• Anonym (J)

Hjälp! Vem ska jag välja?

Hej! Vem ska jag välja? Min sambo sedan 7 år eller ett nytt förhållande?

INGA DÖMANDE KOMMENTARER!

Jag har en sambo sedan 7 år som i vintras valde att lämna mig. Han kom tillbaka ett kort tag därefter varpå jag tog tillbaka honom.

Under tiden vi var isär så var jag på tinder för att spana utbud och försöka komma över sambon.

Jag pratade även lite med en kille som kommer in på jobbet då och då. (Endast kallprat). Denna killen är så vansinnigt snygg? och har en liknande bakgrund när det kommer till relation. (Blivit lämnad efter 6år).

Han är dock 8 år äldre jämfört med min sambo som är lika gammal som jag.

Kan tillägga att min sambo mår psykiskt dåligt pga jobb just nu och är inte så glad. Jag försöker göra mitt bästa för att muntra upp honom men det är sällan det hjälper.

Sexet är ok, ibland jättebra! (Han har bara varit med mig så han är lite oerfaren). Vi snackar om barn och förlova oss nu. Men jag har svårt att veta om det kommer hålla då han lämnat mig en gång. Han kom tillbaka pga att han ångrade sig, att jag är ?hans hem?.

Nu till mitt dilemma, ska jag välja min sambo och jobba tillsammans med honom.. eller ska jag välja någon ny som kan väcka känslor jag inte känt på länge? (Spänning etc?)

Jag förstår att alla känslor svalnar tillslut, men vilka känslor ska jag ändå känna efter 7 år?

• Svar på tråden Hjälp! Vem ska jag välja?
  • Anonym (Arne)

Det låter mer som att du behöver vara ensam. Tills du själv vet vad du behöver och vill ha.

• Anonym (Kimchi)

Upplevelsen att det är en dömande kommentar är oftast att den går stick i stäv mot ditt tyckande. Dvs att det kan vara en helt relevant och riktig kommentar.

Nåväl.

Det är säkert en 7 årskris för er. Ska ni fortsätta förhållandet så får ni lägga på bränsle från var sitt håll. Sätta er ner och prata igenom era önskemål och planer för förhållandet. Lyssna till varandra ordentligt. Skapa gemensamma mål. Han har en tuff situation på jobbet. Går det att förändra så det inte spiller över allt för mycket på relationen. Självklart ska ni stötta varandra och kunna delge ert arbete också.

Bra att komma fram till att ni vill samma saker framåt och har en plan på hur ni mår dit. Viktigt att vårda relationen.

Ni kanske kommer fram till att det är bäst att separera. Efter det kan du börja kika på andra män.

Det du kände nu var att du blev sedd, lyssnad på och bekräftad. Det startade pirret. Men? det ska du få av din sambo också. Då är du inte så mottaglig mer än att du ser det som ett trevligt smicker.

• Tukt

Du skriver inget om hur gammal du själv är. Om du vill skaffa barn så har ju det betydelse, för du vet ju inte om gräset är grönare på andra sidan. Känslor ja, men du vet ju inte hur det kommer funka. Så då kanske du måste börja om men att dejta för att hitta en pappa till dina barn. (om du inte adopterar, inseminerar själv då)
    Vad det gäller att din nuvarande inte mår bra, så om det enbart beror på jobbet, så borde ju det gå att lösa på sikt. Är det mer allmän psykisk ohälsa kan det ju vara svårt.

• Couchpotato
    Anonym (Arne) skrev 2021-09-22 08:06:05 följande:

Det låter mer som att du behöver vara ensam. Tills du själv vet vad du behöver och vill ha.

Helt rätt!

Man ska inte hoppa rakt in i ett nytt eller ta tillbaka någon som lämnat utan att riktigt få distans till allt först. Det kanske inte nån av dessa du ska vara med.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (J) skrev 2021-09-22 08:00:50 följande:

Hej! Vem ska jag välja? Min sambo sedan 7 år eller ett nytt förhållande?

INGA DÖMANDE KOMMENTARER!

Jag har en sambo sedan 7 år som i vintras valde att lämna mig. Han kom tillbaka ett kort tag därefter varpå jag tog tillbaka honom.

Under tiden vi var isär så var jag på tinder för att spana utbud och försöka komma över sambon.

Jag pratade även lite med en kille som kommer in på jobbet då och då. (Endast kallprat). Denna killen är så vansinnigt snygg? och har en liknande bakgrund när det kommer till relation. (Blivit lämnad efter 6år).

