• Anonym (Svarten)

Finns det någon som är svartsjuk och skulle behöva likasinnad att disskutera med?

Hej

Är sambo sedan mer än 20 år. Två barn tillsammans. Under hela förhållandet har jag till och från kämpat med svartsjuka som kan gnaga mig till vansinne.

Jag har gått i terapi men det har tyvärr inte hjälpt. Jag har aldrig kunnat disskutera med någon som har samma problem och som också vill kunna njuta av livet utan svartsjukan. Tänkte fråga om det finns någon här som skulle vilja disskutera olika situationer som sker i vardagen. Kanske kan vi hjälpa varandra och se om vi känner igen oss. Förhoppningsvis kanske vi kan lära oss att se på situationer ur den andres perspektiv.

Mvh

Svarten

• Svar på tråden Finns det någon som är svartsjuk och skulle behöva likasinnad att disskutera med?
  • Tukt

Kan ju vara fel, men kommer att tänka på ordspråket "den blinde leder den halte".
    Klart två personer med samma problem i någon mån kan vara ett stöd för varandra. Samtidigt är väl risken påtaglig att ni stannar i bitterhet och svartsjuka och kanske rent av förstärker den.

• Anonym (Svarten)

Hej

Den risken finns förstås. Men jag hoppas att genom att prata med andra om deras situation kanske man kan se det från den andra sidan. Jag hoppas även att genom att dela erfarenheter så kanske man kan hjälpa varandra.

Mvh

Svarten

• Anonym (A)
    Tukt skrev 2021-09-07 08:21:49 följande:
    Kan ju vara fel, men kommer att tänka på ordspråket "den blinde leder den halte".
    Klart två personer med samma problem i någon mån kan vara ett stöd för varandra. Samtidigt är väl risken påtaglig att ni stannar i bitterhet och svartsjuka och kanske rent av förstärker den.
    Håller med
  • Tukt

Säger alltså inte att det är fel. Men har av egen erfarenhet hamnat i liknande lägen, även om det inte handlat om svartsjuka specifikt. Så jag tror att om du gör det, så ha den tanken med dig, och ha gärna en eller flera att prata med som kan balansera upp det en smula.

Svar på tråden Finns det någon som är svartsjuk och skulle behöva likasinnad att disskutera med?