• Aniiee

En grovt tillyxad jämförelse mellan hur långt en sjukpensionärs inkomst räcker, 2007 vs 2021

Det här är en egen post för ett inlägg jag skrev i tråden "Grattis alla sjuk och arbetslösa". I den här tråden har jag skalat av jämförelsen med undersköterskor eftersom jag egentligen inte är intresserad av att ställa grupper mot varandra, och koncentrerar mig på just skillnaden mellan förut och nu. Men originalinlägget finns så klart kvar id en andra tråden för den som är intresserad.

Om jag tillägger något som inte står i originalinlägget så gör jag det mellan sånna här: [] Jag har även rättat några skrivfel. Förhoppningsvis....

Bara för att så gör vi så här, jämförelse med 2007 pga första året efter 2003 [året då sjukpension blevsjukersättning] som jag hittat alla uppgifter för så vi tar det året som utgångspunkt

Sjukersättning, grundnivå (över 50% av alla med sjukersättning för på grundnivå):
    2007: brutto: 8060 kr,   netto: 6214 kr
    2021: brutto: 10036 kr, netto:7847 kr

[bruttosuman är tagen från Försäkringskassans pdf över aktuella belopp 2007. samt den nu aktuella sidan för detsamma. Netto-summan är uträknad för min kommun, ej medlem i svenska kyrkan, på sidan Ekonomifakta, där man kan gå tillbaka till andra år och se vad skatten var då]

Och här kommer det mer grovt tillyxade, men enligt mig nästan mer intressanta: Utgifterna. Konsumentverket räknar varje år ut något som förr (!) kallades "skäliga levnadskostnader". Idag är de inte så direkta i att kalla det för det, men de gör samma beräkningar fortfarande. Idag kan man hitta de [aktuella siffrorna] i foldern "koll på pengarna" eller i deras budgetkalkyl online. Som sagt är det mellan tummen och pekfingret, och alla gör sina egna val, men det ger en bild, och nej, det är inte exakt alla utgifter en människa kan ha....

Så, hur såg deras uträkning ut för 2007? Hur ser den ut idag? Kategori för kategori, månadsvis.

Livsmedel (31-60 år, all mat lagas hemma):
    2007: 1400 kr
    2021: 2750 kr
    Ökning: 96,43%

Intressant sidnot om maten från 2007, där står: OBS! Den som är ensamstående lägger till 100 kr, för dyrare, mindre förpackningar, samt mer svinn. Beloppen för vuxna gäller vid låg fysisk aktivitet. Med en rask prommenad 30 min/dag, lägg till 70 kr. Om vi tillämpar samma idé för 2021 skulle vi alltså lägga till 196 kr för ensamstående plus ca 137 för att kompensera prommenaden.

Kläder och skor (31-49 år, kvinnor, enl 2007, 2021 gör ingen åtskillnad på år el kön):
    2007: 500 kr
    2021: 510 kr
    Ökning: 2% (inte så stor skillnad alltså)

Fritid och lek, mobil 2021(31-49 år på 2007, och 2007 ingår mobiltelefon och dito telefoni i detta, vilket det inte gör i 2021 år budget, så jag lade in den posten här):
    2007: 470 kr
    2021: 640 kr plus 150 kr mobil
    Ökning. 68,09%

Personligt hygien (här ingår för båda åren hårklippning var 6e vecka, men däremot inte ex toapapper. Kvinnor 31-49 för 2007, 2021 gör ingen skillnad):
    2007: 310 kr
    2021: 660 kr
    Ökning: 112,9%

Förbrukningsvaror, 1 person:
    2007: 100 kr
    2021: 130 kr
    Ökning: 30%

Hemutrustning (detta är möbler, husgeråd, textilier mm.):
    2007: 520 kr
    2021: 590 kr
    Ökning: 13,16%

Media (här ingår kostnader för TV (gamla tv-licensen, nya streamingtjänster), dagstidningar, fast telefoni, mm, mm liknande saker)
    2007: 750 kr
    2021: 1430 kr
    Ökning: 90.67%

Totalt:
    2007: 4050 kr
    2021: 6710 kr

Om vi säger att alla ska lägga så här mycket pengar på dessa poster, hur mycket har //...// sjukpensionären kvar i plånboken att betala räkningar och annat leverne med?

2007: 2164 kr
    2021: 1137 kr
    Skillnad: -47,64%

Tilläggas kan att, ja, de flesta med sjukersättning även får bostadstillägg att betala delar av hyran med, så låt oss dra det också ett varv, bara för att.

2007 var maxbeloppet för bostadstillägg 4500 kr. Snitthyran i hela Sverige för en 2-rummare på 60 kvm var 4200 kr i månaden. Dock kunde man bara få 93% av sin hyra i bostadstillägg, så hade man en hyra på 4200 kr fick man ca 3900 kr och betala 300 kr av sin övriga inkomst.

