• Anonym (Undrande)

Kan man få medicin utskrivet om man varit missbrukare?

Jag missbrukade i ungefär 3 år. Det är nu 14 år sedan. Även att jag jobbar och sköter allt så känner jag mig alltid så utsatt när jag ska till vården för värk för jag vågar inte be om medicin för att dom ska se att jag varit missbrukare och säga att du får inget för något du gjorde för över ett decennium. Jag ska till en läkare i veckan på grund av svår foglossning. Jag har försökt allt, tens, sjukgymnast, värmekudde, foglossningdbälte men inget fungerar och jag hade velat be om Vid behovs medicin. Men om ja gör de, kan hen då kolla upp att jag varit missbrukare och neka på grund av det? Jag vill inte bli dömd för något jag gjorde när jag var tonåring och jag är orolig över att så vet helt plötsligt förlossnimgsvårdwn att jag varit missbrukare och ser känns jobbigt. :(

• Svar på tråden Kan man få medicin utskrivet om man varit missbrukare?
  • klyban

Ja det kan du, och har dom kvar varningen påsig, så kommer de bli svåra att övertyga.
    Finns inte en varning kvar på dig som de ser, så komemr de behandla dig som alla andra.

Är det liknande substanser du missbrukade som du ska ha nu?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (f)

Är du gravid, för då är det nog svårt att få något starkare mot foglossning.

Jag är fd missbrukare och har iof ibland mött lite motstånd när jag behöver mediciner och blivit ifrågasatt, men det handlar om att det är nästan 20 år sedan jag använde droger, så jag har till sist fått de mediciner jag behöver.

Nu undviker jag själv opioder vid smärta, pga att jag varit beroende av dem och det går så snabbt att bli det igen. Jag har dock fått det utskrivet både vid operationer och kraftig smärta efter hjärnhinneinflammation, samt vid gallsten. Det har fungerat för mig om jag bara tar dem i några dagar max.

• Anonym (f)

Däremot har jag inga problem att få sömntabletter, lugnande och adhd-mediciner mot min adhd utskrivna, trots att jag även missbrukat dessa tidigare.

• Anonym (....)
    klyban skrev 2021-10-23 14:06:02 följande:

Ja det kan du, och har dom kvar varningen påsig, så kommer de bli svåra att övertyga.

Finns inte en varning kvar på dig som de ser, så komemr de behandla dig som alla andra.

Är det liknande substanser du missbrukade som du ska ha nu?

Det är en stor myt att det finns dessa varningar du tror.
  • Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2021-10-23 15:46:27 följande:

Fast om du läser dina journaler på nätet så ser du att det finns ett särskilt avsnitt som heter ?uppmärksamhet? eller nåt sånt. Där kan det definitivt finnas anteckningar om man har exempelvis en missbruksproblematik eller en misstänkt missbruksproblematik.
  • Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-23 16:01:17 följande:

Fast om du läser dina journaler på nätet så ser du att det finns ett särskilt avsnitt som heter ?uppmärksamhet? eller nåt sånt. Där kan det definitivt finnas anteckningar om man har exempelvis en missbruksproblematik eller en misstänkt missbruksproblematik.

Ja, men det är ingen varning som poppar upp.
  • Anonym (Aldrin)

Det har jag aldrig sett under alla mina år i vården. Jobbat både på VC, sjukhus, äldrevård och administration.

Den uppmärksamhets-knappen är allergier, HLR-beslut och pacemaker tex. Inte missbruk. Diagnoser finns under andra koder och just tablettmissbruk är ingen diagnos (ännu)

Jag har själv missbrukat och lever med svår smärta som ibland är så outhärdligt att jag måste söka akut vård. Jag har alltid varit ärlig och sagt att jag har missbrukat läkemedel och då har läkarna blivit förvånade och sagt att de måste läsa min journal igen. Sen skriver de en liten anteckning under omvårdnad eller likande. I en daganteckning.

Och läkarna brukar alltid vara respektfulla trots min bakgrund. Missbruk är en typ av sjukdom fast tyvärr inte som alkoholism som har en standardbehandling
  • Anonym (f)
    Anonym (....) skrev 2021-10-23 16:07:47 följande:
    Ja, men det är ingen varning som poppar upp.
    Tidigare intravenöst missbruk poppar upp i alla fall. Som risk för blodsmitta, även om det gått 10 år utan missbruk.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-23 16:53:20 följande:

Tidigare intravenöst missbruk poppar upp i alla fall. Som risk för blodsmitta, även om det gått 10 år utan missbruk.

Nej, det poppar inte upp som en varning.
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2021-10-23 15:46:27 följande:

De kan lägga in dessa på patientnivå på samma sätt man lägger in mediciner man inte tål tex och på nått som heter uppmärksamhetssignaler.
    Men jag misstänker detta krävs en del för de ska göra detta.

