• Anonym (Svarten)

Skulle ni bli fundersamma?

Hej

Är sambo sedan mer än 20 år. Två barn tillsammans. Under hela förhållandet har jag till och från kämpat med svartsjuka som kan gnaga i mig väldigt mycket.

Sedan årsskiftet har vi båda jobbat hemma en hel del. Jag har märkt att min sambo tycks ha särskild relation till en särskild man på hennes jobb. Jag märker att de chattar mycket och hon försöker dölja det för mig genom att t ex snabbt klicka bort chatten då jag är i närheten. Några gånger har jag sett chatten men inte sett något romantiskt mest jobbrelaterat. Men ändå är hon snabb att dölja den.

Magkänslan säger att något inte är som det ska. En gång har jag tagit upp att det känns konstigt att de chattar långt utanför arbetstid. Hon har då sagt att hon såg att personen var online helt enkelt, inget mer med det. Samtidigt har jag märkt hur hon dolt chattandet utan att nämna att hon har chattat.

Ska nämna att vi är straxt under 50 båda två, personen hon chattat med är i pensionsåldern. Den gången hon vi pratade om det sade hon att han ju är så gammal så jag skulle verkligen inte ha något att oroa mig för. Men varför detta smusslande?

Kan det vara så att hon har en "jobbman"? Helst skulle jag vilja leva ett liv där min livskamrat inte har en annan "livskamrat" vid sidan om.

Vad tror ni? Skulle ni bli oroade i denna situation?

Jag hoppas jag beskrivit situationen rättvist, men fråga gärna så ska jag försöka beskriva det bättre.

Alla svar är välkomna.

• Svar på tråden Skulle ni bli fundersamma?
  • Anonym (jury)

Skulle nog också bli lite fundersam omkring denna särskilda relation, men svårt att göra mer i situationen än att just påpeka för henne att du har blivit fundersam omkring omfattningen och tidspunkterna för deras chattande.

Det har du ju gjort och då skulle jag bli ännu mer fundersam om hon bara kommer med lite irrelevanta kommentarer om att hon ju bara chattar om kvällen för att hon kan se att personen är online och att du inte skall bekymra dig för att personen är så mycket äldre än henne. Hon svarar inte riktigt på det som du frågar om, om det var det enda som hon sa som svar.

Har du träffat personen i fråga och har din fru också en särskild relation till denne rent jobbmässigt?

• Anonym (H)

Jag tror verkligen du ska lita på din magkänsla. För den stämmer säkert. Det betyder ju inte att din fru kommer vara otrogen men jag tror definitivt att hon tycker om att chatta med sin kollega.

Annars hade hon INTE gjort det. Och utanför arbetstid? Hur menar du då? Använder dom inte bara chatten när dom arbetar?

Varför jag är säker på att din sambo tycker det är trevligt är för att jag själv är kvinna och tycker det är trevligt att chatta med manliga kollegor ibland, specifikt en. Och speciellt i dessa tider när man varit hemma så mycket. Men jag är singel. Hade aldrig gjort det om jag var tillsammans med någon. Tycker det är respektlöst. Behöver man dölja det, så har man svaret där.

Jag vet ingenting om hur ni har det i er relation så jag vet inte om du ska vara orolig. Hade det varit jag så hade jag pratat med min partner, men det är bara jag. Jag tror på total ärlighet och transparens i en relation. Hade sagt exakt vad jag känt/tyckt/trott och blir förvånad över att människor i relationer inte vågar prata med varandra.

Speciellt inte när man varit tillsammans så länge.

• Anonym (…)

Hon döljer nog det för att du är svartsjuk och hon vill inte bråka om det. Det är klart man kan chatta utanför arbetstid. Numera jobbar man ju ofta dygnet runt lite när det passar.

• Anonym (Kanske)

Du skriver att du brottats m svartsjuka.. tror du inte det kan va så att hon inte vill utsätta dig för att bli svartsjuk och/eller att hon inte vill bli utsatt för din svartsjuka och därför döljer chatten? Om du dessutom läst chattar mellan dom o att det då endast varit jobbrelaterat?

Eller har du haft befogenhet för din svartsjuka tidigare?

• Anonym (Svarten)
    Anonym (jury) skrev 2021-10-06 23:00:55 följande:

Skulle nog också bli lite fundersam omkring denna särskilda relation, men svårt att göra mer i situationen än att just påpeka för henne att du har blivit fundersam omkring omfattningen och tidspunkterna för deras chattande.

Det har du ju gjort och då skulle jag bli ännu mer fundersam om hon bara kommer med lite irrelevanta kommentarer om att hon ju bara chattar om kvällen för att hon kan se att personen är online och att du inte skall bekymra dig för att personen är så mycket äldre än henne. Hon svarar inte riktigt på det som du frågar om, om det var det enda som hon sa som svar.

Har du träffat personen i fråga och har din fru också en särskild relation till denne rent jobbmässigt?

