• Majala

Sova med täcke/filt

När började era barn sova med täcke eller filt?

Sonen på snart 1 år vaknar ibland med kalla fötter numera. Innan sommaren sov han i sovpåse men en sån skulle han aldrig acceptera nu när han kan stå och gå, han sover därför bara i pyjamas nu.

Är livrädd för att låta han sova med täcke, filt och snutte på nätterna när jag inte kan hålla koll på att han inte får dem över ansiktet men i vilken ålder kan man börja våga?

• Svar på tråden Sova med täcke/filt
  • Annita

Minns inget annat än att de sov med filt från första början

• moaguuun

Om han är snart 1 så kan han väl inte kvävas av en filt? Börja med en tunn filt om du tycker det känns obehagligt 

• Trippelmamma76

Från neo och framåt! Mina barn skulle blivit helt nedkylda annars! Förstår inte detta med att vissa föräldrar nuförtiden inte har filt/täcke på sina barn?

• Duckan

Alltid haft täcke och filt. Känns kallt och omysigt utan.

• Stålmamma

Från dag 1 har alla 6 barn haft filt/täcke på sig. Jag hade frusit ihjäl utan täcke när jag sover och tänker att barnen lär väl också tycka det är kallt utan

• LadyJane

Varför är det farligt att få täcket över ansiktet? Du ska väl inte stoppa i barnet i en lufttät plastsäck?

Tycker att det låter elakt att låta barnet sova i bara pyjamas. De flesta barn, och många vuxna, vill ha det ombonat när de sover.  Skulle du vilja sova så, påklädd men utan täcke?

• nirakanna2

Vår son har haft nåt över sig från start. Efter året sov han som en tornado och sparkade han alltid av sig och vi gillade att ha riktigt svalt i sovrummet när vi bodde i hus, så över vintern hade han en fleeceoverall över pyamasen, vilket blev helt lagom

• Hallonpaj83

Min tjej har haft det sen dag 1. (Dock vill hon aldrig ha det på sig, åker alltid av under natten)

du kan köpa en gallerfilt till barnet. Det värmer trots att det är små hål i stickningen. Mitt barn har flera gallerfiltar hemma som jag varvat med. Nu är barnet något äldre än ditt så hon har även vanliga filtar på sig

• trollhona
    Majala skrev 2021-09-06 10:14:47 följande:

När började era barn sova med täcke eller filt?

Sonen på snart 1 år vaknar ibland med kalla fötter numera. Innan sommaren sov han i sovpåse men en sån skulle han aldrig acceptera nu när han kan stå och gå, han sover därför bara i pyjamas nu.

Är livrädd för att låta han sova med täcke, filt och snutte på nätterna när jag inte kan hålla koll på att han inte får dem över ansiktet men i vilken ålder kan man börja våga?

Köp en pyjamas med fötter på. Finns på lindex bla. Håller värmen bra och ger dig mindre ångest.

Pyjamas med footies och kaniner | Lindex
  • Limeblad

Jag har en muslinfilt men min bebis är mycket yngre. Det är väl främst de tre första månaderna som är känsliga när de inte har förmågan att få bort ett tungt täcke som råkat hamna över ansiktet.

Svar på tråden Sova med täcke/filt