jag har alltid dominerat varje cypher
    Plus jag är en utomjording, Buzz Lightyear
    Jag brukar alltid rulla med en stainless
    Mina fucking bröder leave a nigga brainless, yeah
    Jag är vaksam, prickskytt, skjutglad, sportbil, kokain, gräs finns
    Ny smak, fem keys, tio keys, Gucci dress, handvapen, RS
    Kläderna, det är märkes, när jag kom det märktes
    Det är det folk älskar
    Uppmärksamheten de får när de går med de bästa
    Jag är playmaker, Iniesta
    Bara mina grabbar runt bordet, inga extra

• Svar på tråden Varför spelas Yasin byn men inte Ultima Thule
  • Friger
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 15:02:24 följande:

Yasin är "bara" vanlig kriminell men UT har länge klassats som nationalister och rasister, även om de själva tar avstånd från det offentligt. Det är lite diffust där, så klart.

sv.wikipedia.org/wiki/Ultima_Thule_(musikgrupp)

Jo... Men Ultima Thule håller sig inom lagens ramar.

Sveriges Radio verkar ha gjort det till sitt jobb att bedriva en viss politik med vilken musik dom väljer att spela.

Givet att det snart inte finns en enda kriminell i det här landet som inte tycks ha en koppling till SR så är det lite tragiskt.

För min del kan dom lika gärna lägga ner skiten. Allt färre program som går att lyssna på numera. Det flesta journalisterna är mer aktivister än journalister.
  • Mortiscia80
    Friger skrev 2021-10-26 15:11:44 följande:
    Jo... Men Ultima Thule håller sig inom lagens ramar.

Sveriges Radio verkar ha gjort det till sitt jobb att bedriva en viss politik med vilken musik dom väljer att spela.

Givet att det snart inte finns en enda kriminell i det här landet som inte tycks ha en koppling till SR så är det lite tragiskt.

För min del kan dom lika gärna lägga ner skiten. Allt färre program som går att lyssna på numera. Det flesta journalisterna är mer aktivister än journalister.
    Det där ska man man väl ändå ta med en nypa salt..? Jag hittar säkert mer om jag googlar men UT:s sångare är också dömd för brott. Deras trummis är bästis med vit makt-människor och sprider hatiska texter till försvar för rörelsen. Både han och bassisten har bakgrund som skinheads, som började med deras band Ugly Spots som senare blev UT. Och även om bandet officiellt tar avstånd från nazism mm har de kopplingar till högerextremism på olika sätt och deras första skiva finansierades av BSS (om du minns dem). I artikeln på Wikipedia berättas också om den skivbutik UT öppnade där de sålde musik av nynazister, och de har för vana att göra spelningar tillsammans med liknande band, och de har inga problem med att deras musik är populär hos sådana människor.

UT har i flera decennier varit persona non grata inom musikvärlden så det är inte konstigt att de fortfarande inte spelas i radio.

Här finns lite mer om bandets musikaliska historia, ifall någon är nyfiken: sn.se/kultur-noje/vi-har-alltid-varit-och-ar-sverigedemokrater-alla-fyra
  • Fagerlund
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 15:33:38 följande:
    Det där ska man man väl ändå ta med en nypa salt..? Jag hittar säkert mer om jag googlar men UT:s sångare är också dömd för brott. Deras trummis är bästis med vit makt-människor och sprider hatiska texter till försvar för rörelsen. Både han och bassisten har bakgrund som skinheads, som började med deras band Ugly Spots som senare blev UT. Och även om bandet officiellt tar avstånd från nazism mm har de kopplingar till högerextremism på olika sätt och deras första skiva finansierades av BSS (om du minns dem). I artikeln på Wikipedia berättas också om den skivbutik UT öppnade där de sålde musik av nynazister, och de har för vana att göra spelningar tillsammans med liknande band, och de har inga problem med att deras musik är populär hos sådana människor.

UT har i flera decennier varit persona non grata inom musikvärlden så det är inte konstigt att de fortfarande inte spelas i radio.

Här finns lite mer om bandets musikaliska historia, ifall någon är nyfiken: sn.se/kultur-noje/vi-har-alltid-varit-och-ar-sverigedemokrater-alla-fyra

Att vara dömd för brott är tydligen inget problem för att spelas i radio. Menar du att vara kompis med en Sverigedemokrat är det som avgör saken?  

• Mortiscia80
    Fagerlund skrev 2021-10-26 15:50:49 följande:

Att vara dömd för brott är tydligen inget problem för att spelas i radio. Menar du att vara kompis med en Sverigedemokrat är det som avgör saken?  

Jag har inte menat någonting, jag har gett information om UT:s problematiska bakgrund som är den direkta orsaken till varför de inte spelas i radio.
  • Fagerlund
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 15:59:55 följande:
    Jag har inte menat någonting, jag har gett information om UT:s problematiska bakgrund som är den direkta orsaken till varför de inte spelas i radio.
    Men trots Yasin Byns problematiska bakgrund är det tydligen inget problem att spela i radio. Vad är logiken? 
  • Magical
    Fagerlund skrev 2021-10-26 11:46:56 följande:

Sveriges radio har så kallad dödskallemärkning på musik av Ultima Thule och den får inte spelas i radio, men däremot gangster-rappare som Yasin Byn får spelas.

Hur är logiken här? 

Exempel på UltimaThule: 

Här blev jag upplyft på min faders arm. 
    Här blev jag vaggad trygg i moders famn. 
    Här nötte jag mina första skor. 
    Här har jag min syster och min bror.

Yasin Byn: Ah, jag har fastnat, jag stryper Zastas

Telefonen kastas, Champagne vaskas
    Plast kan jag lasta, hasch plastas
    Glock 40 mantlas, folk de askas
    De säger benim got no heart
    Jag rattar AMG:n som en gokart
    Jag blåser marijuana, ge mig lightern
    Jag sa till pappa "Lyssna, I'm a striker"
    Jag har alltid dominerat varje cypher
    Plus jag är en utomjording, Buzz Lightyear
    Jag brukar alltid rulla med en stainless
    Mina fucking bröder leave a nigga brainless, yeah
    Jag är vaksam, prickskytt, skjutglad, sportbil, kokain, gräs finns
    Ny smak, fem keys, tio keys, Gucci dress, handvapen, RS
    Kläderna, det är märkes, när jag kom det märktes
    Det är det folk älskar
    Uppmärksamheten de får när de går med de bästa
    Jag är playmaker, Iniesta
    Bara mina grabbar runt bordet, inga extra

Du valde en "snäll och fin" vers från UT och en "ful" vers från Yasin. 
  • Mortiscia80
    Fagerlund skrev 2021-10-26 16:05:33 följande:
    Men trots Yasin Byns problematiska bakgrund är det tydligen inget problem att spela i radio. Vad är logiken? 
    Det är skillnad på att vara kriminell med gängkopplingar och att ha rasistiska eller nynazistiska kopplingar. Båda är fel på sitt sätt, men gängtillhörighet i sig är inte kriminellt, till skillnad från nazistiska föreningar och liknande. Borde du inte ha fått lärt dig om det här i skolan någon gång förresten?
  • ToniErdmann

Stackars Yasin är uppväxt i ett ghetto och då har man enligt svenska vänstern inget annat val än att bli kriminell.

Det är synd om honom och att inte spela hans musik vore att göra livet ännu värre för honom.

Ultima Thule är däremot helt vanliga vita svenskar vi inte behöver tycka synd om och dessutom verkar de tycka om Sverige = rasister.

Svar på tråden Varför spelas Yasin byn men inte Ultima Thule