• HannahAurora

Före detta arbetsgivare är otrevlig mot mig som kund

En av mina före detta arbetsgivare är en aning otrevlig mot mig när jag handlar i hans butik. Butiken är inte hennes egen, hen är bara chef där.

Jag hade praktik som varuplockare hos hen under en period, och nånting försvann. En dyr vara som behövde vara nerkyld. Jag fick skulden och var väldigt upprörd. Efter ett tag sa hen att jag inte behövde tänka på det, för hen märkte väl hur jag försökte kolla igenom mitt arbete för att se vart jag hade "gjort fel". Men i slutändan kände jag mig som en syndabock.

Min anställning blev inte förlängd vilket jag var tacksam för, och mina arbetsgivare tyckte förmodligen detsamma, men det engagerar inte jag mig i. Jag tycker däremot hen borde behandla mig som vilken annan kund som helst. Hen har inte sagt eller gjort nåt, men idag tittade jag på en produkt, försökte få ihop ett par stycken så jag skulle få en rabatt som triggades av ett särskilt belopp. Och hen satt I en kassa i närheten och försökte ringa någon, och hen sneglade på mig hela tiden. Som om hen misstänkte att jag var en snattare! Eller så försökte hen bara göra mig obekväm, vilket hen definitivt gjorde. Jag tittade tillbaka, och hen slog ner blicken i en sekund innan hen tittade tillbaka. Jag fnös och skakade på huvudet så hen skulle förstå hur löjligt jag tycker det va av hen, och ignorerarde hen sen bäst jag kunde tills jag var klar.

Men jag känner mig kränkt som kund. Vissa tycker säkert att jag är känslig, men sån är jag! Du behöver inte gilla mig eller mina egenheter, jag vill bara inte bli behandlad respektlöst. Och det tror jag många här kan relatera till.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-25 00:24
    Min fråga, vad kan jag göra? Jag vill säga ifrån till hen, för det här känns inte rätt. Och jag kan inte veta vad hon tycker och tänker, men jag vet att hon inte tycket on mig så värst. Hon såg ner på mig, fastän det var första gången jag jobbade med varuplock (utan någon tidigare träning) och förväntades kunna allt. Om ni nu undrar vad jag gjorde där, tycket min handläggare på arbetsförmedlingen att jag skulle pröva på. En god tanke, men det kunde slutat bättre.

• Svar på tråden Före detta arbetsgivare är otrevlig mot mig som kund
  • Hyllemor
    HannahAurora skrev 2021-09-24 23:46:17 följande:

En av mina före detta arbetsgivare är en aning otrevlig mot mig när jag handlar i hans butik. Butiken är inte hennes egen, hen är bara chef där.

Jag hade praktik som varuplockare hos hen under en period, och nånting försvann. En dyr vara som behövde vara nerkyld. Jag fick skulden och var väldigt upprörd. Efter ett tag sa hen att jag inte behövde tänka på det, för hen märkte väl hur jag försökte kolla igenom mitt arbete för att se vart jag hade "gjort fel". Men i slutändan kände jag mig som en syndabock.

Min anställning blev inte förlängd vilket jag var tacksam för, och mina arbetsgivare tyckte förmodligen detsamma, men det engagerar inte jag mig i. Jag tycker däremot hen borde behandla mig som vilken annan kund som helst. Hen har inte sagt eller gjort nåt, men idag tittade jag på en produkt, försökte få ihop ett par stycken så jag skulle få en rabatt som triggades av ett särskilt belopp. Och hen satt I en kassa i närheten och försökte ringa någon, och hen sneglade på mig hela tiden. Som om hen misstänkte att jag var en snattare! Eller så försökte hen bara göra mig obekväm, vilket hen definitivt gjorde. Jag tittade tillbaka, och hen slog ner blicken i en sekund innan hen tittade tillbaka. Jag fnös och skakade på huvudet så hen skulle förstå hur löjligt jag tycker det va av hen, och ignorerarde hen sen bäst jag kunde tills jag var klar.

Men jag känner mig kränkt som kund. Vissa tycker säkert att jag är känslig, men sån är jag! Du behöver inte gilla mig eller mina egenheter, jag vill bara inte bli behandlad respektlöst. Och det tror jag många här kan relatera till.

Problemet här är att du inte kan veta vad din f.d. chef tänker. Du skriver att personen inte har sagt eller gjort något. Trots det läser du in saker som troligen inte är riktade mot dig. 