Stort tack för alla svar. Nej jag har inte träffat personen. Bara sett över honom över axeln i något videomöte. Någon gång bara de två i mötet, vilket givitvis inte behöver vara något konstigt. En gång råkade jag komma hem i ett möte mellan bara dem, precis då "pajade" Wi-Fi hemma hos oss. Så mötet bröts, hon ställde sig med ryggen mot väggen och fortsatte chatta och avslutade ganska snabbt över telefonen. Det var väl då jag började känna att något verkade onormalt. Wi-Fi vi har brukar funka och att det pajade just då? Jag sade inget då. Men enligt mig var det en konstig situation, som skedde för kanske ett halvår sedan. Visst kan det varit så att hon snabbt ville avsluta det säkert trevliga mötet eftersom det kunde trigga svartsjuka hos mig i någon omtanke. Dessvärre blev det nog triggat bara värre än om hon sagt att "hej älskling det r är Nisse jag jobbar med i vårat team...."Tror ni förstår.
  • Anonym (Maja)

Det känns ju som sannolikt att orsaken att hon smusslar är din svartsjuka. Hon vill helt enkelt slipöa försvara och förklara sig för att hon har lite kontakt med kollega.

Det är min spontana gissning utifrån din beskrivning.

• Anonym (Svarten)
    Anonym (Kanske) skrev 2021-10-06 23:22:27 följande:

Du skriver att du brottats m svartsjuka.. tror du inte det kan va så att hon inte vill utsätta dig för att bli svartsjuk och/eller att hon inte vill bli utsatt för din svartsjuka och därför döljer chatten? Om du dessutom läst chattar mellan dom o att det då endast varit jobbrelaterat?

Eller har du haft befogenhet för din svartsjuka tidigare?

Visst kan det vara precis som du säger, min sambo har visat väldigt stor förståelse för min svartsjuka och försökt hjälpa mig genom att gå med på att disskutera händelser tidigare. Det är helt klart jobbigt för henne då hon även tar illa vid sig. Men vi har alltid avslutat diskussioner som par och konstruktivt.

I det här fallet då jag fått bekräftat att det är de två som chattat har jag sett en glädje i hennes ansikte då de skrivit till varandra . Efter så här lång tid känner jag ju min sambo, och jag anat att personen fyller ett behov hos henne som inte jag uppenbarligen gör. Det gnager i mig. Senaste tre månaderna har jag försökt skapa en närmare närhet mellan oss. Efter ett tag då det liksom inte hjälpte/inte märktes av på henne pratade vi med varand om vår kärlek varpå hon höll med om att det vore trevligt om vi ökade vår närhet. Efter det har vår närhet blivit bättre, vi t ex älskar mer och bättre. Men sen så parallellt så sker chattandet.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Svarten) skrev 2021-10-07 06:52:08 följande:

Visst kan det vara precis som du säger, min sambo har visat väldigt stor förståelse för min svartsjuka och försökt hjälpa mig genom att gå med på att disskutera händelser tidigare. Det är helt klart jobbigt för henne då hon även tar illa vid sig. Men vi har alltid avslutat diskussioner som par och konstruktivt.

I det här fallet då jag fått bekräftat att det är de två som chattat har jag sett en glädje i hennes ansikte då de skrivit till varandra . Efter så här lång tid känner jag ju min sambo, och jag anat att personen fyller ett behov hos henne som inte jag uppenbarligen gör. Det gnager i mig. Senaste tre månaderna har jag försökt skapa en närmare närhet mellan oss. Efter ett tag då det liksom inte hjälpte/inte märktes av på henne pratade vi med varand om vår kärlek varpå hon höll med om att det vore trevligt om vi ökade vår närhet. Efter det har vår närhet blivit bättre, vi t ex älskar mer och bättre. Men sen så parallellt så sker chattandet.

Men det är väl helt normalt att man har behov av fler vänner och bekanta än sin partner? Har ingen av er andra vänner?
  • Anonym (oooo)

Det behöver inte vara något mer än just arbetschattar och att de råkar komma bra överens. Jag har sådana manliga kollegor också, där det är enkelt att prata med dem, jämfört med vissa andra. Dock skulle jag aldrig sitta och chatta med dem efter arbetstid! 
    Det är det jag reagerar på. Hur viktigt kan det vara så att man bara måste prata med en kollega när man inte arbetar? 

Min man svarar ibland på jobbmeddelanden på kvällen men han döljer det inte, det är från olika personer, och det är inga långa chattar utan just bara ett svar på en fråga, sen är det färdigt. Jag sitter ofta bredvid så att jag ser innehållet och det är verkligen inget speciellt, inget personligt osv - så där är jag helt lugn. 
    Eftersom din partner inte har samma beteende så förstår jag att du grubblar. 

Visst, man kan ha problem med att vara för svartsjuk, för kontrollerande och det är ju omöjligt för oss att veta vad som är vad här, hur din partner upplever dig osv - men ändå: varför sitta och chatta med kollega när det inte är arbetstid? 

• Anonym (Ellinor)

Om jag hade haft en svartsjuk man hade jag gjort likadant. Men frågan är om jag hade stått ut med en svartsjuk man så länge som din fru har.

Hur det är med din fru och kollegan vet jag så klart inte. Själv har jag flera jobbkompisar av båda könen och blir glad av att prata med dem. Vi pratar både om jobbet och om annat. Det betyder inte något mer än att jag gillar dem och att vi trivs ihop.

Svar på tråden Skulle ni bli fundersamma?