• En1gma

Flytta julfirande när någon jobbar?

Hej Familjeliv

Jag och min sambo har ett barn på 7 månader och ser fram emot att fira jul. Nu har det tyvärr visat sig att jag kommer jobba under julafton och detta har lett till diskussioner här hemma där det visat sig att jag och min sambo är av olika åsikt.

Vi ska fira med sambons släkt, och jag tänkte att det enkelt hade gått att flytta julfirandet till den 25:e då jag kan vara med, men då det kommer finnas andra barn med så tror min sambo att de kommer ha så svårt att acceptera att inte fira jul på julafton utan på juldagen.

Jag tänker att datum bara är datum och det viktiga är gemenskapen, och om någon som väldigt gärna vill vara med inte kan vara det så är det inte värre än att skjuta fram det en dag. Jag vill verkligen inte missa mitt barns första jul, och min chef har precis meddelat att de inte kommer bevilja några semestrar under julhelgen. Men min sambo tycker att traditioner är viktiga och julafton ska firas på julafton. Hon hade gärna ändrat datum om det bara var vi tre, men tycker det är obekvämt att föreslå det för sitt syskon med familj.

Den logiska lösningen är såklart att fira jul två dagar i rad, men den lösningen funkar inte då själva julfirandet inte är något jag bryr mig om, utan jag vill få vara med och uppleva när vårt barn träffar tomten för första gången, och se hur hen reagerar på stämningen och hur hen dras med när alla är så uppspelta.

Det vi nu är intresserade av att veta är hur viktigt andra upplever det med datum; hade du varit okej med att skjuta firandet någon dag hit eller dit så alla får vara med, eller är det viktigt att vara trogen traditionerna?

Samt hur ställer ni er till att flytta på era barns födelsedagar av samma anledning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flytta julfirande när någon jobbar?
  • BuoBä

Nej, du kan inte kräva att en hel släkt flyttar sitt firande. Antingen får ni fira bara ni tre den 25e, eller så får du acceptera att de andra firar jul utan dig. Lägg in om föräldraledighet redan nu för nästa jul, alltså 2022. Då kommer barnet dessutom fatta mer vad som händer.

Och för att svara på din fråga; nej datumet är inte viktigt för mig, med med den logistik som normalt krävs för att få ihop en hel storfamilj så får man hålla sig till det som den som arrangerar firandet har bestämt.

• Tecum

Din sambo har rätt, julen är superviktig för barnen och givetvis vill de fira på julafton. Du kan inte kräva att sambons syskonbarn ska avstå julafton för din skull.
    Men då ditt barn är så litet att hen inte vet vad jul och tomte är, (om jag fattat rätt?) kan väl barnet och din sambo vänta till juldagen och fira med tomte hos släkten eller ensamma, Syskonbarnen har nog inget emot två julaftnar efter varann...

• Anonym (Teddy)

Självklart hade jag gått med på att flytta på julfirandet för din skull. Allt annat är enligt mig småaktigt. Julen är främst till för barnen och de bry sig nog inte om ifall man firar den 23 eller 25. Bara det blir jul med julklappar. Det kan ju dock bli ett problem som föregående skriver; ifall släkten är stor och många viljor och tider som ska samsas.

• Anonym (Em)

Men självklart ändrar man inte datum på julfirandet med släkten för att en person inte kan på julafton, förstår inte ens hur du tycker att det vore rimligt att göra det! De andra kanske ska fira med andra sällskap på juldagen och kan inte fira mer er då. Och om man inte har andra sällskap att fira jul med så vill man ju inte sitta hemma ensam på julafton.

Nej, tråkigt att du måste jobba, men du får väl byta jobb om du inte vill missa storhelger med barnet. Jag har själv jobbat obekväma tider och missat jul, påsk, midsommar mm. Men att ställa in firandet helt dessa dagar har ju inte kommit på tanken, barnens pappa har ju då firat med barnen och sin släkt, så har vi hälsat på min släkt när jag varit ledig.

Självklart byter vi inte födelsedagen för barnet heller. De firas alltid på morgonen och kvällen av oss i familjen. Däremot kan vi ha kalas för släkt och vänner en annan dag som passar bättre.

• Anonym (Fira två dagar)

Jag hade nog valt att fira två dagar om det var jag som hade jobbat. Jag skulle inte vilja att mitt barn och sambo var ensamma på julafton när de har möjlighet att fira med andra.

Om gemenskapen och tomte är viktig för dig kan du/ni bjuda in till ett firande med tomte dagen efter också. Med tanke på ditt barns ålder så förstår inte barnet vad tomten är i vilket fall. Till de äldre barnen kan ni säga att tomten glömde dela ut några julklappar så tomten kom tillbaka.

Att tomten kommer två dagar är nog inte alldeles ovanligt t ex för barn med skilda föräldrar eller som fallet i min familj där barnens pappa är från Ryssland där tomten kommer på nyårsafton. Vi brukar säga att barnen har tur att tomten inte hunnit längre när vi åker över för att fira nyår med min mans släkt.

• nnnnnnnn

är det inte därför som alla med småbarn lägger in om FL under julen? Du måste inte ens ta ut FP eftersom ditt barn är så litet. Så lägg in om tex 1-2 veckors föräldraledighet, så är det inte lika utstuderat som att enbart ta ut själva julafton och ni kan passa på att verkligen njuta av hela julhelgen.

• nnnnnnnn

Och eftersom julen verkar vara så viktig för dej så ställer du säkert upp och jobbar nyår utan problem?

• Anonym (Jultomten)

Självklart flyttar man inte julfirande när andra är inblandade.

• Anonym (N)

Ni kan väl fira först någon dag före när ni 3 kan

Anonym (Teddy) skrev 2021-10-04 19:12:29 följande:

Självklart hade jag gått med på att flytta på julfirandet för din skull. Allt annat är enligt mig småaktigt. Julen är främst till för barnen och de bry sig nog inte om ifall man firar den 23 eller 25. Bara det blir jul med julklappar. Det kan ju dock bli ett problem som föregående skriver; ifall släkten är stor och många viljor och tider som ska samsas.

Känner du alla barn i TS släkt så du vet att de bryr sig inte vilken dag de firar jul?
  • Anonym (Hanna)

Nej, man flyttar inte julfirandet med släkten för att en person jobbar. Du jobbar och missar julen, tough luck. Planera bättre nästa gång och ta föräldraledigt.

Svar på tråden Flytta julfirande när någon jobbar?