• Tiaran

Är Paris (betoning på A) ett pojk, flick eller unisex namn för er?

Som frågan lyder så undrar jag hur ni ser på namnet. 

Tänker ni på typ en tjej som Paris hilton eller en kille som prinsen i Troja mytologin? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Paris (betoning på A) ett pojk, flick eller unisex namn för er?
  • Anonym (Helena)

Tänkte direkt på prins Paris i Troja-kriget och kom inte på några andra exempel själv.

• Anonym (Nja)

Jag tänker mest på staden. I andra hand Paris Hilton.

• Spucks

Men "a" uttalat som på svenska och betoning på "a": pojke
    Uttalat som p
    å engelska: flicka

Fast jag ser det som ett dumt namn oavsett.

• Anonym (E)

Paris med betoning på a låter tyvärr helt vrickat och namnet i sig oavsett uttal skriker WT. Låt bara bli. Tänk på det stackars barnet!

• trollhona

Jag tänker på staden när jag ser ordet, så det gör det väl till ett könsneutralt namn. 

Men Paris med betoning på A, (alltså inte Ä-ljudet som "Paris Hilton")
    PAR-is .. PAR-iss... Sparris...
    Nej, namnet fungerar tyvärr inte på svenska utan risk för feluttal och mobbing tror jag.

• Anonym (fint men)

Fint men jag tror det kommer skapa mycket förvirring.

Ser jag namnet Paris skrivet nånstans bara så kommer jag förutsätta att det är en tjej. Då vet man ju inte att det är PARis som dessutom får mig att tänka på para, att det är nån som tänker på pengar.

• Anonym (Nm)

Tänker på Paris Hilton och är under 40

• Mrs Moneybags

Det är ett unisex-namn för mig, men det kommer bli mycket svårt att få folk att uttala det fint i Sverige. 

• Anonym (Mman)
    Tiaran skrev 2021-08-31 00:35:33 följande:

Som frågan lyder så undrar jag hur ni ser på namnet. 

Tänker ni på typ en tjej som Paris hilton eller en kille som prinsen i Troja mytologin? 
    Jag tänker på staden
  • Anonym (Borås)

Om det används i Sverige är det ett wt-namn, oberoende av kön. Barnet kommer byta namn så snart som möjligt.

• Coccolina

Jag tänker direkt på staden... och det är en stad... har inget kön.... Lite som att döpa någon till Malmö eller Stockholm.... I mina ögon ett konstigt namn... 

Men sen kan jag ju även historia och vet att det fanns en Grekisk prins vid namn Paris. Så antar att om man har grekiskt påbrå kan det vara ett bra killnamn. 

Sen vet jag ju även om att det finns Paris Hilton och lite andra i USA som heter det som tjejnamn... 

Men jag... min första tanke är staden med ett stort torn och en triumfbåge och inte namnet på en person..... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Är Paris (betoning på A) ett pojk, flick eller unisex namn för er?