• Anonym (Yngling)

Hur pensionssparar ni?

I vuxenlivet är pensionssparande tydligen en grej. Som ekonomiskt ointresserad känns det som en djungel med alla alternativ: det ena värre än det andra.

Hur går era tankar kring pensionssparande?

Var har ni satt era pengar? Varför?

Var har ni låtit bli att ha pengar? Varför?

Hur lärde ni er om pensionssparande och hur gjorde ni för att hitta alternativet som passade er bäst?

Help a fellow Familje-livare out!

• Svar på tråden Hur pensionssparar ni?
  • Jemp

Sparar i eget ISK (utöver tjänstepension).

Hade också noll koll, gick en engångskurs via studiefrämjandet.

• Jemp

Gick förresten på en rådgivning via banken också som även hjälpte till att kartlägga. Tyvärr var hon rätt dålig på återkoppling sen så det blev mer rörigt än förtydligande.

• sextiotalist
    Anonym (Yngling) skrev 2021-09-23 11:15:25 följande:

I vuxenlivet är pensionssparande tydligen en grej. Som ekonomiskt ointresserad känns det som en djungel med alla alternativ: det ena värre än det andra.

Hur lärde ni er om pensionssparande och hur gjorde ni för att hitta alternativet som passade er bäst?

Inte alls, men jag har haft bra avsättning via mina arbeten och kommer få en helt OK pension. Min sambo hade inte heller pensionssparat och har en riktigt bra pension
  • PH76

Jag sparar och investerar privat (dock inte uttalet till pensionen) sen sätter jag av 15k i månaden som tjänstepension genom eget AB.

• Anonym (ME)
    Anonym (Yngling) skrev 2021-09-23 11:15:25 följande:

Innan jag hann hoppa på det gamla klassiska pensionssparandet så försvann den skattemässiga fördelen med det. Vi är klara med barnanskaffning och bor i hus så våra stora kostnader för vuxenlivet är redan avklarade. Men jag jobbar som tjänsteman och kommer även få en tjänstemannapension.

Privat sparar jag i ISK på olika ställen eftersom jag mest sparar i vanliga fonder eller svenska aktier.

Just nu har jag pengar sparade på Handelsbanken, Avanza, Nordnet och Lysa. Jag har även bonusar från jobbet som jag låtit bli att plocka ut och istället försöker spara till runt pensionen. Jag har lite funderingar på att även testa Opti.

Jag har inte medvetet undvikit något ställe men det är viktigt att kolla så de har insättningsgaranti.

Jag sparar mest i fonder men även lite i aktier på Avanza. Men då behöver man hänga med lite mer - vilket jag gör till och från.

Jag läser om fonder och aktier lite överallt. Men det gäller att inte tro på allt man läser. En anledning till att jag använder Nordnet är för deras Shareville där man kan följa andra sparare och få inspiration. Men annars gillar jag Avanzas sida bättre.
  • Anonym (C)

Vi insisterar i fastigheter istället för att ha ett traditionellt sparande. Hittills ligger vi på +20miljoner så vi lär klara oss gott som pensionärer.

• Limeblad

Jag löneväxlar så jag får ytterligare tjänstepension inbetald. Så långt det är möjligt att bestämma själv har jag placerat tjänstepensionen i billiga indexfonder. För att det ska vara gynnsamt att löneväxla ska man dock ha en bruttolön på 45 865 kr (efter löneväxlingen).

Det viktiga tycker jag är att ha ett långsiktigt sparande. Det är ju mycket man kan vilja ha råd med före pensionen. Som boende. Utöver mitt pensionsspar sparar jag i fonder på ett ISK . Har man inget intresse tror jag en fondrobot som Lysa är bra.

• Postman

Vi har aldrig pensionssparat. Har aldrig funnits pengar över till det. Sen är jag skeptisk till att låsa in pengar på det sättet också. Dessutom tycker jag det på ett sätt heller inte är bra att befolkning kör ett eget pensionssparande (även om jag också förstår det). Ju mer våra politiker ser hur vi sparar själva desto mer kan de då också försämra statens ansvar för pensioner.

• Anonym (F)

Börja med att få kontroll över nuläget. Har du tjänstepension från ditt jobb?

Logga in på minpension.se, där kan man få en samlad bild samt prognos.

Att sätt sig i ett bra ekonomiskt läge som pensionär behöver inte betyda att man binder pengar för utbetalning vid pensionsåldern. Hela ekonomiska situationen med boende etc spelar roll.

Att börja spara som ung är kanon, det hinner växa till sig rejält över tid. ISK och olika fondrobotar är bra tips.

Svar på tråden Hur pensionssparar ni?