16 månader vaken 3-4 h varje natt
Hej!
Min snart 16 månaders gamla dotter sover jättedåligt på nätterna. Hon har under hela första året vaknad varannan/var tredje timma, men då somnat om fort när jag ammade. Innan har det bara dugit att sova brevid mig, för snart 2 mån sedan slutade vi amma, det var TOKjobbigt, tog 1h av skrik innan hon somnade när pappa nattar, hon vaknade sen varje/varannan timme och gallskrek, gick ibland fort att somna om, ibland ytterligare 1h av skrik/jag gick ut i vagnen. Detta höll på i ca 3 veckor, vi höll på att bli tokiga. Sen gick det bättre, hon kunde ibland vakna 1-2 gånger och somna om själv. Detta varande dock inte länge utan nu har ett nytt helvete börjat. Nu somnar hon bra kl 19, vaknar kanske lån gång men nattas om fort (allt av pappa, hon blir bara mer ledsen när jag försöker). Sen vaknar hon mellan 1-2 och är helt omöjlig att få att somna om. Brukar bli att hon somnar runt 4-5 av att jag går med henne på promenad i vagnen. Jag kan inte få henne att somna om och min sambo orkar inte ta hela nätterna.
Hon sover nu i egen säng, hon kommer inte längre till ro brevid oss utan blir arg och ska ur sängen. Jag tror hon är närhetstörstande på nätterna, hon säger mamma ofta så jag tror hon saknar mig, samtidigt blir hon inte nöjd hur jag än bär mig åt. Vad ska vi göra??!! Känner någon igen sig?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-09-23 13:53
Glömde tillägga att hon gnäller och skriker så mycket och vi har sån sömnbrist att vi också börjat bli arga på henne på nätterna för vi är så utmattade, schyssta henne högt och jag kan ryta till på henne om säga saker som "lägg dig ner" eller "tyst" argt. Får så dåligt samvete :(