Bortskämd?
Hej!
Min son är 13 år och just nu är jag så ledsen och besviken på honom. Han och hans ena syster som är 10 bor här varannan vecka och hos sin pappa varannan vecka. Han tycker att det är så tråkigt här för att han inte har ett eget ps4. När han blir uttråkad (varje helg) klagar han hos mig för att han inte har något tv-spel och vill att jag ska köpa det till honom. Jag förklarar att han får spara ihop till ett men han är inte intresserad av att tjäna pengar. Han har börjat hjälpa till lite lite hemma för att få veckopeng. När han gnällt ett tag låter han sin frustration gå ut över sin syster istället. Han går in på hennes rum och retas. Tar hennes saker och struntar i när hon skriker SLUTA!!!! Om jag går upp och säger till fortsätter han bara och han hånar oss. Det är likadant varenda helg som vi inte har något inplanerat. Om vi har något inplanerat som han inte gillar tjurar han. T ex om vi ska umgås med min kompis och hennes barn sitter han bara med mobilen och ser allmänt uttråkad ut. Barnen är jämngamla och de ser fram emot att vi ska komma så att de kan hänga men han är inte intresserad och han visar det tydligt. När han är med människor som han tycker om är han trevlig och artig.
Hans lärare tycker att han är trevlig och han fungerar bra i skolan så på något sätt har vi ju lyckats uppfostra honom men samtidigt kan han i nästa stund bete sig som en bortskämd skitunge. Jag blir så ledsen och frustrerad över de här bråken och jag tycker synd om hans syster som blir så illa behandlad hemma. Vore det en klasskamrat som behandlade henne så skulle det vara ren mobbning men när det är syskon är det normalt? Hon är bra på att säga ifrån och hon kan ge igen men samtidigt är det otroligt påfrestande att inte bli lyssnad på när man tydligt visar att nu räcker det.
Idag fick jag nog och skrek åt honom vilket naturligtvis inte känns bra men då slutade han i alla fall. Vad ska jag göra? Ska jag köpa ett ps4 åt honom så att han blir nöjd? (Har ju ingen lust med det när han beter sig såhär illa) eller vad ska jag göra?