• Anonym (Ts)

    Erfarenhet av gynhälsan fertilitetsklinik i Uppsala?

    Vill gärna höra era erfarenheter. Är det värt pengarna att göra behandling där?

  • Svar på tråden Erfarenhet av gynhälsan fertilitetsklinik i Uppsala?
  • SallySlingshot

    Hej!

    Jag har nyligen genomgått IVF där och har nu en dotter på 9 månader. Vi ska precis komma igång igen och försöka för ett syskon till henne. Vi återvänder till Gynhälsan för detta eftersom vi har två blastocyster i frysen där.

    Förra året så gjorde jag och min man en utredning hos Gynhälsan. Jag mådde väldigt dåligt då, iom att vi försökte få barn under en tid men misslyckats. Jag var väldigt desperat och ville inte gå via landstinget, det kan ta flera år. Vi valde att ta lån och att försöka privat på en gång. Vi ringde runt till kliniker och det var Gynhälsan som hade tid snabbast, jag har för mig att vi kunde åka upp typ på en gång efter att jag kontaktat dem. Vi bor i en annan stad 2 timmar därifrån. 


    Min erfarenhet av Gynhälsan har varit väldigt positivt. I min desperation ville jag inte vänta mer en nödvändigt. Jag tänkte, det får kosta vad som helst. Vi fick göra 3 IVF inom loppet av 4 månader. Läkaren föreslog att jag skulle vänta och låta kroppen återhämta sig emellan omgångarna men jag stod på mig. Den sista IVF lyckades och vi fick 4 blastocyster. Den första fäste inte men den andra blev min dotter :) 

    Det som var så bra med Gynhälsan var framförallt att de har haft gott om tider, vi har aldrig behövt vänta. De har lyssnat på vad jag vill och varit väldigt flexibla. 

    Det negativa är nog att de kan vara lite svåra att få tag på ibland. Man får ringa några gånger om det inte sitter någon i receptionen. Bemötandet kanske inte är det mest ?sociala? eller vad man ska säga, mötena är rätt så kortfattade och inte särskilt personliga. Men det är ju inte det man är ute efter, man vill ju ha ett barn! De är extremt effektiva och duktiga.

    Som alltid med IVF kan det behövas några omgångar för att hitta rätta doser av hormoner. Det är kostsamt, absolut, men nu i efterhand känns det som att jag kom undan billigt för vad jag har fått. 

    För att sammanfatta:
    - Februari 2020: tog kontakt med Gynhälsan
    - Mars 2020: IVF 1 (misslyckad - felaktig dos b.a)
    - Maj 2020: IVF 2 (misslyckad, mitt fel, missade spruta på utsatt tid)
    - Juni 2020: IVF 3 (lyckad)
    - Juli 2020: Insättning blastocyst / ET (misslyckad)
    - Augusti 2020: Insättning fryst blastocyst / FET (lyckad)

    och nu kommande
    - Mars 2022: FET (hoppas på success!)

Svar på tråden Erfarenhet av gynhälsan fertilitetsklinik i Uppsala?