• Elliepelli

Vaccin i första trimestern

Jag tog min andra vaccindos av covid-19 vaccinet i vecka 5 (4+3). Jag hade plussat bara två dagar innan och hade inte riktigt hunnit förbereda mig på att ta ställning till att ta den andra vaccindosen. Jag läste på 1177 och rådfrågade sjuksköterskan som skulle vaccinera mig, och fick till svar att enligt de nya rekommendationerna ska alla gravida vaccineras efter vecka 12, men om man påbörjat sin vaccination ska man försätta och ta andra sprutan även innan vecka 12 i graviditeten. Jag tog vaccinet och hade hela tiden en väldigt olustig känsla i kroppen. Jag gick emot min magkänsla. Att vi försökt bli gravida i två år och ÄNTLIGEN lyckats, spelade förstås in i oron. Ett dygn efter vaccinet blev jag jätte dålig, hög feber och influensasymptom. Vilket inte är konstigt i sig, då det är den vanligaste biverkningen (speciellt efter andra sprutan). Men detta gjorde mig ännu mer orolig, jag kände att det här kan inte vara bra för det lilla fröet som ska utvecklas i magen. Jag ringde 1177 igen och hon sa att det nog inte är någon fara, men kopplade mig till en barnmorska och sen även till gynakuten på min ort. Samtliga tre som jag pratade verkade lite osäkra men sa ?det är säkert inget fara?. Men jag kände mig inte lugn, jag ångrade att jag tog andra vaccindosen så tidigt i graviditeten.

Vid första ultraljudet visar det sig att jag fått MA. Troligtvis vid tidpunkten kring vaccindos nr 2. Nu kommer jag, oavsett om det var biverkningarna av vaccinet eller inte, få leva med detta beslut resten av livet. Och eftersom det tog två år att bli gravid, känner jag en stor sorg och hopplöshet. Är det någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Vaccin i första trimestern
  • Kaninbunny

Fan vad tragiskt ;( <3 svårt att säga vad det berodde på.

Min högst personliga åsikt är att det är lite tidigt att vaccinera gravida med den begränsade data som finns idag. Med tanke på alla möjliga mensrubbningar osv och övriga koagulationsrubbningar som förekommer även åt motsatt håll har fått mig att inte vaccinera mig (är nu i v39). Spontant känns det väldigt fel att ta risen. Det håller jag tyst om såklart för att slippa diverse påhopp som flyger från höger till vänster varje dag.

Om det hade med vaccinet att göra är detta väldigt tragiskt. Det är det oavsett. Du kommer säkert att lyckas få till en graviditet snart igen <3

• EmelieE1996

Visst har du skrivit en tidigare tråd om det här? Det är tyvärr ingen som kan veta vad ditt MA berodde på, men att få MA och missfall i tidig graviditet är inte ovanligt och att det sker just innan hjärtat börjar slå i v 6 är nog ingen slump. Oftast beror tidiga missfall/ma på att något gått fel i celldelningen eller att fostret bär på någon kromosomavvikelse och slutar utvecklas för att det inte är livsdugligt. Jag beklagar ditt ma och hoppas att ni hittar styrka att försöka bli gravida igen. Att du till slut blev gravid innebär ju att du kan bli gravid så förhoppningsvis behöver ni inte vänta så länge tills nästa gång ni lyckas. Ta hand om dig!

• Ebo88

Beklagar :(

Jag har två kompisar som inte visste om sina graviditeter och tog sin andra dos i tidig vecka. Ingen av dem fick mf/ma.

Min ena kompis blev rätt så sänkt av andra dosen och fick feber och ledvärk. Men min ena kompis är i v.22 och den andra är i v.13

Jag fick ett ma v.9 (stannade i v6) och jag hade vart förkyld och tagit bisolvon. Visste inte om att jag var gravid då. En kompis sa till mig att man kan få mf pga bisolvon då det är slemlösande och kan göra slemhinnan i livmodern tunn så att ägget/fostret inte kan fästa ordentligt.

Inte för att det finns medicinska bevis eller att jag är övertygad om det, men när hon sade det så fick jag ju genast skuldkänslor ändå för man ifrågasätter ju sig själv.

Men som Emelie1996 skriver så är det ju ingen som vet ifall ditt ma berodde på vaccinet eller ej, så försök att inte lägga någon skuld på dog själv. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men det kommer bara tära på dig och få dig att må ännu mer dåligt.

Jag har bortsett från mitt ma även förlorat en son som föddes i v.25 och en dotter som dog i magen i v.25.

• Elliepelli

Fy tusan Ebo88, jag beklagar verkligen!!! ????????

Jag har ju ingen aning om varför graviditeten stannade upp och avbröts. Men jag känner att jag gjort allt i min makt för att försöka undvika ?riskfyllda? saker, men så tar jag det jäkla vaccinet ????. Det känns så onödigt! Hade jag bara låtit bli att ta det (eller väntat till efter UL v 12) hade jag haft lättare att acceptera att det blev som det blev. Jag kan tycka att man borde låta alla gravida vänta mief sitt vaccin till efter vecka 12 så inga tvivel uppstår. För det är inte roligt att ligga och grubbla nätterna igenom.

Tack för alla svar! Jag hoppas att allt går väl för er ??

• Elliepelli

Jag förstår inte varför det blir frågetecken på vissa ställen? Ber om ursäkt för det?

Svar på tråden Vaccin i första trimestern