• Anonym (B)

Hjälp mig att förstå

Jag lämnade exet för ett halvår sedan. Ett dramatiskt förhållande och mycket destruktivt vilket således gjorde att avslutet blev väldigt dramatiskt. Jag fick motta ett stort antal meddelanden av mindre trevlig karaktär där jag var det ena och det andra tills det gått ett tag och exet skrev att hen inte ville ha med mig att göra längre. Skönt tänkte jag. Efter det kommer det ändock sporadiska sms. Om inget speciellt. Det kan vara en rolig bild, något roligt som inträffat, ett grattis på födelsedagen. Jag upplever att jag måste svara vilket jag gör, på ett artigt sätt. Kontakten brukar dö ut efter det för att sen starta om på liknande sätt ett kort tag efter. Hur resonerar ni, bör man ha fortsatt kontakt med sitt ex, vilka skyldigheter är ens egna och vad tror ni att hen menar med att ständigt söka en kontakt som sedan dör ut lika snabbt? Nu har det varit tyst 2 veckor men enligt tidigare mönster bör sms komma inom den närmaste veckan. Tacksam för stöttning

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • Anonym (Fri?)

Om ni inte har barn Ihop så kan du blockera exet lätt.Tänk på dig själv nu.Mår du inte bra när han kontaktar dig,så är det nog bäst för dig själv att avbryta kontakten.

• Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:32:13 följande:

Jag lämnade exet för ett halvår sedan. Ett dramatiskt förhållande och mycket destruktivt vilket således gjorde att avslutet blev väldigt dramatiskt. Jag fick motta ett stort antal meddelanden av mindre trevlig karaktär där jag var det ena och det andra tills det gått ett tag och exet skrev att hen inte ville ha med mig att göra längre. Skönt tänkte jag. Efter det kommer det ändock sporadiska sms. Om inget speciellt. Det kan vara en rolig bild, något roligt som inträffat, ett grattis på födelsedagen. Jag upplever att jag måste svara vilket jag gör, på ett artigt sätt. Kontakten brukar dö ut efter det för att sen starta om på liknande sätt ett kort tag efter. Hur resonerar ni, bör man ha fortsatt kontakt med sitt ex, vilka skyldigheter är ens egna och vad tror ni att hen menar med att ständigt söka en kontakt som sedan dör ut lika snabbt? Nu har det varit tyst 2 veckor men enligt tidigare mönster bör sms komma inom den närmaste veckan. Tacksam för stöttning

Varför blockar du inte ditt ex om du nu inte vill ha kvar kontakten?
  • Anonym (aaa)

Jag förstår inte varför du svarar? Det kommer en random bild, nåt kul - jaha? Du har ingen som helst plikt att svara. Om du svarar för att du vill ha någon form av kontakt så väljer du det, men eftersom du skrev tråden tolkar jag det som att du inte riktig vill det? 

• Anonym (B)

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

• Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:57:18 följande:

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

Hade du känt att ansvar för att inte överge så hade du inte övergett honom, dvs gjort slut. Du har övergett henom, och det du gör nu är inte till gagn för honom. Tror du på allvar att du hjälper honom att gå vidare? Eller så vill du själv ha bekräftelse från honom.
  • Anonym (aaa)

Du måste göra ett val här. Du har hittat på att du har det här ansvaret - det har du inte! 
    Det är heller inte ditt fel att en person mår dåligt, det kan det inte vara om det inte är så att du plockat på personen (typ). At göra slut och den andre blir ledsen, ja sånt händer givetvis, men det betyder inte att du måste ansvar för personens mående nu. Hur länge har du tänkt finnas där menar du? Och vad kommer det betyda på sikt? Kommer personen försöka ta dig tillbaka? 
    Och dessutom: att skicka en kul bild är INTE att kontakta för att man mår dåligt. Om personen mår dåligt får den väl skriva det rakt ut. 

Finns det någonting i dig som faktiskt gillar när det kommer sms? Gillar du att känna dig behövd? 
  • Anonym (Fri?)

Nej du har inget ansvar för honom.Han tänker på sina behov och kontaktar dig och du accepterar detta.
  • Anonym (B)

Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.

• Anonym (B)

Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.

• Anonym (aaa)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 13:21:54 följande:

Fast ibland tror folk att de är så osjälviska och enbart gör det för den andres skull, men att man innerst inne i hjärtat ändå tycker om att få "något" från den andre, även om relationen inte var bra.

Men oavsett så fattar du väl själv att det inte är sunt det du sysslar med? Blocka är väl det bästa sättet så slipper du vela nästa gång det kommer ett fånigt foto. 
    Du är nog vad man kan kalla för medberoende, eftersom du tycker du är skyldig till personens mående. Den personen mår nog bäst att du "försvinner" så att person får en chans att i sin tur släppa dig, eller hur? 
    Om ditt mår är att hjälpa den personen så gör du absolut inte det. Den personen behöver hitta någon annan att prata med om sitt mående. 
Svar på tråden Hjälp mig att förstå