2021 är maxbeloppet för bostadstillägg 5220 kr, men det är lite krångligare än att bara säga så. Man får idag 96% av en hyra upp till 5000 kr, och har man högre hyra än så får man ytterligare 70% av det överskjutande beloppet upp till 5600. Idag är Sveriges snitthyra för en tvåa på 60 kvm 6030 kr (2020).

Förr var alltså snitthyran lägre än bostadstillägget. Idag är det tvärt om.

Lägg på detta också så klart alla övriga utgifter som //...// sjukpensionären har. Transport, vård, osv.

Gör med detta, vad ni vill.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Svar på tråden En grovt tillyxad jämförelse mellan hur långt en sjukpensionärs inkomst räcker, 2007 vs 2021
  • Anonym (Länge sen)

Tack. Ett innerligt tack. {#emotions_dlg.flower}

/sjukpensionären som vare sig är lat eller hemma för att bli miljonär

• Aniiee
    Anonym (Länge sen) skrev 2021-09-03 16:21:59 följande:

Tack. Ett innerligt tack. {#emotions_dlg.flower}

/sjukpensionären som vare sig är lat eller hemma för att bli miljonär

Det var så lite så.
  • Anonym (Satan Klaus)

- You will own nothing and be happy.  /Schwab

• Anonym (klyftan)

Tack! Vilken intressant, och samtidigt skrämmande, sammanställning!

Längre och längre bort från ett anständigt liv glider de som till följd av sjukdom tvingas leva på sjukersättning.

Jag hörde nyligen Elisabeth Svantesson (M) sitta och dilla i budgetdebatt om sådant som hon uppenbarligen inte begriper ett skvatt av, såsom att det skulle vara uppmuntrande för sjuka att sakna pengar. Jag skulle vilja se henne klara en enda månad på lägsta nivån av sjukersättning!

Själv är jag snart uppe i tio år med sjukersättning och utöver att jag hela tiden blir sjukare växer även klyftan mellan mig&mitt liv och andra, arbetande friskas liv.

Jag har inte varit till en tandläkare på 17 år och inte till en tandhygienist på 11 år. Jag har inte varit till frisör på 12 år. När min gamla mobiltelefon från 2010 gick sönder ifjol fick jag överta en äldre smartphone som inte har något ljud, så man kan inte prata i den. Jag kan inte köpa nya kläder, utan är hänvisad till loppis. Jag har en gammal dator som det  tex. inte går att installera bankid på, och den dagen datorn går sönder kommer jag inte kunna skaffa någon ny. När frikortet för sjukvård går ut får jag ransonera vårdbesöken (sjukgymnastik tex., som jag egentligen behöver 2 ggr./vecka) och sprida ut dem under någon månad för att ha råd tills jag kommit upp i frikortsnivå igen. Mina glasögon är från 2012, billigaste plastmodellen som nu är så repiga och suddiga att jag får luta huvudet på ett speciellt sätt för att kunna se genom dem. Jag kan med min "inkomst" inte stå på ett hyreskontrakt själv utan borgensman (om inte hyran är extremt låg). Jag kan inte påverka min ekonomi alls eftersom maxbeloppet jag får "tjäna" (här räknas även ev. bidrag ur fonder in) per år utan att bostadstillägget minskas är 2000:-. Såhär kommer mitt liv vara för evigt, om inte någon plötsligt kan bota min sjukdom.

Allt här i livet är inte materiella ting, tack och lov, och jag är en mästare på att ta vara på de små glädjeämnena i livet. Det är dock oundvikligt att "halka efter" när man lever så fattigt som jag gör. Dåliga tänder, kökssaxklippt hår, ingen modern teknik, omsydda loppiskläder och skor som någon annan har gått in. Ibland är det som att jag lever i ett fängelse, där jag kan se världen utanför, höra talas om bankid, swish, utprovade löparskor och linser, men aldrig nånsin kommer jag få tillgång till något av det. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (klyftan) skrev 2021-09-26 01:14:19 följande:

Tack! Vilken intressant, och samtidigt skrämmande, sammanställning!

Längre och längre bort från ett anständigt liv glider de som till följd av sjukdom tvingas leva på sjukersättning.

Jag hörde nyligen Elisabeth Svantesson (M) sitta och dilla i budgetdebatt om sådant som hon uppenbarligen inte begriper ett skvatt av, såsom att det skulle vara uppmuntrande för sjuka att sakna pengar. Jag skulle vilja se henne klara en enda månad på lägsta nivån av sjukersättning!

Själv är jag snart uppe i tio år med sjukersättning och utöver att jag hela tiden blir sjukare växer även klyftan mellan mig&mitt liv och andra, arbetande friskas liv.

