• Esas

Dåligt KUB resultat?

Hej!

Kom precis hem från KUB test och känner mig helt vilsen. Är 26 år och det är min första graviditet. Med tanke på min ålder var jag helt säker på att jag skulle få en siffra på 1:20 000 vilket det känns som alla får.

Jag fick ett svar på 1:800 och fick inga siffror på om det var blodprov eller ultraljud som drog ner svaret. Enligt barnmorskan var det en bra siffra men har svårt att inte jämföra resultatet med 1:20 000.

Någon som har fått liknande? Hur ska man tänka? Vågar inte vara glad trots att jag fick se lilla bebisen sprattla omkring.

• Svar på tråden Dåligt KUB resultat?
  • Anonym (Lägre)

Jag har fått mellan 500-700 på alla kub (4 graviditeter, var 28år vid första graviditet och är 33år nu.)

Mina tre barn är det inte fel på och min BM sa också att siffrorna var bra. Lyssna på din BM och jämför inte med 20 000 för trotts att vissa får den höga siffran så kan det ändå visa sig att något är fel vid RUL sen. Finns en del trådar om sådana händelser.

Försök bara glad och ta till dig att ditt barn är friskt och välmående

• Anonym (Nipt)

Du kan alltid bekosta ett nipt-test själv om du vill få ett mer säkert resultat än vad kub ger

• Anonym4848
    Esas skrev 2021-10-22 11:43:41 följande:

Hej!

Kom precis hem från KUB test och känner mig helt vilsen. Är 26 år och det är min första graviditet. Med tanke på min ålder var jag helt säker på att jag skulle få en siffra på 1:20 000 vilket det känns som alla får.

Jag fick ett svar på 1:800 och fick inga siffror på om det var blodprov eller ultraljud som drog ner svaret. Enligt barnmorskan var det en bra siffra men har svårt att inte jämföra resultatet med 1:20 000.

Någon som har fått liknande? Hur ska man tänka? Vågar inte vara glad trots att jag fick se lilla bebisen sprattla omkring.

Jag är visserligen äldre än dig, men hade lite samma upplevelse. Fick 1/20 000 på trisomi 13 och 18 men 1/600 på trisomi 21. BM sa som till dig, att det är ett bra resultat men jag kunde inte släppa det så bekostade ett eget NIPT som visade inga avvikelser. Är i v. 24 nu så vet ju inte än, men efter NIPT känns det bra nu iaf.
  • syntharen

Fick du inte gå vidare med Nipt? När jag gjorde kub med mitt andra barn, då var jag visserligen 39 år, fick jag liknade siffror som du. Jag hade knappt 2,5 år innan gjort kub med mitt andra barn och då fick jag 1/20000 på alla trisomier så jag blev lite nedslagen. Men jag fick göra nipt eftersom Lund som analyserar proven i Region Skåne ville göra nipt på alla som fått lägre siffror än 1/1000. Det visade på ett barn med normala kromosomer. Jag skulle be att få göra nipt eller bekosta det själv om jag var du, bara för att vara på den säkra sidan och inte behöva oroa sig hela graviditeten. Jag är övertygad om att ditt barn inte har några kromosomfel. Lycka till

• Esas

Tack alla för era svar! Vi ska gå vidare med NIPT, tyvärr måste vi bekosta det själva. Det är det värt för att slippa oroa sig.

Svar på tråden Dåligt KUB resultat?