Du skriver att du tror att vissa kan tycka att du är känslig. Samtidigt skriver du att "sån är jag!" Vad vill du i så fall med det här inlägget? Om du inte är ute efter att få perspektiv kring vad du tror dig ha upplevt, varför skriver du då på ett forum?

Känslig vet jag inte om du är. Däremot överanalyserar du andra människors beteende som inte är sunt.

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-09-25 00:05:12 följande:

Känslig vet jag inte om du är. Däremot överanalyserar du andra människors beteende som inte är sunt.

Jag råkade skicka lite för tidigt.

Du överanalyserar andra människors beteende och det är inte sunt. Det verkar totalt orimligt att din f.d. chef skulle tycka att du är en snattare, bara för att denne pratar i telefon och sneglar mot dig. Det är väl inte alls konstigt att personen sneglar mot dig, eftersom du har arbetat i butiken. Högst sannolikt sneglade du tillbaka (för annars hade du ju inte vetat att han sneglade mot dig) och det är väl om något ett konstigt beteende.

Det rätta i det här fallet, hade ju varit om du hade ropat "Hej!" och fortsatt plocka ihop dina varor. Du har ju trots allt arbetat i butiken. Istället beter du dig som om du gör någonting skumt.

• HannahAurora

Beter jag mig skumt? Jag plockade varor i en korg, oj så ovanligt. Hennes blick var inte trevlig, hen sneglade, men det va på gränsen till att hen blängde. Och i min uppdatering skrev jag att hen inte gillade mig. Jag kände mig aldrig värderad som personal där iaf. Och jag gillar inte att bli glodd på, alls. Speciellt inte av nån jag känt, och inte kommit överens med fullkomligt.

• HannahAurora

Och till dig, Hyllermor, vissa äldre tycker att vi yngre, jag är 20-25, är bortskämda och inte tål nånting. Sån är inte jag och vill därför inte bli uppfattat så, men jag kan ändå ta åt mig när nån glor på mig utan orsak. Hur skulle du känna om nån personal följde dig med blicken när du är typ på ett snabbköp? Du skulle nog inte heller gilla det.

• Magical

TS, hela din attityd i dina svar hittills i tråden är defensiva. Vad ska någon skriva tänkte du? 

1.Du har en önskan om hur du vill uppfattas.
    2.Du tror att din f.d arbetsgivare inte uppfattar dig så pga av det som hände när du arbetade där. 
    3. Du vill kunna handla där ibland och då vill du inte känna det du känner.
    4. Du vet inte vad arbetsgivaren tänker eftersom denne inte sagt något och du har inte frågat?
    5. Eftersom du själv har arbetat i butik vet du säkert att personal alltid observerar kunder, speciellt om de står länge någonstans och grejar?

Här är mina tankar:
    6. Du kan inte styra över hur någon annan lägger sina blickar eller vänder huvudet åt för håll. Om det känns jobbigt för dig så behöver du själv hantera det. 
    7. Din arbetsgivare sköter en butik, det är hens jobb att observera vad som sker i butiken. Du skriver att hen tittade och sen tittade bort när du tittade tillbaka, så det var säkert lite awkward för hen också. 
    8. Du har beskrivit flera detaljer i din TS som enbart är det du själv tänker och tror om situationen, dina känslor, men du vet inte säkert hur det är. Om du orkar så ta ett snack med din f.d arbetsgivare nästa gång du ska handla, så slipper du fundera och vara oroad. 
    9. Jag tror att de flesta av oss kan "ta" att, som du skriver: en personal följer dig med blicken, eftersom man vet att butikspersonal ofta gör så, behöver göra så för att se så inget sker i butiken. 
    10. Är det här för problematiskt för dig får du kanske sluta handla där och välja en annan butik? 

• Hyllemor
    HannahAurora skrev 2021-09-25 01:20:16 följande:

Beter jag mig skumt? Jag plockade varor i en korg, oj så ovanligt. Hennes blick var inte trevlig, hen sneglade, men det va på gränsen till att hen blängde. Och i min uppdatering skrev jag att hen inte gillade mig. Jag kände mig aldrig värderad som personal där iaf. Och jag gillar inte att bli glodd på, alls. Speciellt inte av nån jag känt, och inte kommit överens med fullkomligt.

Nej, det är inte ovanligt att plocka ned varor i en korg. Vad som däremot är ovanligt är att personen som handlar håller koll på kassörskans/personalens blick när man själv handlar, och dessutom överanalyserar denna...
  • Hyllemor

Om du inte vill att folk du "känner" ska titta åt ditt håll, så gå till en annan affär, är mitt enkla råd.

Svar på tråden Före detta arbetsgivare är otrevlig mot mig som kund