Flytta julfirande när någon jobbar?
Hej Familjeliv
Jag och min sambo har ett barn på 7 månader och ser fram emot att fira jul. Nu har det tyvärr visat sig att jag kommer jobba under julafton och detta har lett till diskussioner här hemma där det visat sig att jag och min sambo är av olika åsikt.
Vi ska fira med sambons släkt, och jag tänkte att det enkelt hade gått att flytta julfirandet till den 25:e då jag kan vara med, men då det kommer finnas andra barn med så tror min sambo att de kommer ha så svårt att acceptera att inte fira jul på julafton utan på juldagen.
Jag tänker att datum bara är datum och det viktiga är gemenskapen, och om någon som väldigt gärna vill vara med inte kan vara det så är det inte värre än att skjuta fram det en dag. Jag vill verkligen inte missa mitt barns första jul, och min chef har precis meddelat att de inte kommer bevilja några semestrar under julhelgen. Men min sambo tycker att traditioner är viktiga och julafton ska firas på julafton. Hon hade gärna ändrat datum om det bara var vi tre, men tycker det är obekvämt att föreslå det för sitt syskon med familj.
Den logiska lösningen är såklart att fira jul två dagar i rad, men den lösningen funkar inte då själva julfirandet inte är något jag bryr mig om, utan jag vill få vara med och uppleva när vårt barn träffar tomten för första gången, och se hur hen reagerar på stämningen och hur hen dras med när alla är så uppspelta.
Det vi nu är intresserade av att veta är hur viktigt andra upplever det med datum; hade du varit okej med att skjuta firandet någon dag hit eller dit så alla får vara med, eller är det viktigt att vara trogen traditionerna?
Samt hur ställer ni er till att flytta på era barns födelsedagar av samma anledning?