• Anonym (Ts)

Abort efter vecka 18 pga psykisk ohälsa /social situation?

Hur illa måste det vara för att man ska få göra det?

Tror inte jag skulle klara det ändå men har tänkt på det och ibland känns det som enda utvägen.

Är i vecka 18+ nån dag nu och relationen med pappan har precis tagit slut. Har lidit av ångest och självmordstankar från och till hela graviditeten och nu är det värre såklart.

Har inget missbruk, däremot dricker pappan mycket varje dag.

Det är alltså inget jag har bestämt att jag skulle göra om jag fick men undrar om mjöligheten ens finns.

• Svar på tråden Abort efter vecka 18 pga psykisk ohälsa /social situation?
  • Maya84

Etter vecka 18 så ska du ha ett särskilt "tillstånd" för aborten. Psykisk ohälsa är en av anledningarna. Prata med läkare och socialstyrelsen så får du råd och hjälp med et.

• Anonym (...)

Om du mår dåligt redan nu kommer du inte må bättre av att föda fram ett halvgånget barn. Ta hjälp och bearbeta detta. Du kommer må bättre när hormonstormarna har lagt sig. Då har du ett fantastiskt barn som du kommer att älska över allt annat. 

• Anonym (Kan bli svårt)

Jag vet inte riktigt,men det är kanske inget att rekommendera.(beroende vad läkaren säger).

• Anonym (Våga be om hjälp)

Jag tror att du skulle behöva ha någon att prata med, vänd dig till din bm så kan hon hjälpa dig eller Vårdcentralen för vidare kontakt.

Svar på tråden Abort efter vecka 18 pga psykisk ohälsa /social situation?