Pcos, oro och tankar
Hej!Detta är mitt första inlägg här.
Jag skulle vilja höra om någon annan är i samma sits som jag är eller känner någon eller liknande. Jag är nu 23 år gammal, har alltid varit väldigt smalbyggd med väldigt små bröst (a-kupa) och stundtals acne , där jag var tvungen att ta roaccutan under 7 månaders tid ungefär. Jag började på p-piller när jag var 16 år gammal och testade massor av olika preventivmedel som spiral, p-stav, p-plåster och massa olika p-piller då jag tyckte inget riktigt funkade för mig. Jag har pcos och blev diagnosticerad i slutet av 2019 (medan jag fortfarande gick på p-piller dessutom?!). Jag gick av p-piller några månader efter och jag har sedan dess haft regelbunden mens men diff på +- 3-4 dagar hit och dit ibland, men för det mesta helt regelbundet. Min mens är nästan aldrig sen förutom en gång när den var sen med 2 veckor typ. Men jag var på koll efter jag slutar med p-piller och då var pärlbanden kvar och hon tyckte inte det såg särskilt bra ut. Jag gick sedan tillbaka till henne ett år efter för att se så allt såg okej ut, hade då varit av p-piller i lite mer än ett år. Då kunde hon se ett ägg komma från vänster äggstock?! Hon sa även att det var ett treskiktat endometrium, så detta tyder iallafall på ägglossning (just då iaf). Jag har även natural cycles som genom temperatur har kunnat bekräfta en del ägglossningar (vilket jag inte vet om jag kan lita på helt). Jag har nu bra hy med finnar då och då (om jag äter mycket socker t.ex, som vem som helst typ), jag har fått lite ökad behåring och jag tappade även väldigt mycket hår innan sommaren som jag antar har att göra med stress (detta har avstannat nu, peppar peppar). Men jag undrar iallafall om det är någon i denna grupp som har varit med om något liknande och där pcos-en var relaterad till år av p-piller och byte av massa olika preventivmedel som kan ha f*ckat up hormonsystemet. Och isåfall hur lång tid har det tagit för er att bli återställda och bli av med pärlbanden och symtomen runt om som ökad behåring osv?
Jag undrar även om någon med liknande symtom (smal, regelbunden mens, ökad behåring osv) ändå kunnat få barn? Trots uppenbar ökad mängd androgener i kroppen?
Jag har stressat över detta så otroligt mycket så att det har förstört mitt liv på så många plan, jag har haft så mycket ångest för att jag aldrig ska kunna få barn. Jag skulle behöva en del solskenshistorier och stöd och råd från personer som är i liknande sits som jag.
Tacksam för svar!