• tikki masala

7års trots?

Mitt lugna snälla barn har nästan förvandlats till ett monster!

Vi har aldrig haft problem med hen innan. Vi har alltid kunnat prata ut om det vart något hen inte vill göra osv osv. Någon tvåårs trots har vi aldrig känt av innan.

Nu skriker hen och gör motstånd mot allt!

Klä på sig på morgonen, skrik och gråt och säger att jag kan inte bestämma om hen skall ta på sig kläder eller inte. Maten passar inte, hen vill inte gå, hen vill inte göra det ena eller andra. Om hen har kompisar här så är hen jättesnäll men så fort kompisarna går så börjas det. Jag försöker så lugnt som möjligt men det känns som om hen är så frustrerad över något.

Är det en fas? Försenad trots period?

Man blir ju alldeles matt !

• Svar på tråden 7års trots?
  • syntharen

Lillatonåren brukar ju komma i 6-års åldern men barn har ju utvecklingsfaser genom hela livet. Bara att försöka att ta sig igenom det Det är ju för att dom ska bli självständiga individer som dessa faser sker. Så det är ju egentligen inget trots även om det är väldigt frustrerande för oss vuxna.

• Mortiscia80

Jag ser barn som att de inte har trotsåldrar, det är mer en process av mognad, frigörelse, utveckling av den egna personligheten och hur man passar in i sociala sammanhang, i samhället. Det är alltså mer vågor som jag ser det, vissa större och andra mindre, men de tar inte slut förrän någonstans runt vuxen ålder.

• syntharen
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 09:23:07 följande:

Jag ser barn som att de inte har trotsåldrar, det är mer en process av mognad, frigörelse, utveckling av den egna personligheten och hur man passar in i sociala sammanhang, i samhället. Det är alltså mer vågor som jag ser det, vissa större och andra mindre, men de tar inte slut förrän någonstans runt vuxen ålder.

Och ibland verkar det inte ens försvinna som vuxen, jag tycker mina föräldrar har kommit in i nån utvecklingsfas som 75+
  • Mortiscia80
    syntharen skrev 2021-10-26 18:29:02 följande:
    Och ibland verkar det inte ens försvinna som vuxen, jag tycker mina föräldrar har kommit in i nån utvecklingsfas som 75+
    Haha! :D Ja det är då sant, de kanske kommer in i nån ny tonårsfas ;)
Svar på tråden 7års trots?