• Noslrac

Graviditetssymtom innan BIM

Hej! Skulle vilja diskutera graviditetssymtom innan BIM!

Min mens är beräknad att komma 11/9. har en lutealfas på cirka 17 dagar (relativt lång tid mellan ägglossning och mens då om jag förstått det rätt).

Sedan ägglossning (?bekräftad? med positivt ägglossningstest) har jag haft känningar i nedre delen av magen. Ibland som hugg, ibland som att det drar/spänner. Alltså varje dag nu i 13 dagar. Detta har aldrig hänt förut. Känns inte som gaser för gasig är jag inte och går inte över av toalettbesök eller liknande. Toalettbesöken är som vanligt så ej förstoppad. Smärtan varierar från att kännas på höger sida, vänster sida och i mitten.

Idag i bilen började jag plötsligt storgråta och skratta om vartannat. Gick inte att stoppa. Tänkte inte på något utan bara bröt ihop i någon slags känslostorm och sedan helt plötsligt försvann det och jag var som vanligt. Heller inget som hänt förut. Har sedan igår även väldigt känsliga bröstvårtor men annars gör brösten inte ont. Inte heller något speciellt illamående. Har blivit väldigt yr men endast två gånger under förra veckan. Annars känner jag mig väl ganska mycket som mig själv. Lite extra trött men kan ju bero på annat. Vad tror ni?? Jag kommer att ta ett test om mensen uteblir den 11/9 men är ju så himla nyfiken och vill bara höra vad ni tror, mest för att det är intressant. Har någon haft samma symtom och det visat sig att ni varit gravida?? Vad har ni annars haft för symtom INNAN BIM? Tack hej!

• Svar på tråden Graviditetssymtom innan BIM
  • Anonym (E)

Du kan omöjligt ha grav.symptom första veckan efter ÄL eftersom ägget inte ens har fäst och din kropp inte har börjat producera hormoner, vilket tar ytterligare några dagar innan det är så mkt att det kan påverka.

• Anonym (G)
    Anonym (E) skrev 2021-09-05 13:04:27 följande:

Du kan omöjligt ha grav.symptom första veckan efter ÄL eftersom ägget inte ens har fäst och din kropp inte har börjat producera hormoner, vilket tar ytterligare några dagar innan det är så mkt att det kan påverka.

Om jag förstått det rätt så är det 11 dagar sedan ts hade ägglossning? Jag plussade 9 dagar efter ägglossning (4 dagar före bim) så rimligen bör ts NU kunna ha gravsymptpm (även om det hon känt direkt sedan ägglossning inte kan vara det)
  • Kiwikiwi
    Noslrac skrev 2021-09-05 11:31:57 följande:

Hej! Skulle vilja diskutera graviditetssymtom innan BIM!

Min mens är beräknad att komma 11/9. har en lutealfas på cirka 17 dagar (relativt lång tid mellan ägglossning och mens då om jag förstått det rätt).

Sedan ägglossning (?bekräftad? med positivt ägglossningstest) har jag haft känningar i nedre delen av magen. Ibland som hugg, ibland som att det drar/spänner. Alltså varje dag nu i 13 dagar. Detta har aldrig hänt förut. Känns inte som gaser för gasig är jag inte och går inte över av toalettbesök eller liknande. Toalettbesöken är som vanligt så ej förstoppad. Smärtan varierar från att kännas på höger sida, vänster sida och i mitten.

Idag i bilen började jag plötsligt storgråta och skratta om vartannat. Gick inte att stoppa. Tänkte inte på något utan bara bröt ihop i någon slags känslostorm och sedan helt plötsligt försvann det och jag var som vanligt. Heller inget som hänt förut. Har sedan igår även väldigt känsliga bröstvårtor men annars gör brösten inte ont. Inte heller något speciellt illamående. Har blivit väldigt yr men endast två gånger under förra veckan. Annars känner jag mig väl ganska mycket som mig själv. Lite extra trött men kan ju bero på annat. Vad tror ni?? Jag kommer att ta ett test om mensen uteblir den 11/9 men är ju så himla nyfiken och vill bara höra vad ni tror, mest för att det är intressant. Har någon haft samma symtom och det visat sig att ni varit gravida?? Vad har ni annars haft för symtom INNAN BIM? Tack hej!

Jag hade sedan ägglossningen rätt mycket värk i livmodern, precis som jag haft under ägglossningen. Plussade svagt men ändå tydligt på äl+ 11 (första gången jag testade).
  • Anonym (Hejsvejs)

Vet du att du hade oskyddat nära ägglossning? Har du koll på den genom ex test/temperatur eller något? :)

Jag har varit gravid en gång vilket resulterade i abort i vecka 7. Jag kände då inget särskilt förutom att jag var uppblåst, hade ömma bröstvårtor och illamående i kanske 1,5 vecka innan det. Men jag var ju också totalt omedveten om att graviditet ens var en möjlighet.

Nu går jag inte på prev.medel utan på temperatur och ägglossningstest. Vi varken försöker skaffa barn eller starkt undvika det. Hade ägglossning för 6/7 dagar sedan förmodligen, och sannolikt 5-6 dagar till mens (har rätt kort luteal fas). Vi körde då finska rycket 3 dagar före äl, 1 dag efter äl, och 100% oskyddat 2 dagar efter det jag tror var äl. Vet att det är så himlaaa tidigt, men känner igen mig i hur känner. Man blir så nyfiken och otålig. Jag har känt molvärk hela dagen, som om mensen skulle komma typ idag eller imorgon, vilket den inte ska. Även omrörd mage. Och det kan jj vara så att ägget har fäst i livmodern vid det här laget, men det är ju inte ens en självklarhet.... såå jaa. Kroppen är konstig..

När tänkte du börja testa?

• Esolle

Jag menar inte att skrämma dig men om det visar sig att du är gravid och smärtan kommer som hugg så var uppmärksam om det blir värre. Åk då in till gynakuten för att utesluta att det är någon komplikation.

Till något annat så är min bim också nu i veckan. Fick negativt på tidigt test igår men har fortfarande hoppet uppe. Har också molande mensvärk och ömma bröst. Håller tummarna för oss!

Svar på tråden Graviditetssymtom innan BIM