Jag har inte varit till en tandläkare på 17 år och inte till en tandhygienist på 11 år. Jag har inte varit till frisör på 12 år. När min gamla mobiltelefon från 2010 gick sönder ifjol fick jag överta en äldre smartphone som inte har något ljud, så man kan inte prata i den. Jag kan inte köpa nya kläder, utan är hänvisad till loppis. Jag har en gammal dator som det  tex. inte går att installera bankid på, och den dagen datorn går sönder kommer jag inte kunna skaffa någon ny. När frikortet för sjukvård går ut får jag ransonera vårdbesöken (sjukgymnastik tex., som jag egentligen behöver 2 ggr./vecka) och sprida ut dem under någon månad för att ha råd tills jag kommit upp i frikortsnivå igen. Mina glasögon är från 2012, billigaste plastmodellen som nu är så repiga och suddiga att jag får luta huvudet på ett speciellt sätt för att kunna se genom dem. Jag kan med min "inkomst" inte stå på ett hyreskontrakt själv utan borgensman (om inte hyran är extremt låg). Jag kan inte påverka min ekonomi alls eftersom maxbeloppet jag får "tjäna" (här räknas även ev. bidrag ur fonder in) per år utan att bostadstillägget minskas är 2000:-. Såhär kommer mitt liv vara för evigt, om inte någon plötsligt kan bota min sjukdom.

Allt här i livet är inte materiella ting, tack och lov, och jag är en mästare på att ta vara på de små glädjeämnena i livet. Det är dock oundvikligt att "halka efter" när man lever så fattigt som jag gör. Dåliga tänder, kökssaxklippt hår, ingen modern teknik, omsydda loppiskläder och skor som någon annan har gått in. Ibland är det som att jag lever i ett fängelse, där jag kan se världen utanför, höra talas om bankid, swish, utprovade löparskor och linser, men aldrig nånsin kommer jag få tillgång till något av det. 

Det låter som att du lever under existensminimum, du borde få socialbidrag så du kan få ordentliga glasögon, gå till tandläkaren osv.
  • Aniiee

En tanke jag har haft under hösten, som kanske någon vill svara på? Hur har ni med sjukersättning haft det med elräkningarna? 

• Aniiee

Jag tänkte på denna tråd. Ska vi ta en ny titt? 2021 vs 2022? Det har ju ändå hänt lite på inkomstsidan, och utgiftsposterna hos Konsumentverket mm har ju också justerats. Men inte sen i Januari. 

Ny-gammalt för i år är att de lagt till kostnad för hushållsel igen. En annan post som jag inte hade med förra gången var hemförsäkring, som de har en post för. 

Så....

Sjukersättning:
    2021: Brutto: 10036 kr Netto: 7847 kr
    2022: Brutto: 11190 kr Netto: 9559 kr

Så utgifterna i denna grova jämförelse då?

Livsmedel, all mat tillagas hemma:
    2021: 2750 kr
    2022: 2860 kr
    Ökning: 45

Hemutrustning:
    2021: 590 kr
    2022: 980 kr
    Ökning: 66%

Media:
    2021: 1430 kr
    2022: 1470 kr
    Ökning: 2,8%

Kläder och skor:
    2021: 510 kr
    2022: 510 kr
    Ingen ändring

Fritid, lek, mobil:
    2021: 790 kr
    2022: 800 kr
    Ökning: 1,27%

Hygien:
    2021: 660 kr
    2022: 660 kr
    Ingen ändring

Förbrukningsvaror:
    2021: 130 kr
    2022: 120 kr
    Minskning: 7,69%

Totalt:
    2021: 6710 kr
    2022: 7400 kr

Kvar i plånboken:
    2021: 1137 kr
    2022: 2159 kr

Alltså nästan tillbaka på samma nivå som 2007. Alltid något.

Vad gäller elen så har Konsumentverket satt den till 300 kr för en person i år. Jag vet ärligt inte hur rimligt det är, varken i år eller förra året. Min egna el är mycket dyrare men vi är 2 och har en hel del elektrisk utrustning.

Vad gäller hemförsäkring är den satt till 110 kr 2021 och 140 kr 2022, i en "mellanstor stad"

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Dags för en ny uppdatering?

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Man med klös)
    Aniiee skrev 2022-12-27 23:06:50 följande:
    Dags för en ny uppdatering?
    Ja, kanske bäst efter 1 jan 2023.

Elen är grotesk, hyran höjs med ca 10 %.
  • Anonym (X)

Det ska inte gå att göra karriär på bidrag.
    Ersättningen är därför rimlig.

Svar på tråden En grovt tillyxad jämförelse mellan hur långt en sjukpensionärs inkomst räcker, 2007 vs 2021