• Tessla

Varför är många människor så giriga?

Är intresserad av juridik och läser en hel del frågor  med svar på Lawline. Det jag tycker är konstigt är att många verkar vara så giriga. Deras kusins mammas moster har gått bort och dom fick inte ärva något. Kan dom ta det till domstol och få rätt? Nån har varit gift i 2 månader!!! och vill redan skiljas. Hur stor del av sin frus/mans del har dom rätt till?

Förstår att man vill ha det man har rätt till dvs efter föräldrar/ev syskon/make osv men inte efter vilken släkting som helst! Och om du bara varit gift i 2 månader antar jag att man bara gifta sig för pengarna skull...eller har jag helt fel där????

Ingen verkar ens sörja den döda utan direkt tänker man på hens arv och att man ska få ut så mycket som möjligt av det!

Vad tycker ni andra...erfarenheter av det jag skrivit om!

• Svar på tråden Varför är många människor så giriga?
  • Anonym (Sanna)

Ja, och tror också att någon annan alltid ska ta ansvar och stå för kalaset. Typ när något går sönder i villan undrar ägarna direkt vem som ska betala, vem som ska ta ansvar - besiktningsmannen? Förra ägarna? Försäkringsbolaget?

Svar: Titta i spegeln så ser du vem som ska betala.

Eller när barnen har sönder saker, ska verkligen jag som förälder behöva betala!?!??! Ehh - ja? Du är ansvarig för dina barn.

Alltid ska man ha en massa rättigheter men aldrig att man har några skyldigheter...

• Anonym (www)

Ingen aning men jag är heller inte juridisk student så jag har väl inte läst så mycket sånt där. 

I mitt verkliga liv upplever jag nog snarast motsatsen, men det kanske beror på vilka kretsar man rör sig i? Jag gissar att kanske släkt där det finns mycket pengar, värde osv - de kanske blir mer giriga än andra som inte har så mycket?  (tänker lite Joakim von Anka)
    Men det är bara en tanke jag fick just nu. 

• Anonym (Alma)

Min sambo avled och hans släkt var som hökar. De var med på bouppteckningen och insåg att vi hade ett testamente men vägrade godkänna det. De kontaktade 2 olika advokater för att bestrida testamentet utan att de inte hade en aning om vilka tillgångar det ens gällde. Blev ingen rättegång.

De kom inte ens på begravning

Svar på tråden Varför är många människor så giriga?