Otrevlig barnmorska vid abort. Kanske behöver göra en till
För strax över ett år sen gjorde jag en abort. Vid mötet med barnmorskan (jag vet inte rätta benämningen på hennes yrkestitel med säger barnmorska nu) vad hon, vad jag upplevde de som, väldigt otrevlig. Kändes som att hon skuldbeläggde mig för att ha blivit oplanerat gravid. Jag försökte hålla de kort men svarade på hennes frågor. Och bla sa hon att vi "absolut välja ut ett nytt preventivmedel så att detta ABSOLUT INTE hände igen". Jag ville såklart inte att de skulle hända igen heller. De va sättet hon sa de och annat på. hon fick mig att känna mig så värdelös med både hennes val av ord, tonfall och kroppsspråk. Nu är jag livrädd för att de har hänt igen. Men denna gången valde killen att gå emot mig när jag sa att kondom är ett måste. Han låtsades alltså sätta på en och när jag efter en stund upptäckte att den inte va på så sa han att den måste åkt av i dig. De fanns ingen varken i mig eller utanför och han erkände sen att han inte satt på den för att "de är oskönt" med kondom! (vill inte ha kommentarer om detta, har redan blivit misstrodd av vår gemensamma vän så sånt behöver jag inte, nu vill jag bara ha svar på min fråga eller råd) min mens är nu 3 dagar sen. Har beställt ett test men är rädd för vad det ska visa. Nog för att jag vill ha barn men inte nu. Och inte med honom. Jag är totalt livrädd för att de ska visa positivt, rädd för bemötande av kvinnokliniken och barnmorska. Jag är ingen person som använder abort som preventivmedel men de kommer ju isf att se ut som de. Jag vill inte tala om hur han lurade mig, är som sagt rädd för att bli misstrodd. Jag drar mig för att både ta testet och om de är positivt, ringa till kliniken. Mitt hjärta klappar. Får ångest över att kanske behöva genomgå en till abort. Jag vet varken ut eller in. Om det nu skulle vara så, kan jag be om att få en annan än tidigare barnmorska? Hur ska jag bemöta hen om jag får likadant bemötande den här gången? Va ska jag göra?