• Anonym (??)

Åka med nyfödd till svärmor som jobbar på förskola? Vad hade ni gjort ?

Vi har en son på 1.5 vecka gammal. Pga RS virus kommer storasyster inte gå på förskolan och vi tar inte ut sonen i affärer eller träffar barn just nu .

Nu till saken. Vi är hembjudna till mina svärföräldrar ikväll och min svärmor jobbar på förskola.

Hade ni åkt dit eller avvaktat?

/ Linn

• Svar på tråden Åka med nyfödd till svärmor som jobbar på förskola? Vad hade ni gjort ?
  • Anonym (H)

Jag tror kanske att jag hade avvaktat lite.

Det går ju kanske inte att vänta hur länge som helst, men iaf tills bebis blivit något lite större.

Det är ju svårt när det är en person som ändå står så nära familjen

• Anonym (??)

Ja det är så svårt. För vi står varandra jätte nära och ses varje helg.

Anonym (H) skrev 2021-10-09 10:20:41 följande:

Jag tror kanske att jag hade avvaktat lite.

Det går ju kanske inte att vänta hur länge som helst, men iaf tills bebis blivit något lite större.

Det är ju svårt när det är en person som ändå står så nära familjen

• Anonym (Nej)

Hennes yrke spelar ingen roll. Skulle inte träffa någon utomstående med en nyfödd medan vi har en pandemi.

• Anonym (.....)

Du måste ju förstå att du självfallet INTE ska åka dit!? Och svärföräldrarna borde fatta det också! Herrgud...

• Anonym (.....)
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-09 10:33:00 följande:

Hennes yrke spelar ingen roll. Skulle inte träffa någon utomstående med en nyfödd medan vi har en pandemi.

Det spelar visst en väldigt stor roll eftersom mycket sjukdomar sprids på just förskolan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (.....) skrev 2021-10-09 14:01:34 följande:
    Det spelar visst en väldigt stor roll eftersom mycket sjukdomar sprids på just förskolan.
    Det spelar ingen roll eftersom jag inte skulle träffa dem oavsett vad de jobbade med.
  • Pope Joan II

Är farmor frisk och har tvättat händerna så ser jag inga hinder för att träffas. 

Vad gäller pandemin är restriktionerna för att träffas hävda. 

• Anonym (Rs)

Jag tänker främst på vågen av RS som drar fram och vården uppmanar nyblivna föräldrar att stanna hemma med sina små.

Så jag hade inte träffat någon utanför familjen som jag bor med

• Pope Joan II
    Anonym (Rs) skrev 2021-10-09 17:28:39 följande:

Jag tänker främst på vågen av RS som drar fram och vården uppmanar nyblivna föräldrar att stanna hemma med sina små.

Så jag hade inte träffat någon utanför familjen som jag bor med

Råden är väl ändå att undvika att ta med bebisen in i stora folksamlingar, undvika kontakt med förkylda personer samt att tvätta händerna ofta och länge med tvål och varmt vatten. 
  • Anonym (Rs)
    Pope Joan II skrev 2021-10-09 17:34:19 följande:
    Råden är väl ändå att undvika att ta med bebisen in i stora folksamlingar, undvika kontakt med förkylda personer samt att tvätta händerna ofta och länge med tvål och varmt vatten. 
    De må vara råden, men jag hade ändå begränsat mig då jag själv har haft en nyfödd som drabbades av RS och blev inlagd i 2 veckor på sjukhus.

I min tanke träffas alla tids nog. Bebisen är ju bara 10 dagar, kommer finnas tid.

Men TS gör ju självklart som hon vill
Svar på tråden Åka med nyfödd till svärmor som jobbar på förskola? Vad hade ni gjort ?