• karolinak

Abort eller behålla?

Blev oplanerat gravid och vet inte riktigt vad jag ska göra. Han har 3 barn och jag har 2 sedan tidigare, inga gemensamma. Just nu har vi varannan helg för oss själva och mannen vill inte ha fler har han sagt sedan tidigare. Jag känner mig däremot inte helt klar, jag är väldigt osäker. Vi vet inte heller hur vi ska komma fram till något beslut, vi sitter fast. Vet inte hur jag skulle känna vid en abort för jag har aldrig gjort någon och det är väl inte direkt den anledningen jag har för att behålla utan har nog bara tänk att det blir kul med ett barn till. Jättesvårt!

• Svar på tråden Abort eller behålla?
  • Spucks

Det låter som att du vill ha barnet. Därför tycker jag du ska behålla det.

• Fjäril kär

Ett tips som hjälpt många i samma situation är att ni båda två sätter er ner med block och penna och skriver på varsitt papper plus och minus med abort och plus och minus på att behålla (typ köpa större bil, vad händer med resan vi bokat och hur ska göra med ett krävande barn .. Etc)

Sen går ni tillsammans igenom era listor och ser hur ni har skrivit och resonerar kring svaren. Då brukar det ganska fort visa sig vilken sida som väger över.

• Drottningen1970
    Fjäril kär skrev 2021-09-28 11:58:36 följande:

Ett tips som hjälpt många i samma situation är att ni båda två sätter er ner med block och penna och skriver på varsitt papper plus och minus med abort och plus och minus på att behålla (typ köpa större bil, vad händer med resan vi bokat och hur ska göra med ett krävande barn .. Etc)

Sen går ni tillsammans igenom era listor och ser hur ni har skrivit och resonerar kring svaren. Då brukar det ganska fort visa sig vilken sida som väger över.

Resor och bilbyte?.. jisses. Frågan är väl ändå jättemycket större och svårare än såna petitesser.
  • Anonym (L)

Ingen annan än du själv kan veta. I slutet av dagen är det ditt beslut och det är bara du själv som kan veta.

Har du råd med ett till barn? Har du tid och ork? VILL du ha ett till barn eller känns det mest jobbigt? Fundera och ha alltid i åtanke att förhållandet kan ta slut. Fundera dock inte för länge, för om du väl skulle bestämma dig för abort så blir det bara jobbigare att genomföra ju längre tiden går.

• Anonym (Men ge dig)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-28 12:18:33 följande:

Resor och bilbyte?.. jisses. Frågan är väl ändå jättemycket större och svårare än såna petitesser.

Vad som är viktigt i var och ens familj är väl upp till var och en kan jag tycka. Och en bebis födelse påverkar väl i allra högsta grad huruvida en större bil kan behövas och hur man löser det ekonomiskt i så fall.
  • Anonym (S)

Behåll barnet. Det enda som talar emot är att mannen verkar lite bekväm, hade han verkligen inte velat bli farsa borde han ha skyddat sig.

• Anonym (L)
    Anonym (S) skrev 2021-09-28 12:37:57 följande:

Behåll barnet. Det enda som talar emot är att mannen verkar lite bekväm, hade han verkligen inte velat bli farsa borde han ha skyddat sig.

Hur vet du att de inte har använt skydd? Ts kanske har använt skydd? Om kvinnan använder skydd brukar mannen inte använda kondom. Vet då ingen som gör så. De flesta vet ändå att inget skydd är 100% säkert och att olyckor kan hända i vissa fall och då får man hantera det om det blir en graviditet ändå.
  • Anonym (S)
    Anonym (L) skrev 2021-09-28 12:40:44 följande:
    Hur vet du att de inte har använt skydd? Ts kanske har använt skydd? Om kvinnan använder skydd brukar mannen inte använda kondom. Vet då ingen som gör så. De flesta vet ändå att inget skydd är 100% säkert och att olyckor kan hända i vissa fall och då får man hantera det om det blir en graviditet ändå.
    Vad spelar det för roll? Ts är ju gravid nu ändå.
  • karolinak

Ja alltså vi har ju 2 bilar redan så ska vi åka tillsammans tar vi 2 bilar. Ekonomin är stabil men vi är inte rika direkt och det är väl inte där skon klämmer. Vi har köpt hus precis och 2 barn kommer få dela rum om vi får en till, det bär emot för mig. Mannen tänker att det inte blir så stor skillnad med 5 eller 6 barn men att de första åren blir jobbiga. Praktiskt sätt är det väl alltid en nackdel med barn?

• Anonym (Men ge dig)
    karolinak skrev 2021-09-28 17:01:12 följande:

Ja alltså vi har ju 2 bilar redan så ska vi åka tillsammans tar vi 2 bilar. Ekonomin är stabil men vi är inte rika direkt och det är väl inte där skon klämmer. Vi har köpt hus precis och 2 barn kommer få dela rum om vi får en till, det bär emot för mig. Mannen tänker att det inte blir så stor skillnad med 5 eller 6 barn men att de första åren blir jobbiga. Praktiskt sätt är det väl alltid en nackdel med barn?

Det jag känner rent spontant är ju i första hand om ni klarar av ett krävande barn oavsett vad det betyder. Kolik, allergier, hnb-barn, DS, diverse andra diagnoser/svårigheter.. Vad kommer det att betyda för hela familjen? Är ni beredd på att ta emot ett sånt barn? Dags att diskutera fosterdiagnostik?

Det andra jag tänker på är vad övriga barn har för ålder och om åldersskillnad kan ställa till det för er? Trots allt blir det rent praktiskt en del svårigheter att hitta på utflykter och semester med ett litet barn som behöver anpassad tillvaro pga ålder och ett gäng syskon som är stora nog för snorkla, testa mountainbike eller äntligen slipper barnkaruseller på Liseberg. En sån åldersskillnad blir ju rätt påtaglig i vardagen dessutom.
Svar på tråden Abort eller behålla?