Lämnade gråtande tvååring i bilen - superjobbig skuldkänsla
Hej,
Jag är ensamstående med en liten pojke på 3.5 år. Under de första 3 åren av hans liv mådde jag ganska dåligt, var stressad hela tiden och relationen till pappan var jätteansträngd. I alla fall, av någon sjuk orsak utvecklade jag en vana att då och då lämna honom ensam i bilen när jag skulle utträtta snabba ärenden, max 5 minuter. Detta alltid när det var höst eller vinter vår och jag visste att det inte kunde bli varmt i bilen, viöket kanske är det enda vettiga övervägt i detta sammanhang. Jag lämnade honom med mobilen med ngt barnprogram på varje gång jag lämnade honom. Detta hände flera gånger, kanske ett 10-20tal gånger mellan att han var 1-2 år gammal. Han blev aldrig någonsin ledsen så trots att jag hade lite skuldkänslor för det fortsatte jag göra så. Antar att jag då kände att jag var för trött att ta med honom överallt. När han var ca 2.5-3 år gammal så lämnade jag honom i bilen på parkeringen utanför en stor mataffär med mobilen på och så han fick titta på barnprogram och gick in och handlade. Det var en jättekö och jag blev borta säkert 15 minuter! Jag mådde dåligt över detta men av någon anledning gick jag inte tillbaka till bilen utan väntade tills jag fick betala.. När jag kom tillbaka till bilen panikgrät han och några på parkeringen tittade på mig med avsky. Det visade sig att mobilen ramlade ner så fort jag stängt bilen. Min son berättade också detta. Han var jelt röd av gråt. Han hade gråtit i en kvart minst. Detta var ett år sen och sen dess har jag aldrig någonsin lämnat honom själv varken i bilen eller på något annat sätt. Jag mår än i dag så fruktansvärt dåligt över detta att det nästan har lett till en depression. Jag är helt medveten om att jag haft världens tur som fortfarande har ett välbehållet barn men jag är orolig över att detta på sikt har skadat honom psykologiskt. Jag känner också enorm skam och vågar inte prata med någon om detta eftersom jag alltid har varit rädd att soc kommer att frånta honom från mig. Jag är i övrigt en ganska okej mamma, min son verkar må bra och jag blir sällan arg på honom eller så. Men detta med att lämna honom i bilen, hur kunde jag? Och hur ska jag kunna lyfta detta sten från mitt hjärta. Vill bara gråta varje gång jag ser på min son typ.. Och än viktigare,vad kan jag göra nu för att min son ska ta så lite skada av detta så möjligt/bearbeta det? Vi har pratat om det jag har bett om ursäkt men han vill inte prata om det så mycket. Och jag tror inte han vill ha en mamma som mår dåligt över detta än..