Anonym (Elina) skrev 2021-10-17 18:26:11 följande:
Jag känner igen mig väldigt mycket här med. Tyvärr. En väldigt stor sak som jag alltid saknat är att ha en partner på riktigt, någon som ser mig och stöttar när jag har det tufft.
Jag har alltid funnits för honom, pratat, stöttat, pushat, hjälpt till så fort jag kunnat. Men jag har aldrig fått detsamma tillbaka. Aldrig. För det första ser han det inte ens fast jag berättar om det. Och ofta är det så oviktigt för honom, att han bara säger: "Men tänk inte på det." Ok, det är inte alltid så lätt när det kanske handlar om att vänta på ett sannolikt tungt besked etc.
När jag framhärdat i att jag vill prata med honom om det, jag vill få stöd, så suckar han och himlar med ögonen och tycker att jag är så jävla jobbig.
Han har likt din väldigt lätt för att brusa upp och vara uppe i varv. Ofta dagligen. Jag har alltid fått lugna ner, hitta lösningar åt honom så att han ska lugna ner sig och sluta gapa.
Visst blir man trött! Och en sak till, så fort man försöker ta upp nåt så ska vi plötsligt diskutera mina dåliga sidor fast det är han som gjort nåt, och då får jag nästan alltid höra att jag har dubbelstandard för oss två. Jag får aldrig nånsin ha en dålig dag, inte ens när jag fick besked att min ena förälder var döende förläts jag för att jag var lättirriterad (bl.a. för att han tjafsade med mig kring själva situationen!). Jag kan på rak arm räkna upp minst fem olika jätteviktiga situationer där han verkligen lämnat mig i skiten, t ex vägrat köra mig till jobbet så jag kommit för sent, vägrat ta hand om barnet tio minuter innan jag skulle iväg på ett viktigt möte och stack iväg på egen hand är väl två highlights. Fy f....
Just det där som du säger, att man ska finnas där för varandra, stöttar upp när det behövs. Istället får man tvärtom ingen hjälp eller till och med blir motarbetad. Att ens känslor inte tas på allvar när man har det svårt. Fokus på fel saker och fattar inte alls problemet, även när man förklarar. Empati!
Jag har sagt till att vi ska gå i parterapi iaf, så kanske det blir lite lugnare här hemma, ett tag åtminstone. Och jag försöker påminna mig om att leva som om jag vore singel, inte gällande andra män alltså men just det där att nej, jag kan inte lita på att han ställer upp när han lovat, jag måste ha en backup plan som om jag vore ensam. Helt sjukt...