Rosastjärna skrev 2021-10-10 12:58:41 följande:
Grattis till nuvarande graviditeten! Tråkigt att ni fått kämpa så länge. Tack för svaret :) Min första graviditet gick utan problem och jag var ung och naiv så tänkte inte så mycket på det. Nu är man ju jätteorolig att något ska hända, när vi blir gravida nu kommer jag inte kunna slappna av alls. Hur har du hanterat flera missfall, särskilt med tanke på att ett var sent?
Ja-a du.. vet inte riktigt hur jag har hanterat det faktiskt. Men det har varit olika varje gång.
När jag fick mitt första missfall hade jag en son redan, allt gick så fort då. Först gick det fort att bli gravid, tog två försök tror jag, sen missfall, sen tog det sig direkt efter. Va så klart jätteledsen, men det gick så fort att bli gravid igen, och då tyckte jag ju att jag hade fått det där missfallet "som alla får" så då kändes det som att det va lungt. Typ, vad är risken att det händer igen. Den graviditeten slutade med att jag fick min dotter. Sen blev jag gravid igen, tog sig på tredje försöket och då fick jag en son till. Sen blev jag gravid igen när sonen va ca 1år, hann inte ens få tillbaka min mens, så det va jätte oplanerat. Den graviditeten slutade i det sena missfallet. Sen trodde ju jag så klart att jag skulle bli gravid igen hur lätt som helst... Hade ju aldrig haft några problem tidigare.. men så blev det inte. Och det va väldigt jobbigt att hantera det också! Så tror nog att dom första 6 månaderna va värst! Litade inte på min kropp, tänkte hela tiden att något blivit fel. Jättesvårt att släppa den känslan. Trodde att jag hade bearbetat allt när jag blev gravid igen, men det hade jag inte! Alla känslor kom tillbaka, rädslan för att något ska gå fel. Bröt i hop flera gånger.. när det sen visade sig att jag fick missfall igen.. visste jag inte riktigt vad jag skulle göra! Men tror det sista missfallet hjälpte mig att bearbeta det sena.. konstigt nog! Jag blev som tvungen att hantera alla känslor igen och det hjälpte mig faktiskt. Så när jag blev gravid den här gången, så va jag inte alls lika orolig, som förra gången. Jag har haft svårt att tro på det absolut. Och kanske inte tagit ut nån glädje i förskott, men nu efter RUL så försöker jag att bara njuta, och som jag längtar efter att få hålla min lilla bebis <3