• 3 barns mor

6åring med napp

Hej måste få rådfråga med er andra hur ninskulle gjort i vår situation.

Vår dotter på 6 år delar rum med sin lilla syster på 2,5 år.

Vi har kommit på att hon tar av hennes extra nappar på kvällarna när hon ska sova när vi nattat henne sen gömmer dem på morgonen.

Hur ska vi göra ska vi bara låta det fortsätta??

Hon har fortfarande blöja på natten ( som vi får utskrivna) .

Och nu när hon börja sova med systerns nappar så kännes det så bebis.

Hon sluta med napp på natten när hon var 4a.

• Svar på tråden 6åring med napp
  • Ac187

Fråga henne varför hon gör så. Kanske är hon lite avundsjuk på lillasyster, kanske är därför hon också vill ha blöja när hon sover. hon ser hur den tiden lillasyster får och blir du svartsjuk och vill också vara liten.

När mitt ena barn VÄGRADE sluta med napp och jag var orolig för tänderna så sa tandläkaren att försök bara minska användandet av nappen. tandläkaren sa att om barnet bara har nappen när den sover så brukar det inte blir problem med tänderna. så kanske du skall låta det vara efter du pratat med henne det kanske bara är nu en liten period som hon vill prova.   

• Mortiscia80

Det enklaste vore väl att ta bort napparna helt för lillasystern, hon är gammal nog att avvänjas (det kan man göra redan vid 8-9 månader) och då slipper ni problemet att napparna tas av storasystern, vad hon nu gör med dem.

• Bella 89

Oroa dig inte över normerna, alla är vi olika. Tycker inte att samhället har rätt att säga att napp är förbjudet vid 6 års ålder. Sålänge det är på nätterna kan det som andra tidigare skrivit inte direkt Skada tänderna, och hon kanske upplever en trygghet av sin napp. Det jag finner oroande är att hon verkar skämmas över det då hon gömmer den. Rekommenderar också att prata med henne, att förklara det är okej, att det är tillåtet om hon behöver det men samtidigt undra varför och se om det egentligen speglar ett annat behov som behöver uppfyllas.

• Hyllemor

Det är svårt att svara på din fråga utan att veta vad din dotter säger om det hela. Hur går diskussionerna där hemma? Vad säger hon?

• nnnnnnnn

Låt båda barnen sluta med napp.
    Finns mängder med trådar fulla av tips hur man kan sköta de smidigt, allt från att ge paket till tomten till att doppa dem i ättika och såklart skölja dem noga efteråt (smaken fastnar ändå i nappen).

• snöblask

Jag tycker alltid att det är dumt att börja med ovanor som är svåra att vänja sig av med. Napp för mig skadar ingen men är en ovana därför hade jag plockat bort den. I ert fall hade jag antingen sagt det till stora att nappen är hennes lillasyster eller så hade jag slutat med napp även för det yngre syskonet. Eller båda :)

Svar på tråden 6åring med napp