karolinak skrev 2021-09-28 17:01:12 följande:
Ja alltså vi har ju 2 bilar redan så ska vi åka tillsammans tar vi 2 bilar. Ekonomin är stabil men vi är inte rika direkt och det är väl inte där skon klämmer. Vi har köpt hus precis och 2 barn kommer få dela rum om vi får en till, det bär emot för mig. Mannen tänker att det inte blir så stor skillnad med 5 eller 6 barn men att de första åren blir jobbiga. Praktiskt sätt är det väl alltid en nackdel med barn?
Det jag känner rent spontant är ju i första hand om ni klarar av ett krävande barn oavsett vad det betyder. Kolik, allergier, hnb-barn, DS, diverse andra diagnoser/svårigheter.. Vad kommer det att betyda för hela familjen? Är ni beredd på att ta emot ett sånt barn? Dags att diskutera fosterdiagnostik?
Det andra jag tänker på är vad övriga barn har för ålder och om åldersskillnad kan ställa till det för er? Trots allt blir det rent praktiskt en del svårigheter att hitta på utflykter och semester med ett litet barn som behöver anpassad tillvaro pga ålder och ett gäng syskon som är stora nog för snorkla, testa mountainbike eller äntligen slipper barnkaruseller på Liseberg. En sån åldersskillnad blir ju rätt påtaglig i vardagen dessutom.