Anonym (TS) skrev 2021-09-23 08:11:28 följande:
Exakt det jag är rädd för! Jag vet ju att korruptionen sträcker sig till den afghanska ambassaden i Stockholm, har en vän som kunde betala för att få det han behövde. Så jag litar ju inte alls på ambassaden.
Kan tänka mej att korruptionen är stor på ambassaden, den är ju en del av Afghanistan.
Ska man besöka Iranska ambassaden måste man ha slöja, säkert samma på afghanska, inga svenska lagar gäller ju på andra länders ambassader.
Men även utan korruption (även om det alldeles säkert skyndar på) tror jag absolut att han bara kan begära medborgarskap för barnen och få det.
När barnen är på plats i Afghanistan, om de hamnar där någon gång, då existerar inte deras svenska medborgarskap. Väldigt många länder erkänner endast det egna medborgarskapet.
Om man misstänker att risk kommer ske för kidnappning borde man kunna höra av sej till polisen och meddela misstankarna. Jag hoppas verkligen att de kan göra något.
Finns ju tyvärr en hel del fall där det skett. Men vet inget om dessa fall blivit förvarnade till polisen eller inte.
Hur som är det ju helt fruktansvärt!