Han är dock 8 år äldre jämfört med min sambo som är lika gammal som jag.

Kan tillägga att min sambo mår psykiskt dåligt pga jobb just nu och är inte så glad. Jag försöker göra mitt bästa för att muntra upp honom men det är sällan det hjälper.

Sexet är ok, ibland jättebra! (Han har bara varit med mig så han är lite oerfaren). Vi snackar om barn och förlova oss nu. Men jag har svårt att veta om det kommer hålla då han lämnat mig en gång. Han kom tillbaka pga att han ångrade sig, att jag är ?hans hem?.

Nu till mitt dilemma, ska jag välja min sambo och jobba tillsammans med honom.. eller ska jag välja någon ny som kan väcka känslor jag inte känt på länge? (Spänning etc?)

Jag förstår att alla känslor svalnar tillslut, men vilka känslor ska jag ändå känna efter 7 år?

Vem du ska välja... givetvis ingen av dem. Båda verkar vara fel.

Din sambo lämnade dig för att undersöka grönare gräs och kom tillbaka när gräset tydligen inte var så grönt som han trodde. Iom det visade han oxå klart och tydligt vad han tycker du är värd. Du är ett andrahandsval som han har i brist på nåt bättre. Så fort något bättre dyker upp kommer han dra igen.

Den nya killen känns mer som en trampolin ur ditt befintliga förhållande. Att han dessutom är 8 år äldre är väl inte heller optimalt. Att ni skulle ha något gemensamt genom att han oxå blivit lämnad säger inte ett dugg för du vet väl inte varför han vart lämnad... kan lika gärna bero på att han bettet sig som en röv eller är väldigt svår att leva med. OBS! jag säger inte att det måste vara så, jag säger att det KAN vara så och att han blev lämnad inte nödvändigtvis gör er till soulmates.
  • Anonym (Z)

Börja med att dumpa den så kallade sambon. Han kommer troligen dumpa dig igen. Om han dessutom visar tendenser till psykisk ohälsa så kan det bli asjobbigt att ha barn med honom.

När du är solo igen så ut och dejta. Lås dig inte för fort och i synnerhet inte med någon som är 8 år äldre.

• Frångötet

Du har en en kille som du bott med i 7 år som lämnat dig men kommit tillbaka till dig eftera att han lämnat dig, detta är tecken på stt han älskar dig och ej kan vara utan dig!

Om du völjer den andra så kan det va så att han ligger med dig några ggr och säger hejdå och då förlorar du bägge!

Psykiska problem försvinner bara att jobba på det så skall du se att det blir bra.

• Anonym (J)

Tack för alla svaren!! Kommer ge sambon ett riktigt försök till.

• Mrs vanilla

Jag hade tagit avstånd från allt och bara haft tid att reflektera över vad du faktiskt vill. Jag känner själv att jag gjort det ?misstaget? i mitt liv, förhållande i 5 år och direkt in i ett förhållande ytterligare 5 år. Känner nu i efterhand att jag hade behövt tid för bara mig själv.

• Anonym (K)

Ingen av dem! Din f.d. sambo dumpade dig och den nya är bara en rebound. Se till att jobba med lite självutveckling och hantera dina känslor efter en sabbad relation innan du ger dig in i nåt nytt, det inte är sjysst mot andra som du håller på nu, och du skapar bara ledsamheter för alla inblandade.

• Ordinär Man

Du bör hålla igång båda relationerna.

Du bör också uppmuntra din man att skaffa sig mer erfarenhet än bara du.

• Anonym (A)
    Låter helt rätt.
  • Kungsholmsbo

Vet ju ingenting om er. Det enda vi vet är att du blivit lämnad, att ni inte har barn och att du tittar efter annat (oavsett orsak). Svaret på den ekvationen är - lämna honom.

Ni har ingenting som binder er till varandra - förutom minnen såklart. Men av dessa minnen finns där ett riktigt dåligt - att han faktiskt tagit steget och lämnat dig.

Jag personligen skulle aldrig bli tillsammans med någon som tagit steget och lämnat mig.

Du är fri att gå och göra som du vill. Ni har inga barn att ta hänsyn till. Du kan alltså modellera ditt liv så som du själv vill med en ny man som troligen passar dig bättre nu.

• Anonym (A)
    Håller med
  • Gladoptimist

Om du inte har barn, så välj en ny..

Om du har barn, mycket mycket svårare...

Svar på tråden Hjälp! Vem ska jag välja?