Fast om du läser dina journaler på nätet så ser du att det finns ett särskilt avsnitt som heter uppmärksamhet eller nåt sånt. Där kan det definitivt finnas anteckningar om man har exempelvis en missbruksproblematik eller en misstänkt missbruksproblematik.

Heter uppmärksamhetssignaler och som du sade.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2021-10-23 20:46:52 följande:

De kan lägga in dessa på patientnivå på samma sätt man lägger in mediciner man inte tål tex och på nått som heter uppmärksamhetssignaler.

Nej, det gör man inte. Cave mot läkemedel läggs oftast in, men absolut inte alltid. Varning för tidigare missbruks lägsta inte in på patientnivå men dokumenteras (oftast) journalen. Men det är inget som automatiskt poppar upp.
  • Anonym (f)
    Anonym (....) skrev 2021-10-23 21:47:28 följande:
    Nej, det gör man inte. Cave mot läkemedel läggs oftast in, men absolut inte alltid. Varning för tidigare missbruks lägsta inte in på patientnivå men dokumenteras (oftast) journalen. Men det är inget som automatiskt poppar upp.
    De sa de på kvinnokliniken att det gjorde när jag kom in akut för skrapning, de hejdade sig och sa att det stod risk för blodsmitta och frågade mig varför. 

Då hade jag varit ren från missbruk i 12 år.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-24 00:09:40 följande:

De sa de på kvinnokliniken att det gjorde när jag kom in akut för skrapning, de hejdade sig och sa att det stod risk för blodsmitta och frågade mig varför. 

Då hade jag varit ren från missbruk i 12 år.

Blodsmitta syns alltid tydligt. Men det behöver inte vara kopplat till tidigare missbruk.

Alla blodprover där man inte vet om patienten har någon smitta behandlas som misstanke om smitta på labb.
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2021-10-23 21:47:28 följande:

Det är där det hamnar om de gör det.

• Anonym (Aldrin)
    klyban skrev 2021-10-23 20:46:52 följande:

Heter uppmärksamhetssignaler och som du sade.

Hur skulle detta kunna stå i journalen när tablettmissbruk inte räknas som en diagnos?

Uppmärksamhetsknappen måste uppdateras vid varje nytt vårdtillfälle. Även om du bara hunnit vara hemma och vända innan du blir inlagd igen så måste patienten eller närstående tillfrågas om uppmärksamhets signaler igen.

Det är upp till patienten att tala om för vårdpersonalen att de är eller varit missbrukare.

Finns det registrerat blodsmitta så ser läkaren det och kommer fråga patienten om det och uppdatera varning.
  • Drottningen1970
    Anonym (Aldrin) skrev 2021-10-24 08:39:47 följande:

Hur skulle detta kunna stå i journalen när tablettmissbruk inte räknas som en diagnos?

Uppmärksamhetsknappen måste uppdateras vid varje nytt vårdtillfälle. Även om du bara hunnit vara hemma och vända innan du blir inlagd igen så måste patienten eller närstående tillfrågas om uppmärksamhets signaler igen.

Det är upp till patienten att tala om för vårdpersonalen att de är eller varit missbrukare.

Finns det registrerat blodsmitta så ser läkaren det och kommer fråga patienten om det och uppdatera varning.

Fast substansmissbruk är ju en diagnos med kod. Om det sedan är en förskriven tablett eller varor från plattan borde ju vara irrelevant.
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2021-10-24 08:30:41 följande:

Det är där det hamnar om de gör det.

Nej. Det finns ingen varning som poppar upp. Det skrivit in in på medicinlistan, eller på någon uppmärksamhetsflik. Det skrivs dock i journalen, men som läkare så kan man få leta om man inte vet det sedan innan.
  • Anonym (f)
    Anonym (....) skrev 2021-10-24 01:25:09 följande:
    Blodsmitta syns alltid tydligt. Men det behöver inte vara kopplat till tidigare missbruk.

Alla blodprover där man inte vet om patienten har någon smitta behandlas som misstanke om smitta på labb.
    Men jag har aldrig haft någon blodsmitta.
  • Anonym (....)
    Anonym (f) skrev 2021-10-24 13:38:39 följande:

Men jag har aldrig haft någon blodsmitta.

Så bra
  • klyban
    Anonym (Aldrin) skrev 2021-10-24 08:39:47 följande:
    Du fastnar vid missbruk, det finns andra termer för påvisa missbruk i ICD-10 vars flera är presenterade i F10.
Svar på tråden Kan man få medicin utskrivet om man varit missbrukare?