• Ninni9091

Slinga håret när gravid?

Hej,

Finner inget vettigt svar på om de är okej att slinga håret som gravid eller om det är ett stort nej på den frågan?

Någon som arbetar som frisör och kanske är lite mer insatt? Eller som färgat håret under tidigare graviditeter?

• Svar på tråden Slinga håret när gravid?
  • Amanda6747

Ja jag har färgat håret som gravid, det finns inget som säger att det ska vara farligt :)

• Gabriella33

Hej! Jag är frisör!:) inga problem att färga/slinga håret som gravid!:) har mga kunder som gjort de precis innan födsel, så kör på:)

• Anonym (Tänk)

Vad skulle hända? Suger det döda hår upp färgen och det hamnar på fostret ?

• Anonym (BebisMaj)
    Anonym (Tänk) skrev 2021-10-28 16:51:01 följande:

Vad skulle hända? Suger det döda hår upp färgen och det hamnar på fostret ?

Nej är väl hårbotten isåfall som jag också oroat mig för men då kan jag också slappna av och våga boka in en frisörtid :)
  • Guldnovan
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-28 16:52:54 följande:

Nej är väl hårbotten isåfall som jag också oroat mig för men då kan jag också slappna av och våga boka in en frisörtid :)

Det är inget fara. Många fnissar till sig (som frisören sa ovan) alldeles i slutet för man vet att det kan bli svårt att få tid till det efteråt.

Lycka till med bäbisen. Hux flux drar de på FN-tjänst eller flyttar till Australien.
  • Kaol81

Min frisör (expert på färgning) berättade att det inte finns tillräckligt med studier på det och att vi i Sverige då kör på. Medan man i Danmark (enligt henne) kör en försiktighetsprincip och säger färga inte för det finns inte tillräckligt med studier.

Det är bevisat att det kommer in ämnen från färgningen genom huden (i små mängder) typ ammoniak och vad hon då sa mer men man vet som sagt inte om det är farligt för barnet.

Efter vårat samtal ställde jag in våran tid.

Men jag vet också att väldigt många färgar sitt hår under graviditeten och det tycks ju gått bra.

• Gabriella33
    Kaol81 skrev 2021-10-28 21:14:05 följande:

Min frisör (expert på färgning) berättade att det inte finns tillräckligt med studier på det och att vi i Sverige då kör på. Medan man i Danmark (enligt henne) kör en försiktighetsprincip och säger färga inte för det finns inte tillräckligt med studier.

Det är bevisat att det kommer in ämnen från färgningen genom huden (i små mängder) typ ammoniak och vad hon då sa mer men man vet som sagt inte om det är farligt för barnet.

Efter vårat samtal ställde jag in våran tid.

Men jag vet också att väldigt många färgar sitt hår under graviditeten och det tycks ju gått bra.

De flesta färger man använder sig idag på salong är dock ammoniakfria:)) men men.

/ frisör
  • Anonym (BebisMaj)
    Gabriella33 skrev 2021-10-29 10:09:45 följande:

De flesta färger man använder sig idag på salong är dock ammoniakfria:)) men men.

/ frisör

Gäller det även blekning? Ska göra ljusa slingor :)
  • ElaineBenes

Jag slingade håret när jag var gravid. Nu gjorde jag med hätta och då sa frisören att själva produkten ju knappt kom i kontakt med hårbotten.

Hon sa också att det i så fall är värre för gravida frisörer som kommer i kontakt med ämnena varje dag.

• Gabriella33
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-29 12:45:33 följande:

Gäller det även blekning? Ska göra ljusa slingor :)

Ja:) blekningnen appliceras inte ända in i botten så de lugnt:) om du är orolig för det dvs:))
  • Anonym (abe28)

Jag gjorde ljusa slingor i håret i vecka 5 ( då ovetandes om att jag var gravid) Alla slingor som blektes gick av. Tappade alltså nästan hälften av mitt hår en dm från skalpen. Idag sitter jag här och kan inte ha utsläppt hår för att det ser förjävligt ut... Detta har aldrig hänt mig förr, jag har i grunder väldigt bra hår kvalitet. Vet dock inte om det beror på att har haft corona eller för att jag var gravid... ångrar mig bittert

Svar på tråden Slinga håret när gravid?